جهانپور گفت: میانگین سنی مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور حدود ۵۹ سال و میانگین سنی درگذشتگان، حدود ۶۴ سال است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: بیش از ۳۶ میلیون نفر از طریق خود اظهاری در سامانه SALAMT.GOV.IR و سامانه تلفنی، غربالگری کرونایی شدند که عدد قابل توجهی است.
 
جهانپور افزود: در روز‌های آتی با کامل شدن زنجیره غربالگری، روند افزایشی در شناسایی بیماران  خواهیم داشت.
 
او ادامه داد: بیش از ۵۶ آزمایشگاه فعال تست کرونا داریم و روزانه ۶ هزار تست انجام می‌شود؛ براین اساس می‌توانیم به ۱۰ هزار تست برسیم. موارد محتمل و مشکوک را امروز در مراحل ابتدایی بیماری شناسایی می‌کنیم و مورد مراقبت قرار می‌دهیم  بنابراین تعداد بیماران بدحال کاهش پیدا خواهد کرد.

جهانپور گفت: استان‌های فعال تعداد موارد شناسایی بیشتر خواهد بود و موارد بستری و فوتی در این استان‌ها به نسبت کل کاهش پیدا می‌کند. دیگر آمار تفکیکی اعلام نمی‌کنیم و آمار بیشتر در روز‌های آینده به معنای بیماریابی فعال بیشتر است.

او ادامه داد: در روز‌های گذشته سمنان آمار بیشتری داشت و نشان از بیماریابی بیشتر بود و در این قبیل استان‌ها تعداد فوتی‌ها و موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه کمتر خواهد بود.

جهانپور تاکید کرد: توصیه‌های ما این است، با احترام و ارزشی که برای یکدیگر قائل هستیم به دید و بازدید و سفر نخواهیم رفت.
 
او با اشاره به گزارش کمیته اپیدمیلوژی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره میانگین سنی مبتلایان و فوتی‌ها گفت: میانگین سنی مبتلایان به کووید ۱۹ در کشور حدود ۵۹ سال و میانگین سنی درگذشتگان، حدود ۶۴ سال است.
 
سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد:  ۴۱.۴ درصد مبتلایان را خانم‌ها و ۵۸.۶ را آقایان و در بین در گذشتگان ۶۰ درصد را آقایان و ۴۰ درصد را خانم‌ها تشکیل می‌دهند. یک سوم مبتلایان به کرونا دارای بیماری زمینه‌ای و مصرف کننده دارو‌های سرکوب کننده سیستم ایمنی هستند و حدود ۳۰ درصد درگذشتگان یکی از بیماری‌های زمینه‌ای را داشتند. براین اساس  ۱۵.۸ درصد موارد ابتلا شدید بودند و ۱۲.۳ درصد مبتلایان در آی سی یو تحت درمان و مراقبت قرار گرفتند.

هیچ جایی در کشور عاری از کرونا ویروس نیست

جهانپور تاکید کرد: هیچ منطقه پاکی در کشور نداریم و هیچ جایی عاری از کرونا ویروس نیست . بعد از ۳۵ روز از ردپای کرونا در کشور؛ همه جا کرونا داریم و افرادی که مسافرت می‌کنند  عامل انتقال ویروس هستند.
 
او درباره جریمه برای مسافران نوروزی اظهار کرد: این‌ها موارد پیشنهادی بوده و آنچه ملاک است مصوبات ستاد ملی مقابله با کروناست، باید توجه داشت که افزایش عوارض شدنی است، اما اینکه چقدر موثر باشد نیازمند بررسی بیشتر است اما فکر نمی‌کنیم تاثیری زیادی داشته باشد و به نظر می‌رسد همکاری و هشدار بیشتر موثر است.

سفر؛ ریسک ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد

جهانپور درباره موج بازگشت‌های سفر‌های نوروزی گفت: از هموطنانی که سفر کردند گلایه داریم و اگر بازگشت‌ها ادامه پیدا کند و شاهد سفر باشیم، این تردد‌ها ریسک ابتلا را افزایش خواهد داد. باید تمام تمرکز ما روی سفر‌های بین شهری و شهری باشد چرا که تردد زنجیره انتقال را افزایش می‌دهد و هر مراوده‌ای به انتقال بیماری کمک می‌کند و این تصور که ما ناقل نیستیم و مبتلا نمی‌شویم تصور غلطی است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: تحت تحریم‌های ظالمانه هستیم و همان رویکرد استفاده از توان داخلی برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی را در کرونا ادامه می‌دهیم. انستیتو پاستور یکی از مصداق‌های توان داخلی بوده و یک نمونه استثنایی است چرا که ۵۶ آزمایشگاه را تجهیز کرده است و روزانه ۱۲۰۰ تست را انجام می‌دهد. با تجهیز آزمایشگاه‌ها اکنون ۶ هزار تست انجام می‌شود و شرکت‌های دانش بنیان هم برای تولید کیت تشخیصی ورود کرده اند و با تایید انستیتو پاستور و سازمان غذا و دارو می‌توان از این کیت‌ها استفاده کرد.

جهانپور در واکنش به برخی ادعا‌ها در این باره که کرونا سه ماه پیش یا حتی بیشتر به ایران آمده بود، گفت: توانمندی افراد متفاوت است و برخی یک ویروس را در چند کیلومتری در حال عبور از سیم خار‌دار مرز‌ها دیده اند و برخی نمی‌توانند ویروس را در آب و آیینه ببیند. اگر پزشکی تشخیص احتمالی کرونا را قبل از تاریخ اعلامی وزارت بهداشت داشتند باید مستندات را ثبت کرده باشد. ما تاکنون مستنداتی در این باره دریافت نکرده ایم.

آمار علائم خفیف بیماری کرونا در ایران بالاست

او با بیان اینکه مطابق آخرین آمار‌ها ما حدود ۸۵ درصد مبتلایان به شکل خفیف مبتلا شده اند، گفت: ۱۲.۳ درصد مبتلایان در بخش‌های مراقبت ویژه بستری شده اند. آمار علائم خفیف و متوسط مثل سایر دنیا در ایران بالاست . مطابق اظهار نظر‌های جهانی تخمین زده می‌شود که ۱۸ درصد مبتلایان بدون علامت باشند و ممکن است بسیاری از افراد بدون علامت یا حتی با نابویایی یا ناچشایی و یک تب و لرز خفیف به بیماری مبتلا شده باشند.

جهانپور اظهار کرد: بیش از ۵۸ هزار تست در کشور تا روز گذشته انجام شده است و روزانه ۶ هزار تست انجام می‌شود و این ظرفیت وجود دارد به ۱۰ هزار تست برسیم.

هیچ آزمایشگاه خصوصی تست تشخیص کرونا بدون معاینه بالینی نداریم

او ادامه داد: در هیچ آزمایشگاه خصوصی تست تشخیص کرونا بدون معاینه بالینی و ارجاع نداریم و اگر نیاز به انجام تست PCR باشد در بیمارستان تست رایگان انجام می‌شود و درمان با تست اولیه و سی تی اسکن آغاز می‌شود. تست اختصاصی برای بررسی روند اپیدمیولوژیکی است و سی تی اسکن درصد تشخیص بالایی دارد و پزشکی در درمان هیچ کس منتظر تست PCR نمی‌ماند البته این تست در روند درمان موثر نیست.

جهانپور گفت: ما در گام اول ۲۷ هزار تخت بیمارستانی برای کووید ۱۹ در نظر گرفتیم و با مشارکت نیرو‌های مسلح و سایر ارگان‌ها به ۴۰ هزار تخت رسید.  بیش از ۲۵۰۰ تخت مراقبت‌های ویژه برای بیماران کرونایی اختصاص دادیم که همه اشغال هستند و ممکن است در برخی استان‌ها از بخش خصوصی هم کمک گرفته باشیم. تعداد ۱۰ هزار تخت استراحتگاه‌های پسا بیمارستانی ایجاد کردیم و در گام بعدی تخت‌های پیش بیمارستانی برای قرنطینه افراد ایجاد خواهد شد.

او در پایان گفت:  هنوز درباره تمدید تعطیلی‌ها مصوبه‌ای نداشتیم و مصوبات منوط به تایید رییس جمهور خواهد بود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار