مشاور رییس هییت مدیره اتحادیه مرغداران استان اصفهان گفت: بیش از ۱۵ میلیون جوجه ریزی در مرغداری‌ها برای شب عید داشتیم که به دلیل پایین آمدن بیش از حد مصرف در شرایط شیوع ویروس کرونا، مرغ در مرغداری‌ها مانده و کشتارگاه زیربار خرید مرغ با نرخ مصوب از مرغداری نمیروند.

عباس پهلوانی، مشاور رییس هییت مدیره اتحادیه مرغداران استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان گفت: هر سال برای شب عید مرغداران از چند ماه قبل اقدام به جوجه ریزی میکنند به طوریکه سال قبل برای شب عید حدود ۱۰ میلیون جوجه ریزی داشتیم و امسال به دلیل مصادف شدن ماه‌های رجب و شعبان و بالا رفتن مراسم ها، جوجه ریزی بیشتری در حدود ۱۵ میلیون در مرغداری‌ها انجام شد.

او افزود:، اما متاسفانه به دلیل شیوع یکباره ویروس کرونا و تعطیل شدن مراسم ها، عروسی‌ها رستوران‌ها و تالار‌ها و... به یکباره چرخه عرضه و تقاضا بهم ریخت و مصرف به شدت پایین آمد و مرغ روی دست مرغداری‌ها مانده است، از سوی دیگر مشکل نبود دانه برای تغذیه مرغ‌ها سبب شده مرغدار با هزینه شخصی و بالاتر از قیمت، دانه مرغ را تهیه کند.

مشاور رییس هییت مدیره اتحادیه مرغداران استان اصفهان ادامه داد: مشکل بزرگ اینجاست که متاسفانه کشتارگاه‌ها از این آب گل آلود ماهی گرفته و مرغ را حدود دو الی سه هزار تومان زیر قیمت مصوب از مرغدار میخرند که این برای مرغدار به معنی ضرر کامل است، دولت نرخ مصوب خرید از مرغدار را ۸ هزار و پانصد اعلام کرده، اما کشتارگاه‌ها زیر بار خرید از طریق اتحادیه نمیروند و میخواهند مستقیم مرغ را زیرقیمت از مرغدار بخرند.

محمدی پور یکی از مرغداران نایینی گفت: همه رستوران‌ها تالار‌ها و مراسم‌ها تعطیل شده و مرغی که برای ما حدود ۹ هزار تومان تمام شده را الان ۶ یا ۷ هزارتومان هم نمیخرند. دانه مرغ هم نایاب شده و مجبوریم با هزینه آزاد بخریم.

ملک پور یکی دیگر از مرغداران اصفهان گفت: هیچ کسی مرغ را ما نمیخرد، حتی دلال‌ها هم فعلا دست نگه داشته اند، حاضریم الان مرغ بفروشیم و چند ماه بعد پولش را بگیریم، چون مرغ‌ها با این وضعیت تغذیه روز به روز استخوانی میشوند و اگر زمان بگذرد خسارتی جبران ناپذیر به مرغداران وارد میشود. الان هم هر روز در اکثر مرغداری‌ها شاهد تلفات هستیم.

عباس پهلوانی ادامه داد: در چنین شرایطی که عرضه و تقاضا بهم میریزد واحد پشتیبانی وظیفه دارد که مرغ مازاد را با قیمت مصوب از مرغدار خریده و دپو کند تا بحران طی شود و دیروز به همین منظور جلسه‌ای با جهاد کشاورزی استان داشتیم و با رایزنی‌هایی که با معاونت امور دام انجام شد، قرار است تا فردا دستگاه‌های نظارتی در این امر ورود کرده و واحد‌های متخلف را شناسایی نمایند.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.