استاندار آذربایجان شرقی گفت: پیشگیری از طریق آگاه‌سازی و آموزش اصلی‌ترین اولویت در مقابله با شیوع بیشتر ویروس کرونا و کاهش مبتلایان به این بیماری است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران  جوان از تبریز ،پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، تحقق این مهم را بدون همراهی و تلاش رسانه‌ها امکان‌پذیر ندانست و با قدردانی از تلاش رسانه‌های استان در عرصه مقابله با بیماری کرونا، گفت: ارزش زحمات و تلاش‌های جامعه رسانه‌ای استان کمتر از مدافعان سلامت نیست.

او به تبعات احتمالی کرونا در ابعاد مختلف اقتصادی و اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها در این حوزه نیز می‌توانند یاری‌گر دولت باشند و امیدواریم در مدیریت آثار اجتماعی و اقتصادی این بیماری به مسئولان امر کمک کنند.

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه ایران از لحاظ تعداد مبتلایان، رتبه هفتم دنیا و آمریکا با وجود آن همه ادعا از نظر پیشرفت، در رتبه اول قرار دارد، افزود: استان آذربایجان شرقی نیز از نظر تعداد مطلق مبتلایان در رتبه نهم و از لحاظ نسبت مبتلایان به کل جمعیت، در رتبه ۱۷ کشور است.

پورمحمدی تعداد مبتلایان به کرونا را در استان، یک هزار و ۶۸۸ نفر اعلام کرد که بیش از ۸۰۰ نفر از این افراد با عنایت الهی و دعای خیر مردم و تلاش شبانه‌روزی مدافعان سلامت، بهبود یافته‌اند.

او گفت: ۴۲۰۰ تخت بیمارستانی استان برای بیماران کرونایی آماده شده است که در فاز اول دو هزار تخت تجهیز شده و تا امروز نیز ۶۵۰ تخت اشغال شده که شامل یک سوم تخت‌های بیمارستانی است؛ بنابراین آمادگی مناسبی برای افزایش احتمالی بیماران کرونا در استان داریم.

او به آخرین وضعیت اجرای طرح بسیج ملی مقابله با کرونا و همچنین طرح فاصله گذاری اجتماعی اشاره کرد و گفت: در مجموع، بیش از ۶۰ میلیون از جمعیت کشور و ۸۲ درصد از مردم استان در کمتر از ۱۵ روز تحت پوشش غربال‌گری سلامت قرار گرفته‌اند که این آمار در برخی از شهر‌های استان بیش از ۹۰ درصد است.

پورمحمدی افزود: با اجرای این طرح تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار نفر مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای به جز کرونا شناسایی و راهنمایی و مشاوره‌های لازم برای بیش از ۷۷ هزار نفر از این افراد از طریق تماس تلفنی ارائه شده است.

استاندار آذربایجان شرقی از مشارکت مناسب مردم استان در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی نیز قدردانی کرد و گفت: نمود همراهی مردم استان برای ریشه کن کردن بیماری کرونا در روز سیزده فروردین، ثابت شد و این روز به عنوان روزی تاریخی به ثبت رسید.

پورمحمدی با اشاره به اجرای این طرح تا بیستم فرودین ماه گفت: تامین سلامت مردم را یکی از اصلی‌ترین وظایف خود می‌دانیم و بر همین اساس، اجرای این طرح با هدف ریشه کن کردن کرونا ادامه خواهد یافت.

او با بیان اینکه نیازمند همراهی هرچه بیشتر اقشار مختلف مردم و گروه‌های مرجع برای قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا در استان هستیم، گفت: وضعیت امروز ما بازتابی از رفتار گذشته است و وضعیت هفته‌های آینده نیز نتیجه عملکرد امروز ما خواهد بود.

او گفت: افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در روز‌های اخیر، نتیجه بی توجهی برخی افراد به توصیه‌های ستاد مقابله با کرونا در روز‌های پایانی سال گذشته است و با توجه به افزایش کند شیب ابتلا به این بیماری در استان، امیدواریم در آینده نزدیک و با کمترین تبعات منفی، بر این بیماری غلبه کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تعلل در اعلام تعطیلی بازار و مراکز تجاری و محدود بودن اختیارات مدیران استانی در مواقع بحرانی گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های استانداران در تمامی جلسات، افزایش اختیارات استانی است؛ با این حال در مواقع بحرانی نیازمند یک مدیریت واحد هستیم و استانداران در این مواقع باید هماهنگ با ستاد ملی عمل کنند.

او از رفتار و عملکرد برخی سیاسیون و رسانه‌ها در شرایط کنونی هم انتقاد کرد و افزود: باید دعوا‌های سیاسی را کنار بگذاریم و انرژی همه ما باید برای رفع بحران فعلی به کار گرفته شود.

پورمحمدی گفت: امروز نیازمند همدلی و همکاری همه بخش‌ها برای غلبه بر بیماری کرونا هستیم و شایسته نیست که با برخی از اظهارات و مطالب خلاف واقع، زحمات تلاشگران این عرصه را نادیده گرفته و افکار عمومی را مشوش کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی از اختصاص ۱۰ میلیارد دلار تسهیلات دولتی به کسب‌وکار‌هایی که در اثر شیوع کرونا کم‌رونق و یا تعطیل شده‌اند خبر داد و افزود: واحد‌هایی که به بهانه کرونا به تعدیل نیرو می‌پردازند و یا با پر کردن انبار‌های خود، اعلام تعطیلی خط تولید می‌کنند، مشمول حمایت‌های دولتی نمی‌شوند و با متخلفان برابر ضوابط و قوانین برخورد می‌شود.

پورمحمدی همچنین گفت: هیچ گونه مشکلی در ارتباط با تهیه اقلام ضروری و روزمره مردم نداریم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.