در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

محصولات کشاورزی جایگزین مناسبی برای درآمدنفتی

نورانی گفت: با توجه به اقلیم متنوع و منابع طبیعی خدادادی، محصولات کشاورزی جایگزین‌ مناسبی برای صادرات هستند.

رضا نورانی رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه با توسعه صادرات محصولات کشاورزی نیازی به درآمد‌های نفتی نداریم، اظهار کرد: با توجه به اقلیم ۴ فصل و منابع طبیعی متعدد بعد از نفت باید روی صادرات محصولات کشاورزی حساب کرد چرا که محصولات کشاورزی از خاک و آب تولید می‌شوند که با گذر از خشکسالی به ترسالی باید الگوی کشت، نهال و بذر خود را تغییر داد تا بتوان با کمترین منابع آبی بیشترین بهره‌وری را داشت.

سالیانه ۱۳۰ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود

او با اشاره به اینکه ۱۶ میلیون هکتار اراضی کشور به سطح زیر کشت محصولات اختصاص دارد، افزود: از این میزان سطح زیر کشت سالیانه ۱۳۰ میلیون تن انواع مختلف محصولات کشاورزی تولید شده است، در حالی که بنابر آمار امکان کشت در ۳۸ میلیون هکتار از اراضی وجود دارد.

۳۸ میلیون هکتار از اراضی کشور قابل کشت است

نورانی ادامه داد: با ایجاد برنامه‌ریزی مدون می‌توان از مجموع ۳۸ میلیون هکتار سطح قابل کشت استفاده کرد.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی با تاکید بر این مسئله که توسعه گلخانه‌ها نگاه ویژه‌ای به کنترل مصرف آب و کود دارد، بیان کرد: با توسعه کلخانه‌ها استفاده کمتر از سموم و کود‌های شیمیایی باید در دستور کار قرار گیرد.

او با انتقاد از بی توجهی دولت به ترغیب سرمایه‌گذاران گفت: زمانی که سرمایه‌گذار برای گرفتن مجوز ماه‌ها معطل باشد، با این روند نمی‌توان هیچ گاه شاهد نقش توسعه اقتصادی روستا‌ها بود.

به گفته نورانی، از وزیر جدید تقاضا داریم که با حذف بوروکراسی‌های پیچیده، سرمایه‌گذاران را به سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی و تکمیلی و سردخانه ترغیب کند تا در آینده نزدیک بتوان شاهد توسعه اقتصادی روستا‌ها بود.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: علی رغم شرایط مساعد تولید در صادرات محصولات کشاورزی به سبب عوامل متعددی از جمله افزایش هزینه حمل و نقل و تاثیر شیوع ویروس کرونا بر کند شدن آهنگ صادرات نتوانستیم رشد قابل توجهی در این بخش داشته باشیم که از این حیث بسیاری از تولیدکنندگان متحمل زیان شدند و همواره دولت با حمایت از این بخش باید تولیدکنندگان را حمایت کند تا آسیبی به تولید محصولات وارد نشود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار