استاد فیزیک دانشگاه تربیت مدرس گفت: در رویکرد سند محور نیاز است که بدانیم چقدر فارغ التحصیل علوم پایه نیاز و چقدر موجودی داریم.

احمد مشایی، استاد فیزیک دانشگاه تربیت مدرس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره توجه به آمایش رشته‌های علوم پایه اظهار کرد: در زمینه آمایش سرزمینی حوزه علوم پایه دو نوع نگاه وجود دارد؛ نگاه اول سند محور است به این صورت که اول یک سند در حوزه علوم نوشته شود و ما در راستای آن سند حرکت کنیم.

مشایی ادامه داد: سند آمایش آموزش عالی در حوزه علوم پایه جوابگو نیست؛ این سند باید مدام به روز و ارزیابی شود. وقتی آمایش علوم پایه را می‌بینیم سوال این است که چقدر در رشته‌های علوم پایه در نقاط مختلف کشور نیاز داریم و چقدر موجودی داریم؟ جواب به این سوال خیلی ساده نیست؛ در رویکرد سند محور نیاز است که بدانیم چقدر فارغ التحصیل علوم پایه نیاز و چقدر موجودی داریم.

این استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: وقتی بخواهیم نیاز کشور را بسنجیم باید نیاز اقتصادی کشور را بسنجیم و ببینیم اقتصاد کشور بر اساس افراد چطور می‌چرخد، باید نیاز‌های کشور را در رشته‌های مختلف بسنجیم و بعید می‌دانم در کشور ما این موضوع بررسی شده باشد که چقدر صنعتگر و یا چقدر کارگر نیاز داریم تا بر اساس آن نیاز بخش علوم پایه مشخص شود. این موضوع اگر هم وجود داشته باشد اجرای آن خیلی سخت است. در نگاه سند محور که باید نیاز جامعه را بسنجیم و سپس بر اساس آن موجودی را مشخص کرد نیاز به یک آمایش اقتصادی بزرگ در کشور داریم که اجرای آن بسیار سخت است.

بیشتر بخوانید: ۸ اقدام دانشگاه آزاد برای مقابله با شیوع کرونا ویروس


مشایی بیان کرد: رویکرد دوم این است که نیازمندی‌های کلی کشور را مشخص کنیم و بعد ببینیم که چگونه می‌شود برخی از این نیازمندی‌ها را استانی کرد؛ آن موقع دانشگاه رسالت اصیلش این می‌شود که نیازمندی‌های کشور را تربیت کند. در دنیای جدید مرز‌های رشته‌ها از بین می‌رود و بحث‌هایی مثل زیست فناوری مطرح می‌شود. اگر نیاز‌های کشور در حوزه‌های مختلف مشخص شود آن زمان هدفمان برآورده کردن نیاز‌ها و برنامه ریزی برای رفع این نیاز‌ها می‌شود.

مشایی افزود: مطرح شدن سند بر اساس آمایش رشته کار بسیار سختی هم در زمینه تدوین و هم در زمینه اجرا است؛ باید نیاز‌های کشور را در حوزه‌های مختلف مشخص کنیم. این کار در صنایع دفاعی کشور انجام شد. مثلا در حوزه رادار نیاز کشور مشخص شد و به این سمت رفتند که در این حوزه کجا می‌شود نیاز کشور را برطرف کند در غیر اینصورت این که بگوییم در حوزه رادار چقدر نیاز به دانشجو داریم مشکلی حل نمی‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۴ ۰۷ فروردين ۱۳۹۹
برادر من استاد پروفسور بس کنید طی 20 سال این همه بیکار در رشته های ریاضی فیزیک شیمی زیست کامپیوتر کشاورزی منابع طبیعی تاریخ جغرافی مشاوره روان شناسی بسه تو روبه خدا بسه خودتون رو به خواب زدین این همه وقت و عمر جوونها هدر شده این همه هزینه بیت المال رفته کی جوابگوئه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
آخرین اخبار