معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی گفت: ورودی سد‌های استان در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز ،مجتبی جلیل‌زاده معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی در نشست خبری اظهار کرد: سال گذشته در این مقطع حدود ۱۴۹ میلیون متر مکعب آب به مخازن ۱۰ سد بزرگ استان جاری شده بود که این آمار امسال به ۱۳۱.۵ میلیون متر مکعب کاهش یافته است؛ اما با مدیریت انجام شده، اکنون آب ذخیره شده در مخزن سد‌های استان برابر با سال گذشته است.

او با بیان اینکه میزان بارندگی در سال آبی ۹۷ و ۹۸، نسبت به سال آبی ۹۶ و ۹۷ به میزان ۲.۵ درصد کم بود، اظهار کرد: علی‌رغم کاهش بارندگی‌ها، تراز دریاچه ارومیه حدود یک متر افزایش یافته است که به اقداماتی از جمله بستن کانال‌های کشاورزی در فصل غیر زراعی، بستن کانال‌ها در زمان سیل، لای‌روبی رودخانه‌ها و آزادسازی بخشی از آب سد‌ها باز می‌گردد.

جلیل‌زاده از رهاسازی آب سد قلعه‌چای از ۱۹ اسفند ماه خبر داد و افزود: رهاسازی آب سد‌ها قبل از فصل برداشت به سمت دریاچه ارومیه انجام می‌گیرد.

او خاطرنشان کرد: وضعیت آب ذخیره شده در مخزن سد‌های نهند، علویان و ستارخان که تأمین کننده آب شرب بخشی از شهر‌های بزرگ استان هستند، مطلوب است.

او با بیان اینکه ۹۰ درصد خسارات سیل به دلیل دخل و تصرف در رودخانه‌هاست، بیان کرد: بخشی از خسارت جانی به این موضوع باز می‌گردد که مردم برای تماشای سیل در کنار رودخانه می‌ایستند؛ این در حالیست که سیل به صورت لحظه‌ای رخ می‌دهد.

جلیل‌زاده از انسداد ۸۸۰۰ حلقه چاه غیر مجاز طی سال‌های اخیر خبر داد و افزود: با انسداد این میزان چاه، حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب از میزان برداشت از آب‌های زیر زمینی کم شده است.

او در خصوص تمدید پروانه‌های بهره برداری، بیان کرد: تمام مجوز‌های برداشت آب از منابع زیرزمینی به صورت یکساله صادر می‌شود و این مجوز‌ها باید ابتدای هر سال تمدید شود؛ در غیر این صورت، به عنوان برداشت غیرمجاز تلقی می‌شود. به منظور جلوگیری از شیوع کرونا ویروس، تمامی مجوز‌ها را تا دو ماه آتی تمدید کرده‌ایم و اقدامات لازم در این راستا انجام شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه اتخاذ تدابیر مختلف برای کاهش مراجعات به منظور تمدید پروانه‌های برداشت آب از منابع زیرزمینی در دستور کار است، گفت: در این راستا تمدید پروانه‌های برداشت آب از طریق دفاتر پستی، سایت شرکت آب منطقه‌ای استان و ارسال پیامک میسر است.

او ادامه داد: کسانی که طی سال‌های گذشته نسبت به تمدید پروانه‌های برداشت آب اقدام نکرده‌اند، تا پایان سال ۹۹ مهلت دارند تا پروانه‌هایشان را تمدید کنند؛ در غیر اینصورت پروانه بهره‌برداری آنان ابطال خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: آب و فاضلاب ، آب شرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.