فرزین محدث بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون خاطرات دوران کودکی در نوروز و بهترین مولفه برای عیدی را توضیح داد.

حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوانفرزین محدث بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما است که این روز‌ها او را در قاب تلویزیون و در سریال «دوپینگ» می‌بینیم. او در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،درباره حال و هوای عید نوروز و فصل بهار صحبت کرده است.

فرزین محدث

حال و هوای بهار و نوروز امسال را چطور می بینید؟

امسال دومین سالی است که نوروز را تنهایی تجربه می‌کنم و مادر در کنارم نیستند، این موضوع، عید نوروز را برای من سخت می‌کند. هر چند تنهایی ترسناک بوده، اما به قول عباس کیارستمی تنهایی لازم است. امیدارم امسال بهار خوبی داشته باشیم، زیرا شیوع بیماری کرونا سبب شد تا یک دعوت همگانی برای ماندن در خانه به وجود آید تا دوره بیماری تمام شود. امید به زندگی مهم‌ترین مسئله در زندگی است و هیچ زمان نباید امید خود را از دست بدهیم.

همه چیز به جز امید را می‌توان از انسان گرفت، این انسان است که می‌تواند امید خود را از دست بدهد و یا در تلخ‌ترین شرایط هم امید خود را داشته باشد. برای همین امیدوارم این بحران را طی کرده و سال خوبی را آغاز کنیم، امیدوارم اتفاقات سال ۹۹ همانند سال ۹۸ نباشد و مردم آرامش خاطر بیشتری را تجربه کنند و نوروزی امید بخشی برای مردم باشد. مهم است که امسال به مسافرت نرویم، اگر ما سالم نباشیم دیگر مسئله ارزشمندی برای ما وجود نخواهد داشت.

عید نوروز در تهران هستید؟

هر سال عید نوروز را در تهران می‌مانم، زیرا در عید نوروز تهران بسیار خلوت است و هوای خوبی دارد، باید بگویم در تمام طول زندگی خود عید‌ها را در تهران مانده ام.

امسال در سریال نوروزی «دوپینگ» ایفای نقش می‌کنید. فضای سریال سازی در وضعیت شیوع بیماری چگونه است؟

بله. امسال در سریال نوروزی «دوپینگ» به کارگردانی رضا مقصودی که از شبکه سه پخش می‌شود بازی می‌کنم. این سریال اولین تجربه من در سریال‌های مناسبتی مانند نوروز است. در این روز‌ها همکارانم آفیش و مشغول کار هستند، سریال‌های نوروزی در این شرایط باید ضبط  شوند، ولی پروژه‌هایی که فوریت ندارند، می توانند کار خود را تعطیل کنند. برای نمونه پروژه سینمایی داشتیم که فقط یک هفته به اتمام آن مانده بود، ولی از روز نخست اعلام بیماری، فیلمبرداری را تعطیل کردند، این نشان می‌دهد که این اشخاص به خود و در نتیجه به کار هنری خود احترام می‌گذارند. یکی از تهیه کننده‌های سینما در مصاحبه‌ای گفته مردم با دستکش و ماسک به سینما بروند، باید بگویم اگر مردم ما سلامت نباشند، نه دولت و نه سینماگر نمی‌تواند کار کند، فروش فیلم آن قدر مهم است که به خاطر آن سلامتی مردم به خطر بیفتد؟ بنابراین این حرف کودکانه است. این معضل در تمام دنیا اتفاق افتاده و کار‌های فرهنگی نیز تعطیل شده اند.

شهروندانی که به مسافرت رفته اند این شرایط را جدی نمی‌گیرند، کسانی که کار فرهنگی هنری می‌کنند باید اندیشه فرهنگی داشته باشند. البته این افراد از دیگر افراد جامعه متمایز نیستند یعنی من که کار فرهنگی هنری انجام می‌دهم با کارمند شهرداری که کار خدماتی انجام می‌دهد، تفاوتی ندارم، اما من به عنوان شخصی که کار فرهنگی انجام می‌دهد باید سطح فرهنگی جامعه را بالا ببرم.

فرزین محدث

عیدی می‌دهید یا عید می‌گیرید؟

تا دو سال پیش از مادرم عیدی می‌گرفتم و عیدی مادر برای من خیر و برکت به همراه داشت. حالا سعی می‌کنم به افرادی که نیاز به کمک دارند به عنوان عیدی به آنها کمک کنم.

به نظر شما بهترین عیدی برای کودکان چیست؟

قطعا کتاب بهترین عیدی برای کودکان است، از طرفی مهم‌ترین عیدی برای کودکان آرامش خاطر روانی است و این آرامش به مسائل مختلفی مرتبط است. در این روز‌ها با اخبار گوناگون که خانواده‌ها می‌خوانند یا می‌شنوند، آسیب روانی به کودکان وارد می‌شود، از طرفی ممکن است بزرگتر‌ها هم از این جریان بترسند، اما نباید اجازه دهیم این ترس سیستم ایمنی ما را ضعیف و سبب آسیب روانی به کودکان شود.

بهترین خاطره شما از عید چیست؟

زمانی که پدر در قید حیات بودند، پوشیدن لباس نو، نشستن سر سفره هفت سین، دعا کردن، عیدی که از میان صفحات قرآن به کودکان می‌دادند و حافظی که می‌خواندند، بسیار برای من جذاب بوده و هست. مادر من معتقد بود سفره هفت سین باید کامل چیده شود و همیشه سفره هفت سین خانه ما سفره‌ای مجلل بود. این کنار هم بودن و انرژی مثبت برای یک سال زندگی و دعا کردن، جزو خاطرات خوب من است.یادم می آید زمانی که کودک بودم،سال تحویل صبح زود بود و از آنجایی که پدر و مادرم معتقد بودند باید سال تحویل بیدار باشیم، من را بیدار کردند، من اگر چه سر سفره هفت سین نشسته بودم اما کاملا خواب بودم.

حفظ سنت‌ها سبب تثبیت ریشه فرهنگی ما می‌شود/آرامش خاطر روانی بهترین عیدی برای کودکان است

تا چه اندازه به آداب و رسوم نوروزی پایبند هستید؟

چیدن سفره هفت سین برای من ارزشمند است. امسال در دید و بازدید‌ها باید رعایت کنیم. هر کشوری آداب و سنتی دارد که پایبندی به آن آداب و فرهنگ سبب حفظ ساختار‌های اجتماعی و فرهنگی کشور می‌شود. حفظ سنت‌ها و انتقال آن به نسل آینده سبب تثبیت ریشه ما می‌شود بنابراین باید از فرهنگ و سنت‌های خود محافظت و آنها را پاس داریم. ویژگی نوروز آغاز با سال نو طبیعت است و این تنها در کشور ما وجود دارد، این جزو ویژگی‌های بارز یک فرهنگ و کشور است که سال جدید خود را با سال جدید طبیعت آغاز می‌کند.

کدام سین هفت سین را بیشتر دوست دارید؟

سیب را به دلیل رنگ, طعم و ویژگی آن بسیار دوست دارم.

اگر بخواهید سین دیگری به سفره هفت سین اضافه کنید, آن چیست؟

سلامتی و بعد از آن سعادت را اضافه می ‌کنم.

در ایام نوروز کتاب می خوانید؟

بله. در روزهای قرنطینه و ایام نوروز کتاب می‌خوانم و فیلم می بینم.

چه  آرزویی برای مردم ایران دارید؟

ما مردم بزرگ، تاریخ ساز و مظلومی داریم، این روز‌ها حال من بد است، زیرا نگران کارگران روزمزد هستم. امیدوارم مردم ما سلامت باشند و سایه غم روی سرشان نباشد، امیدوارم سال جدید از نظر اوضاع اقتصادی و اجتماعی خوب باشد. اگر این اوضاع خوب باشد به فرهنگ و هنر هم نگاه ویژه‌ای خواهد شد.

گفت‌وگو از مینا قنبری

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار