سالار رجب، آیینی برای بزرگداشت عید مبعث در شهداد

سالار رجب، آیینی است که هر ساله ۲۷ رجب به مناسبت عید مبعث در بین مردم شهداد با شکوهی خاص برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، فرهنگ هر منطقه برگرفته از آداب و رسوم، اندیشه‌ها و زندگی مردمان آن منطقه است که ریشه در باور‌های آنان دارد که برخی از این آداب و رسوم مشترک و همگانی است و برخی خاص یک منطقه است.

استان پهناور کرمان همان گونه که اقلیم متنوعی دارد، در هر گوشه و کنار آن نیز رسوم و آیین‌های گوناگونی برگزار می‌شود، آیین‌هایی که مورد توجه اهالی است و برخاسته از فرهنگ اسلامی و ایرانی آنان است.

از مشخصه‌های مردم شهداد پایبندی آن‌ها به آداب و رسوم و سنت‌های ملی و مذهبی است تا آنجا که برخی از آن‌ها مانند مراسم عزاداری عصر ششم محرم، تنها در شهر شهداد برگزار می‌شود.

از دیگر سنت‌های خاص مردم شهداد، می‌توان به مهمان نوازی، توجه به باور‌ها و اعتقادات مذهبی، پایبندی به مراسم ملی و سنتی اشاره کرد.

آیین سالار رجب:

یکی از این آیین‌های خاص که در شهداد برگزار می‌شود، آیینی به نام سالار رجب (خُروس کشان) است.

سالار رجب، آیینی است که هر ساله ۲۷ رجب به مناسبت عید مبعث در بین مردم شهداد، با شکوهی خاص برگزار می‌شود.

عید مبعث از اعیاد بزرگ و مورد توجه همه مسلمانان است که در جای‌جای سرزمین‌های اسلامی با جشن و شادی برگزار می‌شود و اهالی شهداد نیز همچون دیگر مسلمانان، این عید فرخنده را جشن می‌گیرند.

در این روز خانواده‌ها مراسمی را برگزار می‌کنند و اقوام و آشنایان را دعوت کرده علاوه بر تبریک عید، صله رحم را نیز ادا می‌کنند و در کنار یکدیگر روز خوب و خاطره انگیزی را رقم می‌زنند، اما امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا این رسم در خانه‌ها به صورت شخصی انجام شد.

انداختن سفره نذری ذکر صلوات، توزیع گوشت خروس پخته شده با حبوبات پخته شده و بردن آن به در منازل همسایگان در این روز برای مردم شهداد سنتی دیرینه است.

تاریخچه آیین سالار رجب:

بزرگان شهداد در این باره معتقدند: این آیین از ۶۰ سال قبل، هر ساله قبل از روز ۲۷ رجب، پیش از طلوع خورشید انجام می‌شد، بر این اساس خانواده‌ها خروسی که بیشتر از دو سال سن داشت را سر می‌بریدند و با گوشت خروس و حبوبات نذری، غذای بسیار خوشمزه‌ای درست می‌کردند و در داخل نان محلی می‌گذاشتند و با قرار دادن نان در سینی به سراغ همسایگان و نیازمندان می‌رفتند و از آن‌ها پذیرایی می‌کردند.

برگزاری آیین سالار رجب در شهداد

 

این سنت همچنان در شهر شهداد و دهستان چهارفرسخ از توابع بخش شهداد انجام می‌شود،؛ البته برخی از مردم امروزه از گوشت گوسفند نیز برای ادای نذر استفاده می‌کنند.

پیش از این اهالی خود به پرورش جوجه خروس اقدام می‌کردند تا روز عید با کشتن آن‌ آبگوشت را تهیه کنند و برخی از اقوام را دعوت می‌کردند و برخی آبگوشت نذری را برای همسایگان می‌بردند، اما امسال این مراسم تحت تاثیر ویروس کرونا به شکلی خانگی و با اعضای خانواده برگزار شد.

 

برگزاری آیین سالار رجب در شهداد

 

 گزارش از مؤمن زاده 

انتهای پیام/ ب 

برچسب ها: عیدمبعث ، سنت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.