طالب زاده با تاکید براینکه تاثیر جنگ نرم به اندازه جنگ سخت است، گفت: ما تصور می‌کنیم ایران نمی‌تواند در جنگ نرم کاری انجام دهد درصورتی که ما می‌توانیم فعال و مهاجم باشیم.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست تخصصی " بازخوانی ابعاد مکتب شهید قاسم سلیمانی" با حضور حجت الاسلام علیرضا پناهیان، علیرضا شجاعی زند عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس، نادر طالب زاده مستند ساز، تهیه کننده و مجری تلویزیون و مهدی ناظمی اردکانی عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین  امروز ۲۱ بهمن ۹۸ در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

نادر طالب زاده  در جریان این نشست ضمن اشاره به بازتاب کم نظیر یا حتی بی نظیر شهادت سردار سلیمانی در سطح جهانی بیان کرد: در جریان واقعه شهادت سردار سلیمانی، شاهد واکنش‌های بسیاری بودیم، افراد زیادی در این باره دست به قلم شده و به نقد و تحلیل اقدام امریکا درباره اقدام جنایتکارانه در ترور سردار سلیمانی پرداختند.

او تصریح کرد: اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی با انتقادات گسترده‌ای در جهان به ویژه در داخل خود امریکا مواجه شد به طوریکه نویسندگان معروفی در نقد و واکاوی این اتفاق اقدام به نوشتن مطالبی کردند.

طالب زاده تاکید کرد: این یک واقعیت ادامه دار است و افراد بزرگی در جهان اعلام آمادگی کرده اند تا در خصوص سردار شهید حاج قاسم سلیمانی با ما گفتگو کنند. تاکنون افراد بسیاری درخصوص شخصیت والای سردار و ریاکاری آمریکا مطلب نوشته اند این نشان می‌دهد که ما وارد عرصه جدیدی شده ایم که دلیل آن جز سردار سلیمانی نبوده است. 

او درباره جنگ نرم و جنگ سخت بیان کرد: ما تصور می‌کنیم ایران نمی‌تواند در جنگ نرم کاری انجام دهد درصورتی که ما می‌توانیم فعال و مهاجم باشیم و این موضوع را به چالش بکشیم. تاثیر جنگ نرم به اندازه جنگ سخت است.

سردار سلیمانی، عینیت یافته مکتب اسلام است

در ادامه حجت الاسلام پناهیان با اشاره به حضور مردم در صحنه های مهم بیان کرد: مردم در شرایط مختلف نشان داده اند که همواره در صحنه هستند. ما باید در پیدا کردن دلایل برخی وقایع تامل داشته باشیم.

او با تاکید بر اینکه مکتب حاج قاسم بهتر از مکتبی بوده است که ما انجام داده ایم، گفت: مردم با مباحث نظری ما آنقدر ارتباط برقرار نمی کنند؛ ما باید در روش های خود تجدید نظر کنیم. وقتی مردم از عینیت یافتن مکتب اسلام، آنقدر عمیق و با ارادت خاص استقبال می‌کنند یعنی اسلام را تا این اندازه می پسندند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره بر برخورد هوشمندانه رهبر انقلاب با این پدیده، تصریح کرد: واکنش مردم به شهادت سردار سلیمانی چیزی بود که باعث شد این پدیده از سوی مقام معظم رهبری به عنوان مکتب سلیمانی خطاب شود.

او افزود: وقتی رهبری می فرماید که ما باید به سردار سلیمانی به عنوان مکتب نگاه کنیم جای تامل دارد که باید روشن بینانه به آن پرداخته شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اخلاص بدون قدرت و مقاومت به تنهایی تاثیری ندارد و چون مکتب سلیمانی از یک جامعیت برخوردار بوده این تاثیر را داشته است.

او همچنین با اشاره به این نکته که تاثیر ایران در منطقه موجب افتخار هر ایرانی است، بیان کرد: امروز هر ایرانی به تاثیر کشورمان در منطقه افتخار می‌کند که قطعا حضور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی تاثیر بسیاری در این زمینه داشته است؛ پس اگر تاثیرگذار نباشیم تبدیل به یک عامل منفی می‌شویم.

حجت‌الاسلام پناهیان تصریح کرد: اگر سردار سلیمانی کسی بود که فقط در ایران فعالیت می‌کرد چنین تاثیری نداشت و هرگز تبدیل به یک قهرمان ملی و تاریخی نمی‌شد؛ افرادی که از چهارچوب مرزها خارج نشوند نمی‌توانند  قهرمان ملی شوند. عملیاتی بودن و در عمل، تفکر و اعتقاد خود را نشان دادن شیوه و ویژگی سردار سلیمانی است. اگر ویژگیهای سردار را کنار هم قرار دهیم می توانیم مکتب سلیمانی را تحلیل کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه سردار سلیمانی همواره به دنبال شهادت بود، اظهار کرد: نکته دیگری که می توان به آن اشاره کرد اینکه طبق نظرسنجی‌های مردمی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سالها اولین شخصیت محبوب کشور بود، اما این محبوبیت، شهرت و نام او را تحت تاثیر قرار نداد حقیقتی که بر حجم خلوص و صفای سردار افزود و این زیبایی و معنویت را به معنای واقعی به نمایش گذاشت.

واکنش مردم به شهادت سردار سلیمانی اتفاق کم نظیری بود

شجاعی زند، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس اظهار کرد: موضوع بحث این نشست از سه جنبه قابل بررسی است؛ نخست شخصیت سردار سلیمانی و نقش عملکردش، دوم عامل ارتکاب جنایت ترور سردار سلیمانی و سوم واکنش مردم در این باره است.

او با بیان اینکه نزدیک شدن به حاج قاسم سلیمانی مستلزم شناخت کامل از اوست، گفت: با توجه به مراسم باشکوه تشییع پیکر سردار سلیمانی که گرچه تا حد زیادی تحت تأثیر هیجان و احساسات مردم بود اما با همین میزان اندک شناختی که مردم نسبت به شخصیت سردار سلیمانی داشتند چنین واکنش عظیمی بی نظیر و حیرت آور بود اما این واکنش را تنها نمی‌توان با استناد به شخصیت سردار سلیمانی و واقعیات میدانی تبیین کرد؛ منظور این نیست که این اتفاق کم اهمیت است بلکه کافی نیست. این بحث لایه های پنهان بسیاری دارد اما باز هم نمی‌تواند پاسخ چرایی رخداد چنین واکنش عظیمی باشد.

شجاعی زند با تأکید بر اینکه قطعا اراده خداوند در برهه‌ای از تاریخ وارد می‌شود که هشدار و بیدار باشی برای مردم باشد، اظهار کرد: در اینجا زمینه‌های ادراکی با بافت گفتمانی مردم است اما منظور از این زمینه‌های ادراکی چیست؟. در واقع واکنش انسان‌ها تابع ادراک آن‌ها از وقایع است. این گرایش‌ها طی پرسه‌های طولانی شکل می‌گیرد با اینکه در طول مدت زمان بسیار زیادی رخ می‌دهد اما از آن جمله گرایش‌هایی است که در وجود ماست و در برخی مواقع سر باز می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس ضمن اشاره به فرصت پیش آمده به واکاوی اتفاق حضور مردم در واکنش به جنایت ترور سردار سلیمانی از سوی آمریکا بیان کرد: به عنوان کسی که در زمینه جامعه شناسی تأملاتی کرده است قصد دارم از فرصت پیش آمده در راستای تحلیل واکنش مردم استفاده کنم. شکل گیری اجتماعات گسترده‌ای در این ابعاد؛ امر نادری است اگرچه برای جامعه ما که با این قبیل وقایع آشناست پدیده تازه‌ای نیست اما تصور اینکه چنین حضوری یک امر عادی است، درست نیست. واکنش‌هایی از این قبیل در هیچ کجای دنیا رخ نمی‌دهد.

شجاعی زند در پایان یادآوری کرد: مکتب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی چیزی جدا از دین و اسلام نیست اما علت اصلی آن این است که برخی ویژگی‌ها در مکتب سلیمانی برجسته‌تر شده است.

گفتنی است این نشست تخصصی در راستای «گسترش و نفوذ فرهنگ اسلامی در شئون جامعه و تقویت انقلاب فرهنگی و اعتلای فرهنگ عمومی به ویژه در نهاد خانواده و تعلیم و تربیت» و «حفظ و احیاء و معرفی آثار و مآثر اسلامی و ملی» به عنوان مأموریت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار