فدراسیون هندبال در سال ۹۸ فراز و فرود‌های زیادی را تجربه کرد.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، فدراسیون هندبال در سال ۹۸ با ریاست علیرضا پاکدل جوان فعالیتش را آغاز کرد، هندبال که برای مدتی بدون ثبات بود و شاهد حضور مدیران و سرپرست‌های زیادی در مدت زمان کوتاهی بود بالاخره به ثبات نسبی رسید. اولین اقدام در فدراسیون هندبال رسیدگی به برنامه‌های از قبل، بدهی‌ها، اوضاع و شرایط داخلی و ... بود، علیرضا پاکدل به میدان آمد تا فدراسیونی که برای مدت‌ها مشکلاتش تلمبار شده بود را جمع‌وجور کند.

او بلافاصله طبق وعده‌هایش تغییراتی در برخی ساختار‌ها به وجود آورد و با تشکیل کمیته فنی، گام بزرگی برای سازماندهی امور تیم ملی برداشت؛ پاکدل همچنین در سال ۹۸ بخشی از بدهی‌های قبلی فدراسیون را هم پرداخت کرد. دیگر گام مثبتی که صورت گرفت برنامه‌ریزی مدون برای تیم ملی بزرگسالان و رقابت‌های لیگ برتر در بخش بانوان و آقایان بود.

عملکرد فدراسیون هندبال در سال ۹۸ / حسرت المپیکی شدن و رسیدن به جهان در دل ماند

تغییر در برخی کمیته و پرداخت بدهی‌ها

علیرضا پاکدل در ابتدای کارش همانطور که اشاره شد به امور مختلفی در هندبال رسیدگی کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به پرداخت بدهی‌های گذشته به داوران و دیگر بخش‌ها اشاره کرد، همچنین در ادامه کار بسیاری از مشکلات مالی و امور مختلف سازماندهی شد و سر و شکل تازه‌تری به خود گرفت. البته این اتفاقات تنها به همینجا خلاصه نشد و در ادامه کار هم برخی تغییرات در کمیته‌های مختلف اعم از مسابقات، داوران و ساحلی شکل گرفت و نفرات جدیدی برای امورر منصوب شدند.

لیگ برتر پویا و جذب مخاطبان بیشتر به هندبال

تیم‌های لیگ برتری نسبت به گذشته بیشتر شدند و تعداد بیشتری پا به این مسابقات گذاشتند، با این حال مشکل قدیمی یعنی غیبت نمایندگان پایتخت در مسابقات لیگ برتر وجود داشت و همین مسئله تا حدودی در برگزاری و جذب مخاطب این رشته هم تاثیر گذار شد. با این حال تلاش فدراسیونی‌ها در بخش روابط عمومی برای پخش مسابقات پس از مدت‌ها جواب داد و سرانجام تعداد زیادی از مسابقات به طور زنده از تلوزیون و رادیو پخش شد.

این اتفاق برای بانوان هم افتاد و یکی از مسابقات آن به صورت زنده دنبال شد و خلاصه دیگر بازی‌ها هم پیش از مسابقات لیگ برتر آقایان پخش شد، این اتفاق در جذب مخاطبان بیشتر و همچنین حامیان مالی تاثیر به‌سزایی داشت. رقابت‌های لیگ برتر هندبال با این حال به دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو رویداد‌های ورزشی ناتمام ماند و مشخص نیست که در آینده چه تصمیمی برای این رقابت‌ها اتخاذ می‌شود و مسئولان چه تصمیمی می‌گیرند.  

عملکرد فدراسیون هندبال در سال ۹۸ / حسرت المپیکی شدن و رسیدن به جهان در دل ماند

ناکامی مطلق سپاهان و زاگرسی‌ها در آسیا 

یکی دیگر از اتفاقات مثبت در سال ۹۸ حضور تیم‌های هندبال سپاهان اصفهان و زاگرس اسلام آباد غرب که در فصل قبل به عنوان قهرمانی و نایب قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر رسیده بودند در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا بود، نمایندگان کشورمان در بخش آقایان مدت‌ها بود که در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا غایب بودند، اما در آخرین دوره حضورشان توانسته بودند نتیجه خوبی بگیرند، آن‌ها با این حال در مسابقات امسال ناکام ماندند و در مجموع تنها موفق به کسب یک برد شدند و عملکرد خوبی در مسابقات ثبت نکردند.

عملکرد فدراسیون هندبال در سال ۹۸ / حسرت المپیکی شدن و رسیدن به جهان در دل ماند

قهرمانی اشتازه مشهد در لیگ برتر بانوان 

 لیگ برتر هندبال بانوان هم با تغییراتی که در فدراسیون صورت سر و شکل تازه‌تری به خود گرفت، این مسابقات در سال ۹۸ با حضور ۸ تیم دنبال شد و پرونده آن هم پیش از شیوع ویروس کرونا و لغو مسابقات ورزشی با قهرمانی تیم هندبال بانوان اشتازه سازه مشهد به پایان رسید، مسابقات لیگ برتر هندبال بانوان در سال ۹۸ شاهد تنوع خوبی در میان شرکت کنندگان از شهر‌ها و استان‌های مختلف کشور بود که از جمله آن‌ها می‌توان به شهر‌های مشهد، تهران، شیراز و کیش اشاره کرد. شاید تنها نکته‌ای که درباره وضعیت باشگاهی بانوان در سال ۹۸ وجود داشت غیبت آن‌ها در مسابقات قهرمانی باشگاه‌های آسیا بود که نمایندگان کشورمان به دلایل مختلفی از حضور در آن امتناع کردند.

عملکرد فدراسیون هندبال در سال ۹۸ / حسرت المپیکی شدن و رسیدن به جهان در دل ماند

وعده‌هایی که محقق نشد/ فرصت‌سوزی در بانوان

بخش بانوان، اما بدون شک خلاءهایی هم داشت، بر خلاف وعده‌های داده شده، کمیته فنی برای بانوان تشکیل نشد، سرمربی برای تیم ملی هم انتخاب نشد و از همه مهم‌تر اردو و رویدادی‌ها برای آن‌ها در نظر گرفته نشد همچنین نماینده‌ای هم از کشورمان در رقابت‌های قهرمانی باشگاه‌های آسیا شرکت نکرد و از حضور تیم ملی نوجوانان در رقابت‌های قهرمانی آسیا هم ممانعت به عمل آمد.

در مجموع وضع بانوان خوب نبود و درنهایت هم این بخش بدون مشخص شدن وضعیتش به کار در سال ۹۸ پایان داد. این در حالی است که مسئولان می‌توانستند با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و مغتنم شمردن فرصت‌ها در بخش بانوان هم گام بردارند و زمینه‌ساز نسلی جدید و البته تیمی منسجم برای مسابقات پیش رو شوند.  

متاسفانه در سال‌های گذشته همواره شاهد آن بودیم که برای حضور در مسابقات مختلف در فرصت کمی که باقی مانده مسئولان شروع به برنامه‌ریزی و تیم‌داری می‌کنند، همین مسئله شاید باعث شده تا آنطور که باید و شاید توانایی‌های کشورمان به نمایش در نیامده باشد.  

عملکرد فدراسیون هندبال در سال ۹۸ / حسرت المپیکی شدن و رسیدن به جهان در دل ماند

چند ثانیه لعنتی و رویایی که از دست رفت

تیم ملی هندبال کشورمان در سال ۹۸ پس از یک سال تعطیلی دوباره با هدایت علیرضا حبیبی شروع به کار کرد و فعالیتش آغاز شد. سال ۹۸ برای هندبالیست‌های ایرانی ۲ مسابقه مهم داشت، ابتدا مسابقات انتخابی المپیک و پس از آن هم رقابت‌های قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی که قرار بود به میزبانی کویت برگزار شود.

اردو‌های تیم ملی اگرچه نسبت به قبل سر و شکل بهتری گرفت، اما نبود لژیونر‌ها در همه بازی‌ها و برخی اتفاقات حاشیه‌ای در تیم ملی اجازه آن را نداد تا شرایط آنطور که باید و شاید پیش برود. علیرضا حبیبی برای همین هم ناچار شد از تعدادی بازیکن جوان بهره ببرد و با آن‌ها به مسابقات انتخابی المپیک برود. این مسابقات برای تیم ملی کشورمان با برد ارزشمند برابر تیم با سابقه و خوب کره جنوبی آغاز شد و در ادامه با شکستی نزدیک برابر بحرین همراه بود.

عملکرد فدراسیون هندبال در سال ۹۸ / حسرت المپیکی شدن و رسیدن به جهان در دل ماند

هندبالیست‌های ایرانی در گام بعدی ملی پوشان به مصاف کویت رفتند، اما در دیگر بازی میان کره جنوبی و بحرین یک اتفاق عجیب و تبانی صورت گرفت تا تیم ملی کشورمان با کسب هر نتیجه‌ای نتواند به دور بعد صعود کند، با این اتفاق تیم ملی کشورمان بخت المپیکی شدن را از دست داد، اما درنهایت به عنوان پنجمی رقابت‌های انتخابی المپیک رسید و با نمایش خارق‌العاده‌ای که برابر حریفان داشت انتظار‌ها را بالا بر و توانایی‌هایش را بار دیگر به رخ حریفان کشید.  

قطعا مشکلات عدیده مالی و نبود حامیان مالی قدرتمند در مقایسه با حریفان اصلی‌ترین عامل ناکامی هندبال ایران در عرصه‌های جهانی و آسیایی است با این حال همواره شاهد آن بودیم که ملی پوشان و مسئولان هندبالی با تمام توان و داشته‌هایشان به میدان‌ها آمده و سرافراز هم بوده‌اند.  

شاگردان علیرضا حبیبی اگرچه المپیکی نشدند، اما با تدابیر خاص‌تر و برگزاری ۲ اردو در قطر و ترکیه و همچنین انجام بازی‌های دوستانه مهیای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا و انتخابی جام جهانی شدند مسابقاتی که با شروع خوبی و پرگل برابر نیوزلند همراه شد و به نوعی پرگل‌ترین مسابقه پس از چند سال در این مسابقات بود، ملی پوشان در گام دوم، اما به نماینده آسیا در المپیک یعنی بحرین بازی را باختند تا به عنوان تیم دوم به مرحله دوم بروند.  

بازی در مرحله دوم برای ملی پوشان کشورمان برابر تیم میزبان یعنی کویت که دومین تیم پرافتخار قاره کهن بود و پس از مدت‌ها به این مسابقات آمده بود آغاز شد، مسابقه‌ای که در نهایت با برد ارزشمند و غرورآفرین ایران همراه شد تا همه شرایط مطابق میل پیش برود. هندبالیست‌های ایرانی برای رسیدن به مسابقات قهرمانی جهان و حضور در جمع ۴ تیم برتر مسابقات تنها به یک برد برابر قطر قدرتمند و یا کره جنوبی باسابقه نیاز داشتند.  

عملکرد فدراسیون هندبال در سال ۹۸ / حسرت المپیکی شدن و رسیدن به جهان در دل ماند

مصدومیت بازیکنان و همچنین برخی مشکلات در تیم کار را در ۲ بازی باقی مانده سخت کرد، تیم ملی کشورمان برابر قطر قدرتمند نمایش خوبی داشت، اما بازی را نزدیک واگذار کرد با این حال هنوز فرصت باقی بود و ایران اگر کره جنوبی را می‌برد به رویایش می‌رسید، بازیکنان در آستانه این بازی با خستگی و مصدومیت زیادی روبه‌رو بودند، اما با تمام توان به میدان آمدند، بازی در تمام دقایق نزدیک و حساس دنبال شد و شیران پارسی تیم برتر میدان بودند، اما در لحظات پایانی یک اشتباه و به ثمر رسیدن گل تساوی کره جنوبی باعث شد تا درنهایت بازی با نتیجه تساوی به پایان برسد و تیم ملی کشورمان از رسیدن به جمع ۴ تیم برتر باز بماند و نتواند سهمیه جهانی را بگیرد.  

شاگردان علیرضا حبیبی در ادامه برای کسب عنوان پنجمی مسابقات به مصاف امارات رفتند، اما نه شرایط جسمی خوبی داشتند و نه شرایط روحی، آن‌ها درنهایت بازی را واگذار کردند و با عنوان ششمی مسابقات قهرمانی آسیا وداع تلخی با این مسابقات داشتند.

درخشش ساحلی بازان ایرانی 

تیم ملی هندبال ساحلی کشورمان همانند دور قبلی این رقابت‌ها خوش درخشید و توانست به عنوان سومی این رقابت‌ها برسد، آن‌ها کمی بدشانس بودند و می‌توانستند فینالیست هم باشند، اما این اتفاق رخ نداد تا تیم ملی با عنوان سومی به کارش پایان دهد، البته این عنوان سومی برخلاف تصور برای تیم ملی کشورمان سهمیه رقابت‌های جهانی را در پی نداشت و هنوز هم معلوم نیست که ساحلی بازان سهمیه جام جهانی را کسب کرده‌اند یا خیر؟  

والیبال ساحلی ایران در سال‌های گذشته نمایش خوبی داشته است، آن‌ها در دور قبلی هم سوم آسیا شدند، اما به جام جهانی رفتند و با نمایش درخشانشان به عنوان هشتمی هم رسیدند، در مجموع این بخش هم مانند دیگر بخش‌های هندبال پتانسیل بالایی داشته و تنها به توجه بیشتر نیاز دارد.  

عملکرد فدراسیون هندبال در سال ۹۸ / حسرت المپیکی شدن و رسیدن به جهان در دل ماند

درخشش کوبل داوری ایران 

یکی دیگر از بخش‌های فعال هندبال ایران در سال ۹۸، بخش داوری بود، داوران کشورمان در رویداد‌های مختلف و البته معتبر زیادی حاضر شدند و نمایش و عملکرد خوبی هم داشتند، شاید سرشناس‌ترین آن‌ها قضاوت داران ایرانی در فینال رقابت‌های قهرمانی آسیا بود که انجام شد.  

عملکرد فدراسیون هندبال در سال ۹۸ / حسرت المپیکی شدن و رسیدن به جهان در دل ماند

نمره قبولی هندبال در سال ۹۸ 

هندبال ایران در سال ۹۸ فراز و فرود‌های زیادی را تجربه کرد، اما در مجموع نسبت به سال‌های قبل نمره قابل قبولی گرفت، انتظار می‌رود در سال ۹۹ با برنامه‌ریزی بهتر و منسجم‌تر با توجه به اتفاقات خوب نظیر بر عهده گرفتن میزبانی رقابت‌های جوانان آسیا هندبال ایران به مسیر پیشرفتش ادامه دهد و دوباره به افتخار آفرینی بپردازد.

انتهای پیام/ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار