به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بازار خودرو ایران سال آینده را با امیدواری آغاز میکند؟ این پرسشی است که بستگی به دو چیز دارد. اول افزایش تولید و به طور خاص تولید محصولات جدید و دوم کاهش سطح قیمت بازاری محصولات. دو موردی که به نظر میرسد تحققشان با، اما و اگر بسیار همراه باشد.
در بخش افزایش تولید و عرضه محصولات تازه این گمانه وجود دارد که خودروسازان با رسیدن به ثبات بهتر مالی و فنی، بتوانندهمچون برخی از ماههای سال تیراژ تولید خودرو را به بالای ۹۰۰ هزار دستگاه برسانند. موردی که بسیاری با تردید به آن نگاه میکنند و برخی نیز امکان رسیدن به آن را رد نمیکنند. البته با توجه به اینکه زمزمه خروج برخی از ارقام پراید و نیز پژو در سال آینده به گوش میرسد، این خود نشانه بدی برای تحقق این رقم جدید از تولید است.
بیشتر بخوانید: این خودروها تصادف نمیکنند
از آن سو عرضه و یا معرفی طیف جدیدی از محصولات و یا گمانهزنی در خصوص تولید برخی محصولات چینی، ایرانی و حتی آمریکایی! موجب شده تا بتوان شانسی را حتی جزئی و اندک برای بهبود بازار در سال آینده مدنظر قرار داد. اینجا در این گزارش سراغ هشت خودرو میرویم که به احتمال بسیاز زیاد، سال آینده میهمان بازار خودرو ایران در رده قیمتی ۱۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشند.
۱. فورد تورنئو
یک ون ۵ نفره ۴.۴ متری با ۱۰۰۰ لیتر گنجایش در قسمت بار که در بازارهای جهانی فروش خوبی داشته و در اروپا مونتاژ میشود. این محصول که توسط یکی از خودروسازان بخش خصوصی که به تولید محصولات چینی و خاصه برند بایک شهرت دارد، به کشور وارد شده و احتمالا پس از تغییراتی ظاهری وارد خط تولید میشود. آن طور که برخی رسانههای خودرویی اعلام کردهاند، تورنئو ایرانیسازی شده با موتور و گیبرکس چینی به دست مشتریان میرسد و در بخش جلوپنجره هم تغییراتی خواهد داشت. درهای کشوی بزرگ، مصرف سوخت مناسب و استهلاک پایین از تورنئو یک گزینه مناسب برای ورود به ناوگان تاکسیهای کشور میسازد. گزینهای که مشخص نیست بعد از تغییرات ظاهری و فنی چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد.
۲. ساینا فیسلیفت
سدان کوچک سایپا که در دو سه سال اخیر حضور موفقی را در بازار خودرو تجربه کرده، قرار است به زودی با یک فیسلیفت ملایم راهی بازار خودرو شود. این محصول که سالانه بیش از ۲۰ هزار دستگاه فروش دارد، ضربه بزرگی را به اردوگاه رقیب از زمان عرضه وارد کرده و رانا را به کل از دور رقابت خارج ساخته است. مقایسه آمار تولید دو خودرو به خوبی گویای وضعیتی است که بر این محصول حاکم است و حالا یک طرح تازه بدنه احتمالا کمک میکند بازهم فروش ساینا در این رده سخت و چالشی بیشتر و بهتر شود. البته خب این محصول ایرانی همه مشکلات موجود در اغلب تولیدات ارزان سایپا اعم از ایمنی پایین، متریال ضعیف و امکانات رفاهی اندک را کماکان با خود دارد.
۳. ام وی ام X ۵۵
خب بالاخره این خودرو با یک فاصله چند ساله وارد بازار کشور شد و برچسب قیمتش همین ابتدای کار رده ۴۰۰ میلیونی را نشانه رفته که خب همین عامل آن را از دسترس بسیاری دور کرده است. ظاهر متوازن، موتور و گیربکس اقتصادی و مدرن در کنار طیفی از امکانات به روز احتمالا کمک میکند تا X ۵۵ بتواند سالانه حدود هزار تا ۱۵۰۰ دستگاه فروش داشته باشد. عددی که قطعا برای چری خوشایند نبوده و انتظار بیشتری را با کراساوور جدیدش از بازار ایران دارد.
۴. سو ایست A ۵
یک سدان خوش چهره چینی که طرح ظاهری نسبتا پختهای دارد و در کابین به شما امکانات خوبی هدیه میهد. سو ایست که قبلا با ونهای زشت دلیکا در بازار ایران شناخته شده این خودرو جدید را با الگوبرداری از نسل فعلی تویوتا کرولا و با نیم نگاهی به کیا سراتو طراحی کرده و خب بالاتر از حد انتظار هم ظاهر شده است. سدان ۱۰ هزار دلاری A ۵ که به موتور ۱۵۰۰ سیسی ۴ سیلندر و ۱۱۵ اسبی مجهز است، به گیربکس CVT مجهز بوده و دقیقا ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور دارد. اعدادی که مستقیما این خودرو را به محصولی مناسب در کلاس سدانهای اقتصادی سایز c بدل کرده و فضا را برای چری آریزو ۵، دنا و رهام تنگ میکند. هنوز مشخص نیست سو ایست را کدام شرکت ایرانی تولید خواهد کرد، اما شواهد اولیه از شروع آزمایشهای این خودرو در جادههای کشور حکایت دارد.
۵. سمند K ۱۳۲
خب نوزاد تازه متولدشده ایران خودرو واقعا قرار است تا اواخر سال ۹۹ به بازار بیاید. به نظر میرسد این اتفاق خواهد افتاد و به رغم همه بدقولیهای ایران خودرو، این شرکت توانایی مناسبی برای تامین موتور و گیربکس K ۱۳۲ دارد. چیزی که هماینک به بحران تمام عیار برای شرکت سایپا و محصول شاهین تبدیل شده است. سدان تازه ایران خودرو که باید آن را نمونه ایرانیزه شده پژو ۳۰۱ دانست قطعا خودرو ارزانتر و ضعیفتری نسبت به ۳۰۱ است و کیفیت سواری آن هم کاهش یافته چرا که در بسیاری از قطعات آن بازنگری شده و ضمنا بسیاری از آپشنهای خودرو حذف شدهاند. در عین حال طرح ظاهری به روز رسانی شده و با نمونه مشتری پسندی تعویض شده که شانس ایران خودرو را برای موفقیت در این پروژه بالا میبرد.
۶. جک S ۴
کراساوور جدید کرمان موتور از برند چینی جک شانس این را دارد که در شرایط نامناسب کنونی و نبود محصولات تازه بخش زیادی از تقاضای انباشته شده در بازار را مال خود کند. این محصول که از زبان طراحی تازه جک هم سود میبرد، امکانات بهروزتری به نسبت اس ۵ و اس ۳ داشته و حد فاصل این دو محصول را پر میکند. نیروگاه ۱.۵ لیتری توربوشارژ هم به لطف بهره بردن از سیستم پرخوران قادر به تولید بیشینه قدرت ۱۵۰ اسببخار و بیشینه گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر است. برای انتقال قدرت و گشتاور، یک گیربکس خودکار CVT طراحی کرده است. با توجه به وزن تقریبی ۱۳۵۰ کیلوگرمی جدیدترین محصول جک در ایران، احتمالا این خودرو عملکرد خوب و قابل قبولی را در بخش فنی از خود نشان خواهد داد.
۷. رهام کراس کانتری
اولین شاسیبلند ایرانی با زبان طراحی مخصوص به خود قرار است برای انبوهی از مدلهای چینی دردسرساز شود، اما با اطلاعاتی که اخیرا سایپا از موتور به کار رفته در نسخه سدان شاهین منتشر کرده، به نظر میرسد ما در بهترین حالت با یک جک S ۳ روبروییم که فقط به درد استفادههای شهری میخورد. خب اگر اطلاعات اعلام شده درباره موتور توربوشارژ تیبا درست باشد، واقعا باید از رهام کراس کانتری ترسید. کسانی که دور اول عرضه سورنهای توربوشارژ را به یاد دارند به خوبی از ناهماهنگیهای پیش آمده در موتور ملی خبر دارند و احتمالا همین اتفاق برای پیشرانه ارتقایافته تیبا رخ خواهد داد. فارغ از اینها، اما طرح ظاهری جذاب این کراساوور در کنار قیمت کمتر دو امتیاز این خودرو در بازار خواهد بود. اینکه اولین شاسیبلند ایرانی به سرنوشت تلخی دچار میشود و شکست میخورد یا اینکه پیروز میشود، هنوز مشخص نیست و زمان آن را ثابت میکند.
۸. رانا نیوفیس
هیچ تغییر مهم و خاصی در این خودرو لحاظ نشده تا بتوان به آینده آن امیدوار شد. رانا که زمانی با هدف عرضه گسترده و جانشینی ۲۰۶ سدان طراحی گشت، بعد از یک دهه با چند تفاوت ساده قرار است دوباره با همان رنگ و لعاب به مشتریان ارائه گردد. نکتهای که این خودرو البته از آن برخوردار است موتور نسبتا قوی و پایداری بالا در کنار ظاهر متوازن است که آن را بر ساینا و تیبا برتری میدهد. در عین حال قیمت بالاتر و امکانات معمولی دو موردی است که علیه رانا دست به کار میشوند. البته شاید رانا با گران شدن بیش از حد دیگر محصولات اندکی اوضاعش در بازار بهتر شود.
از فلسفهی هفت سین تا طریقه خواندن نماز عید/ نوروز ۹۹ دقیقا چند روز تعطیل است؟
ماجرای مصاحبه نرگس آبیار با BBC چیست؟! + عکس
چرا باید به این داور عصر جدید ۴ چراغ سفید بدهیم؟
عواقب فجیع افتادن یک کلید در دست بنسلمان/ نزدیک شدن سیاسهای مغز فندقی به این مکان ممنوع!
سال ۹۹ را با دور انداختن این وسایل آغاز کنید!
انتقام زهرآگین زن جوان از همسرش در روز طلاق
۸ راهکار برای این که در روزهای خانهنشینی وزن اضافه نکنیم
طرز تهیه بهترین غذا، مربا، ترشی، دسر، شربت، کیک و شیرینی را اینجا یاد بگیرید
منبع: برترین ها
انتهای پیام/
ببینین اگه با همین قیمت ها اما با چهره ی بهتر و کیفیت و به خصوص امنیت بهتر خودرو ها بودند خوب بود اما این قیمت ها برای این ماشین ها جالب نیست!!!
تازه خواهشا اون موتور ملی رو درست کنین خیلی فک کنم داغونه یه موتور در حد ارتقا یافته ی tu5 درست کنین اونم ملی! اینطوری خوب میشه بکم...
اسباب بازی وانت آخه چرا باید ۱۰۰ هزار تومن باشه
حالا چه برسه ب این که اسباب بازی k132. رو درست کنند
احتمالا یه چیزی حدود ۳۰۰ هزار تومن قیمتشه
باوا چه خبره
واسه رفت امدم توی شهر مشکل دارم .کسی نیست ب داد ما برسه.
با حقوق ۷۰۰ یا ۱ میلیون یا حتی ۱۵۰۰ و ۲ میلیون
بجاش فشار بیارید شورای نگهبان واردات آزاد بشه قیمت خودرو برای ما قشر سوخته و بقیه مردم بی کس بیاد پایین .
الان دیگه لاشه 405 و پراید تو هیچ کشوری نیست....
با این پولا تو همین ترکیه میتونی بنز ورداری
ولی مطمئنی پسته ۱۰۰ تومن شده؟ مرغم میگن رو دستشونه ولی از ۱۳ پایین نیومدن
نمی دونم چی بگم که بهتون بر نخوره
با این حقوق پایین و قیمت های سر به فلک کشیده کالا کی می تونه ماشین صفر بگیره اونم بی کیفیت
واقع ما رو چی فرض کردین
متاسفم که در چنین دورانی زندگی میکنم
آخه واقعا خودتون قضاوت کنید این چه دنیاییه!!!!
همش باید بدوی و هیچوقت به مقصد نرسی
۳ ساله با تمام وجود کار میکنم ولی هنوز دارم به زور هزینه های خودم رو تامین میکنم. مجردم و واقعا نمیتونم ازدواج کنم.
نمیتونم ماشین بگیرم. پس انداز کافی برای ازدواج ندارم و اگه خونه پدرم نبود جایی هم نمی تونستم اجاره کنم.
اسمی بهتر نبود بزارن
یا هیچچی بلد نیستن یا دستشون تو یه کاسه هست
با این قیمت های فضایی.
با این وضعیت
شما رسانه ها هم ب هیچ دردی نمیخورید یکم به درد(برای) مردم بخورید
خسته شدیم از پس همع چی گروووونه
خسته نباشید دلاوران
تا ما این جور ماشین های بی کیفیت ها رو با قیمتهای نجومی میخریم این شرکت های زالو صفت به کارشون ادامه میدن لعنت به این شرکتها..............
با این ها پدرمون رو در آوردند
کشته های این گراضه سازی بیشتر از کرونا است
البته قاتل مردم
.ارزو به دل موندیم یه ماشین خوش قیافه ساخته بشه کیف کنیم
سال 99 هم که اینارو میسازن همش کپی شده بایکم تغییر از سرو تهش میزنن میدن به مردم .
بعدشم که هرکی پارتی داره میره سره کار به yjc هم گفتم ولی واسم پیگیر نشد منم دیگه در این مورد بهش پیام نمیدم
تا وقتی ارزش ها در جای مناسب قرار نگیرند هیچ چیز درست نمیشه