کارشناس ارشد روانشناسی گفت: افسردگی یکی از اختلالات روانشناختی است که علیرغم داشتن رتبه اول از لحاظ گستردگی، قابل درمان است.

مریم مسکین کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: یکی از اختلالات روانشناختی که در حال حاضر رتبه اول را از لحاظ گستردگی به خود اختصاص داده و بیشترین شیوع را دارد افسردگی است.  

او افزود: افسردگی سندرومی است که از مجموعه‌ای از علائم شناختی، هیجانی، فیزیولوژیکی، انگیزشی و رفتاری تشکیل شده و باعث اختلال در عملکرد و کارکرد‌های شخص می‌شود.  

مسکین بیان کرد: دلایل آشکار و علت‌های پنهان، زمینه ساز بروز افسردگی در اشخاص هستند. از علت‌های آشکار می‌توان به جان باختن یکی از عزیزان، شکست و یا ناکامی‌هایی که فرد با آن مواجه می‌شود، اشاره کرد.   

این کارشناس ارشد روانشناسی در ادامه اظهار داشت: رویداد‌های پنهان مانند نارضایتی از زندگی زناشویی، شغلی، تحصیلی و سایر اتفاق‌هایی که در بافت فرهنگی رخ می‌دهند سبب افسردگی در اشخاص می‌شوند که فرد از این علل آگاه نبوده و دلیل افسرگی در خود را نمی‌داند.

علت‌های بروز افسردگی

او مسکین تصریح کرد: افسردگی در افراد متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله نوع رویداد، شدت آن و میزان انعطاف پذیری قواعد زندگی که فرد برای خود تعریف کرده و از آن‌ها تبعیت می‌کند، بستگی دارد.  

مریم مسکین ادامه داد: منابع درون روانی و برون روانی، اعتماد به نفس، میزان تاب آوری، مهارت‌های زندگی و مهارت‌هایی را که اشخاص قبلا کسب کرده اند از دیگر عوامل موثر در بروز افسردگی هستند.

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت اذعان داشت: افسردگی معلول بیش فعالی «دیب لیمبیک» سیستم است با افزایش فعالیت این سیستم، عملکرد آن دچار اختلال شده و نشانه‌های افسردگی آشکار می‌شود.  

او اظهار کرد: «دیب لیمبیک» سیستم تنظیم آهنگ هیجانی ذهن که در واقع همان تنظیم خلق است را بر عهده داشته و به رویداد‌ها رنگ هیجانی می‌دهد همانطور که پدیده‌های فیزیکی دارای رنگ هستند پدیدههای روانی هم دارای رنگ مثبت یا منفی بوده که از هیجانات منفی به رد شدن در کنکور واز اتفاقات مثبت می‌توان به جشن عروسی اشاره کرد.

مریم مسکین در ادامه گفت: دیب لیمبیک سیستم در تنظیم انگیزه، خواب، اشتها، عملکرد جنسی، حس بویایی و تقویت روابط بین فردی نیز نقش مهمی دارد.  

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت افزود: با بیش فعال شدن دیب لیمبیک سیستم فرد دچار افسردگی شده و هر شخصی ممکن است دارای چندین علامت از افسردگی باشد که حداقل باید ۶ ماه به طول انجامیده و فرد باید ۵ ویژگی افسردگی را داشته باشد.  

علائم و نشانه‌های افسردگی

او بیان کرد: نوسان شدید خلق یا همان دم دمی مزاج بودن، منفی گرایی (همان نیمه خالی لیوان را دیدن)، حافظه انتخابی (یا سوگیری ذهن به سمت خاطرات و محرک‌های منفی)، سرمایه گذاری عاطفی بیش از حد بر روی رویداد‌ها یا پدیده ها، دلبستگی، وابستگی و عشق بیش از حد به انسان، اشیا یا حیوانات همه از نشانه‌های افسردگی هستند.

مسکین اظهار داشت: تغییرات الگوی خواب در مبتلایان به افسردگی مشهود است که به شکل بی خوابی، پر خوابی و زود بیدار شدن در صبح بروز می‌کنند.  

کارشناس ارشد روان شناسی تصریح کرد: مبتلایان به افسردگی به کم خوری یا پرخوری روی می‌آورند که این بی اشتهایی و پراشت‌هایی می‌تواند موجب افزایش یا کاهش وزن در آنان شود.  

او در ادامه گفت: اختلال در عملکرد جنسی که به شکل‌های گوناگون مانند سرد مزاجی جنسی و بیزاری جنسی قابل مشاهده است در افراد افسرده دیده می‌شود.  

مریم مسکین از دیگر نشانه‌های افسردگی به از دست رفتن علاقه اجتماعی، اختلال در بویایی (نظیر حساسیت خانم‌ها در دوران بارداری)، ضعف شدید تمرکز، فراموشی حاد، کاهش تحریک پذیری، بی تفاوتی مفرط نسبت به همه چیز، افزایش میل به خودکشی، بغض و گریه مکرر و بی دلیل، احساس کم ارزشی اشاره کرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت اذعان داشت: شدت افسردگی به تعداد علائم آن بستگی دارد و ممکن است یک نفر یک علامت از آن نشانه‌ها را داشته باشد، ولی شدت آن به قدری باشد که باعث آسیب به عملکرد بدن شود.

او اظهار کرد: نوع علائم افسردگی بستگی به بافت شخصیت فرد داشته و در واقع شخصیت او است که مشخص می‌کند که اگر روزی افسرده شد چه علائمی را تجربه کند.

مسکین بیان داشت: افسردگی به گروه خاصی اختصاص ندارد و در تمامی سنین، نژاد، اقوام و طبقات اجتماعی‌ـ‌اقتصادی بروز می‌کند. اما تجربه‌ی این بیماری در افراد مختلف متفاوت است.   

کارشناس ارشد روانشناسی افزود: میل به زندگی و مرگ به طور طبیعی در همه افراد وجود دارد و در نوسان بوده، اما در افراد افسرده میل به مرگ بیشتر از تمایل به زندگی است. برای درمان افراد افسرده باید سعی کنیم آنان را به زندگی تشویق کنیم. 

راهکار‌های درمانی افسردگی

او در ادامه بیان کرد: درمان افسرگی وابسته به شخصیت افراد، مهارت‌های کسب شده بوسیله آنان و میزان تاب آوری آنهاست. ممکن است یک روش روی شخصی جواب بدهد و روی فرد دیگر اصلا تاثیری نداشته باشد.

مریم مسکین روان درمانی شناختی، دارو درمانی، شوک درمانی، درمان حمایتی، درمان بین فردی و تغییر در سبک زندگی را از جمله درمان‌های افسرگی نام برد.

کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت با اشاره به اینکه مهم‌ترین و اساسی‌ترین بخش درمان افسردگی تغییر در سبک زندگی است، گفت: فرد افسرده باید ریتم خواب و بیداری خود را ثابت نگه دارد یعنی در یک ساعت مشخص به رختخواب رفته و در وقت معینی هم بیدار شود.   

او اظهار داشت: پرهیز از خوابیدن در طول روز (خواب نیمروزی)، منع مصرف مواد غذایی 2 ساعت قبل از خواب، انجام ندادن فعالیت‌هایی که باعث بی خوابی می‌شوند (۲ساعت قبل از خواب)، اصلاح و بهبود سیستم تغذیه (ممنوعیت مصرف فست فودها) از راهکار‌های درمان افسردگی هستند.   

مسکین تصریح کرد: قرار گرفتن به مدت ۲۰ دقیقه در معرض نور خورشید (اول صبح)،۲۰ دقیقه انجام ورزش هوازی و دوش گرفتن ۱۰ دقیقه‌ای بعد از آن، تمرین ریلکسیشن یا آرام سازی (تمرکز بر ذهن و تنفس) حداقل یک بار در روز به مدت ۱۰ دقیقه و مثبت اندیشی در درمان افسردگی موثرند.

این کارشناس ارشد روانشناسی در ادامه گفت: پرداختن و روی آوردن دوباره به فعالیت‌های لذت بخشی که فرد افسرده قبلا انجام می‌داده، نوشتن یا گفتن احساسات منفی که در طول روز با آن‌ها مواجه می‌شود و داشتن ۱۵ دقیقه در روز تجسم مثبت نه به معنی افراطی گری مثبت بلکه واقع بینانه از دیگر راه‌های درمان اختلال افسردگی به شمار می‌روند.

او با اشاره به این نکته که توجه و تمرکز در افراد افسرده بشدت کاهش می‌یابد، تمرین‌های رفتاری مانند: شمارش معکوس روزانه بمدت ۱۵ دقیقه (یک عدد را انتخاب کرده و اول بصورت ۲ تا ۲ تا به عقب برگشته و سپس ۳ تا ۳ تا ادامه داده و در ادامه سخت‌تر می‌شود)، جستجوی حرف در روزنامه بمدت ۱۵ دقیقه و یادداشت خطا‌ها که باعث تحریک توجه پیوسته در افراد می‌شود را در افزایش دقت و تمرکز مفید برشمرد.   

مریم مسکین در پایان گفت: مهم نیست به چه دلیلی دچار افسردگی می‌شویم بلکه این نکته اهمیت دارد که از راه‌های مناسب برای درمان این اختلال استفاده کرده و از راهکار‌های درمانی روانپزشک و روانشناسان کار بلد بهره ببریم.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
مرتضی مشاک
۲۱:۰۰ ۱۴ مهر ۱۴۰۰
سلام...مرسی از مطلب مفید و کاملی که ارائه کردید سرکار خانم مریم مسکین..
آخرین اخبار