شیوع گسترده کرونا باعث کاهش هر چه بیشتر تقاضا در بازار رهن و اجاره املاک شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،از خیابان های شهر عبور کردم. پیاده روهایی که اگرچه چراغ های قرمز رنگ آژانس های املاکش, آن جا را روشن تر کرده بودند امّا در شرایط کنونی, چراغ معامله های این آژانس های املاک در این روزهای کرونایی, رو به خاموشی است. آژانس های املاکی که معامله های کاری آن ها در لابه لای پرونده هایشان یا خاک خورده  و یا پشت درب های بسته مانده اند.

وارد یکی از این آژانس های املاک شدم که در قلب تهران قرار داشت.

دو نفر در آن جا نشسته و هردویشان آنقدر غرق در گوشی های همراه خود شده بودند که متوجه حضور من نشدند.

از وضعیت این روزهای بازار املاک پرسیدم که یکی از آن ها با خنده ای معنادار گفت: " خودتون دارید می بینید. توی این شب عید, کرونا خیلی روی بازار تاثیر گذاشته و بازار ملک رو واقعا فلج کرده. ما الان یه ماهه هیچ معامله ای انجام ندادیم. نه صاحب ملکی نه مستاجری حاضر نمیشه هیچ معامله خونه ای ببنده."

وی ادامه داد: "خیلی از مستاجرا, از ترس کرونا حاضر نمیشن برای بازدید منزل برن. از طرف دیگه, هیچ کدوم از صابخونه ها هم اجازه بازدید ملک به مستاجرا رو نمیدن. اون عده ایم که سَرِ سالشون رسیده مدام از این موضوع گلایه دارن که توی این بلاتکلیفی چی کار باید بکنن؟!"

این مدیر آژانس املاک افزود: " برای این که این بنده خداها توی این شب عیدی آواره نشن وُ استرس بی خانمانی نداشته باشن از صابخونه هاشون که بیشترشون از مشتری های قدیمی مون هستن مهلت می گیریم تا ببینیم اوضاع چی میشه."

از آن جا خارج شدم و به آژانس املاک دیگری که همسایه آژانس قبلی است, رفتم. پشت درب آن, دو متن با این مضمون نوشته بود:
" از رهن و اجاره ملک های با قیمت نامتعارف نسبت به منطقه معذوریم. "
" تمدید قرارداد اجاره رایگان
به منظور کمک به مستاجرین عزیز در شرایط بد اقتصادی این واحد صنفی اقدام به تمدید قراردادهای رهن و اجاره می نماید."

وارد آن جا شدم. مدیریت آن روبروی درب ورودی و دیگر کارکنانش در سمت چپ او نشسته بودند و زن وشوهری مستاصل که برای اجاره کردن منزل آمده بودند با مدیریت آن جا گفت و گو می کردند.

پس از اتمام صحبت هایشان, از مدیریت, در خصوص وضعیت کنونی بازار رهن و اجاره املاک پرسیدم که گفت: " شرایط خوبی نیست. الان این دوتا بنده خدا برای اجاره منزل اومدن اما با شماره ثبت شده هرکدوم از مالکا تماس می گیرم هیچ کدومشون حاضر نمیشن حتی به مستاجرا اجازه بازدید از منزل بدن چه برسه بخوان بهشون خونه ای رو رهن یا اجاره بدن. نمیدونم قراره چه اتفاقی بیفته اما واقعا حال بازار املاک به خاطر این ویروس کرونا خوب نیست."

زن و مرد جوان با همان نگرانی خاصی که در چهره شان کاملا مشهود بود در ادامه صحبت های مدیریت آژانس املاک گفتند: " توی این شرایط, دولت باید یه فکری به حالِ ما مستاجرا هم که سر سال ِ خونه هامون رسیده بکنه. باید حداقلش توی این مدت که کرونا اومده به مالکا گفته بشه به ما مستاجرا مهلت چند ماهه بدن یا اجازه بدن برای دیدن خونه بریم. یعنی یه قانون نمی تونن بذارن؟! تکلیف ما توی این شب عیدی چیه؟! هرجا میریم با درِ بسته روبرو میشیم."

کرونا؛ ویروسی که نه تنها به حوزه وزارت و بهداشت و درمان کشور بلکه به حوزه هایی چون اقتصادی, اجتماعی و...نیز آسیب جدی وارد کرده است؛ به طوری که حالِ املاک به عنوان یکی از اصناف پرتقاضای دیروز و راکد امروز و مستاجران آن خوب نیست و این افراد با مشکلات متعددی روبرو شده اند.

این موضوع تا جایی پیش رفته است که در این روزها شاهد آژانس های املاک خلوت و مشتریان بلاتکلیف بیشتری نسبت به حتی چند ماه گذشته هستیم و از طرفی, اگر همان اندک شمار  جا به جایی منزل هم در سطح شهرها وجود داشته باشد, نیروهای خدماتی وارد منازل می شوند که این باعث گسترش هرچه بیشتر انتقال ویروس کرونا می شود.

حسام عقبایی, نائب رئیس اول اتحادیه املاک در گفت و گو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص کاهش آمار جا به جایی املاک بدلیل شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: با جدی شدن ویروس کرونا, این یک امر طبیعی و عقلایی است که با کاهش معامله ها در بازار املاک روبرو شویم و در واقع, این اتفاق باید می افتاد چرا که سلامت مردم از هر چیز دیگری بالاتر است. از این رو, هم مستاجران و هم فروشندگان حساسیت بالایی به منازل خود پیدا کرده اند تا جایی که اجازه ورود مراجعه کنندگان به منازل خود را نمی دهند و حق هم دارند چرا که باید هرچه را برای خود می پسندیم  برای دیگران هم بپسندیم.

وی گفت: بسیاری از مردم در منازل خود, نوزادان, کهنسالان, افرد بیمار یا باردار دارند که حساسیت آن ها در این شرایط, به جا است چون در حال حاضر در شرایط فوق العاده قرار داریم که متفاوت از شرایط عادی است. اگر روند کنونی معاملات اجاره مسکن با قبل از ورود کرونا یکی باشد این نشان می دهد که فرهنگ اجتماعی دارای ایراد است. در نتیجه کاهش جا به جایی و معاملات بازار مسکن در این شرایط, کار پسندیده ای است.

عقبایی با اشاره به کاهش جا به جایی منزل در اسفند ماه تصریح گفت: این موضوع صرفا مختص اسفندماه 98 نیست و هرسال از بهمن ماه به بعد شاهد سیر نزولی جا به جایی منازل در کشور هستیم و به ندرت رهن و اجاره انجام می شود چون اسفند ماه فصل جا به جایی نیست و این موضوع مختص الان نیست و در شرایط عادی هم, چنین است به این خاطر که اغلب جا به جایی ها در بازه خرداد تا شهریور ماه انجام می شود. در نتیجه, در حال حاضر, این موضوع, بحرانی را برای مردم به وجود نیاورده است به این دلیل که شاید تعداد محدودی از افراد قصد جا به جایی داشته باشند و در قیاس کلان هم نمی توان آن را در شرایط فعلی یک مشکل قلمداد کرد.

وی ادامه داد: موجرین و مستاجرین که در این ماه با چنین شرایطی روبرو هستند باید با یکدیگر توافق و تعامل کرده تا به موعد قرارداد خود اضافه کنند چون سود و زیان برای هر دو طرف است. از این رو, قانون خاصی برای این موضوع وجود ندارد و در صورتی که از ماه اردیبهشت به بعد مشکل کرونا خاتمه پیدا نکند می تواند برای جا به جایی ها دغدغه مهمی باشد و در آن صورت, در مرحله اول دولت باید وارد عمل شود و سپس موجران و مستاجران باید با یکدیگر تعامل لازم را داشته باشند.


انتهای پیام/

گزارش از فاطیماه میرزایی دخت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۱۸ دی ۱۳۹۹
خونه برام پیدانمیشه چون پول کافی ندارم خواهش میکنم کمکم کنید من زن و بچه دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۹
چرا وضیعت مسکن اینقدر داغونه.کاش یکی بود پیگیری میکرد.
Iran (Islamic Republic of)
جلیل هاشم زاده
۱۷:۳۹ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
صاحب خانه ی من امروز اول مرداد زنگ زد گفت باید پانصد هزار تومان اجاره را زیاد کنی .اگه نمیتونی بدی زودتر تخلیه کن ..گفتم آخه مرد مومن من که پنج ماهه بیکارم .دوتا بچه ی کوچک دارم .تو این شرایط از کجا بیارم .بهش گفتم دویست هزار تومان زیاد کن ...خلاصه قبول نکرد الان تو این اوضاع کرونایی .واگردانی مسکن .خونه از کجا پیدا کنم .تو رو خدا کمکم کنین .یه هفته وقت داده .
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۷:۵۶ ۰۱ مرداد ۱۳۹۹
من مستاجر هستم پارسال خونه خریدم ولی نتونستم خودم بشینم و دادمش مستاجر و خودم در منطقه پایینتر و با قیمت پایینتر خونه اجاره کردم حالا موعد مستاجرم ۳۱ مرداد تموم میشه بهش اطلاع دادم که میخوام بیام بشینم خونم به فکر خونه برا خودش باشه برگشته میگه تو این اوضاع هیجا نمیرم دولت گفته میتونم ۳تا ۵ماه بشینم تکلیف منی که خودم مستاجرم چیه صاحب خونه من هم میخواد بیاد خونه خودش بشینه و اینکه مستاجرا میگن خونه نیست دروغه چون واقعا خونه برای اجاره هستش و بعضیا دارن سوءاستفاده میکنن
Iran (Islamic Republic of)
zeynabghazizadeh
۱۷:۳۲ ۳۱ تير ۱۳۹۹
با سلام من مستجرم سه ماه به صاحب ملک زنگ زدم گفتم چی کار کنم هی امروز فردا کرد بد الان که چند روز به سالم زنگ زد گفت تخلیه کن بخاطر کرونا مادرم میخواد بیاد از انگلیس تخلیه کن با این شرایط کرونا من خونه پیدا نمیکنم دولار خیلی رفته بالا همسرم سرطان داره کار همسرم هم فروشنده کت شلوار بود که از پارسال هم بیکار شده نه کار هست نه پول بد خونه هم نیست چی کار باید بکنم یه بچه پنج ساله هم دارم مشکل قلبی داره خودمم مریضم که خودم به درد بچم چه گناهی کرده بااین مشکل قلبی که داره اواره خیابان کردم کرونا بمیره من بدبخت میشم به نظر شما من باید برم درد خونه کی بزنم که بهم نگاه کنه بخدا راضی هستیم سه تای کرونا بگیریم بمیریم ما چه گناهی کردیم شما راهنمایی کنید ما رو کجا بریم
Iran (Islamic Republic of)
م.ج
۲۱:۱۹ ۱۲ تير ۱۳۹۹
باسلام اینجانبه تهران مستاجرمیباشم وتاریخ اتمام اجاره نامه ۹۹/۶/۳ میباشد البته بدون کدرهگیری که بعضی ازبنگاههای املاک بخاطرمالیات انجام نمیدهند آیاقرارداداینجانبه شامل تمدیدیکساله میشودیاخیر؟اگرجواب خیراست علت رابصورت کاملا واضح توضیح دهید باتشکرواحترامات فائقه بیصبرانه منتظرجواب شما بزرگواران ارجمندمیباشم .
Iran (Islamic Republic of)
م.ج
۲۱:۱۴ ۱۲ تير ۱۳۹۹
باسلام اینجانبه تهران مستاجرمیباشم وتاریخ اتمام اجاره نامه ۹۹/۶/۳ میباشد البته بدون کدرهگیری که بعضی ازبنگاههای املاک بخاطرمالیات انجام نمیدهند آیاقرارداداینجانبه شامل تمدیدیکساله میشودیاخیر؟اگرجواب خیراست علت رابصورت کاملا واضح توضیح دهید باتشکرواحترامات فائقه بیصبرانه منتظرجواب شما بزرگواران ارجمندمیباشم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
تو این کرونا صاحبخونه ما با کفش ميامد داخل مستاجر هم همون جوری صاحبخونه ها خوبه خدا نشدن قانون مستاجر ها رو برای دلخوشی ما مستاجرايي بدبخت تعریف کردین وگرنه صاحبخونه ما از یکماه پیش از ساعت ۹ صبح تا ۱۱شب مشتری میاورد چون تمام فاميلاشون املاک هستن کجا و چجوری شکایت کنيم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۲۴ خرداد ۱۳۹۹
سلام وقتتون بخیر وقت ما ۳۰ خرداد بوده صاحبخونه ما از یکماه قبل هرروز مشتری میاورد شب و روز نداشتیم چون خودشون املاکی بودن حالا اینجا رو اجاره داده ما هنوز نتونستيم با این گروني خونه بگیریم چیکار باید بکنیم هرروز ما رو بیرون میکرد خدا ازشون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
سلام ببخشید من یک مستاجرم تا ۳/۴/۱۳۹۹بیشتروقت ندارم، آیا این وقت دوماهه به من هم قرار میگیره خواهش میکنم جواب سوال منو بدین
Iran (Islamic Republic of)
خدیجه وکیلی
۰۰:۴۰ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو رو به خدا به دادمون برسید من پدر و مادرم بیماری قلبی دارن صاحب خونه تو این شرایط ملکش رو گذاشته برای فروش و مشتری میفرسته برای بازدید ما خودمون سه ماهه زندانی هستیم تو خونه جایی هم میریم مستقیم میریم جمام چطوری در خونه باز کنیم خونه رو بکنیم نمایشگاه تو رو خدا یه قانونی بذارید تا اواسط تابستان که هنوز بیماری شایع هست، بازدید از ملک ممنوع باشه و تخلیه هم نداشته باشن مستجرها
Iran (Islamic Republic of)
aaaa
۰۹:۲۸ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
دولت مردان شدن کاخ نشین کسی فکر فقیر و ندار وکارگر بیچاره نیست که.. چرا باید رهن واجاره اینقدر گرون باشه کمر مردم شکست.. زیر بار این همه مشکلات اینجور نکنید با مردم.. به داد مردم برسید
Iran (Islamic Republic of)
لطیف
۲۱:۱۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودشونو مسخره کردن با این قانون.مستاجر من 3 ماهه اجاره نداده قراردادشم تموم شده تخلیه نمیکنه به بهونه کرونا میگم عیبی نداره بشین ولی اجارتو بده انگار ن انگار.باید یه فرقی میزاشتن برای کسی که اجاره نمیده با بقیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
کاش یه قانونی باشه که هرچه قیمت خونه بالا میره همون قدرم پول پیش مستاجره هم ارزشش زیادبشه هفت سال پیش پانزده تومن پول پیش دادیم اون موقع ارزش خونه ای که توش هستیم هفتادتومن بودالان شده هفتصدتومن صابخونه پیغام داده اجاره رادوبرابرکن یاخونه روخالی کن چراتوکشورماقانون بیشتربه نفع سرمایه دارهاست پانزده تومن من ثابت مونده اماصاحبخونه هم اجاره گرفته هم ازپول من استفاده کرده هم خونه اش قیمتش ده برابرشده فقط خدابدادمون برسه وگرنه دیگه تحمل این وضع رانداریم
Iran (Islamic Republic of)
احسان
۰۸:۴۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
من نمیخواستم اینو بگم اما صاب خونه برام تخلیه گرفته منم تصمیم گرفتم اساس خونه که قربونش برم دیگه ازش چیزی نمونده اما همین و دو تا وانت کنم تو دوتا از اماکن مهم شهرپیاده کنم یعنی چاره ای ندارم بالأخره یکی میاد بپرسه دردت چیه
Iran (Islamic Republic of)
امیو
۰۹:۴۹ ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام مستاجری دارم که 8ماه اجاره نداده والان گرونا را بهانه گرده وخالی نمیکنه 2ماه از اتمام قرار داد وحرف بش میزنم فحش میده دا د میرنه
Iran (Islamic Republic of)
کاملزاوشی
۲۱:۲۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
آزوقه‌ی که کرونا اومد صاحب خانم کرایه دوماهم که بهش بدهکار بودم ازم گرفته الان چهل روزه بیکارم بخدا واسه خوردن هرروز فقط خوردن خانواده شده سیب زمینی یک میلیون وام کرونای دادم به صاحب خانم الان موندم نه جای کمک میرسه نه پولی دارم بیکار خدایا من بدبخت باید چکار کنم الان حاضرم اعضای بدنمو بدم تاخرجی خانواده چهار نفرم تهیه کنم
Iran (Islamic Republic of)
دحمانی
۱۳:۲۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
خواهش میکنم به گوش دولت مردان برسونید یه خبر قطعی بدن ما مستاجره ها چیکار باید بکنیم تو این کرونا بیرون رفتن بازدید نمیزارن ای خدا خودت کاری بکن
Iran (Islamic Republic of)
ابراهمیان
۱۳:۱۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
دوتا بچه دارم یکی هشت ساله یکی هم شش ماهه حالا صاحبخونه زنگ زده میگه باید تخلیه کنیم خونش چرا هیچکس به فکر ما مستاجره ها نیست تو خدا جان بچه هات رسیدگی کنید
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
محمد تمدن
۲۰:۵۴ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
تورا خدا تا دولت وارد عمل نشهه صاحبخونه ها ح ف حالیشون نیست بد جو ی گیر کردیم فقط از دست صاحبخونه ها دولت باید قانونی وضع کته تا این قشر فقیر بیشتر از این مستعصل نمانند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام من زن سرپرست خانوارم حضانت دختر بچم ک داره الان درشرایط مجازی درس میخونه بامنه رفتم پیش صاحبخونه برا تمدید قرارداد به من صاحبخونه گفتن حق موندن ندارین مسعولین محترم از شما مخام ی فکری در این شرایط به حال مابکنین من خودم دست تنهام درس دخترم مونده ،من چخوری در این شرایط ک الان دوروزه دنبال خونه میگردم کسی منو به بهانه های مختلف توخونش راه نمیده ک امکان داره این ویروس منتقل بشه دنبال خونه بگردم خواهش میکنم ی فکری بردارین
Iran (Islamic Republic of)
وطن
۱۹:۳۹ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹
چرا یکی بداد ما صاحبخونا نمیرسه یه عمر ذره ذره جمع کردیم شده یه خونه حالام مستاجر ن جواب تلفن میده ن در رومون باز میکنه ن دنبال خونه هست مام بلاتکلیف
United States of America
بهنام
۲۰:۲۵ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مستاجران عزیز گناه ما صاحب خانه چی که خانه به شما دادیم چرا همه چیز یک طرفه حرف میزنید بنده خودم تو شهرستان مستجر و خانه دادم به کس دیگه و الان خودم باید برم تو خانه خودم مستجر حاظر نیست بلند بشه در صورت که دوسال تمام کرایه به من نداده و الان پول جلو تمام شده خوب من چه گناه دارم که خانه دست مستجر مثل این آدم دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۱ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اقا چرا کسی جواب نمیده گناه ما چیه که مستاجر موندیم اخر چه باید بکنیم دولت کی دست مستاجر هارو میگیره لطفا به گوش اقایان برسونین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۶ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام توروخدا این قانون قطعی کنید که بهش عمل بشه صاحب خونه من میگه تا 20اردیبهشت باید خونه رو تخلیه کنی میخوام برا دخترم عروسی بگیرم بیاد خونه خودم بشینه آخه انصافه وضع مالی خوبی هم دارن با اجرا شدن این قانون حداقل وقت برا پیدا شدن خونه خواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
تینا
۰۲:۳۰ ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
مالک الکی مالک نشده زحمت کشیده. دیگه بعضیشان مستاجرین هم خیلی شلوغش می کنند. طرف یک عمر زحمت کشیده راحتی نداشته حالام که مالک شده اینطور برای مال ش تصمیم می گیرند. مستاجران کمی ب فکر تقویت اقتصادی خود باشند. مالک هم در همین شرایط اقتصادی مشابه ملک تهیه کرده. درست نیست والا
United States of America
بهنام
۲۰:۲۷ ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعن بعضی از مستجر خودش دنیا پول دارن ولی مستجر چون که همیشه گفتن مستجر خوش نشینی فقد اسمش بده مستجرم
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۰۲:۴۸ ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما چی ب قرآن یه خانواده 7نفره پدرم مریضه و بازنشسته مستمری بگیره و ب قرآن قسم یک ریال رهن خونه نداریم امسال هم توی یه جای خیلی پایین یه خونه گرفتیم فقط کرایه خالی ماهی 700تومان بدون کرایه 10روز دیگه هم باید تخلیه کنیم چون از اول کرایه هم ندادیم
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۶:۳۴ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
بخدا من هر چی با صاحب خونم حرف زدم راضی نشد
میگه باید تا یک ماه دیگه خونه رو تحویل بدی
خودش میخواد بیاد تو خونش
من خونه از کحا پیدا کنم آخه تو این شرایط
چند روزه زندگی ندارم از استرس
بخدا خسته شدیم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
حمید لکزایی
۲۰:۴۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام تورو خدا تویه اخبار به این صاحب ملکا بگید اینقد گیرندن به مستاجرا تو این شرایط کرونا نه خونه گیر میاد نه کسی خونه میده .صاحب ملک من گیر داده باید تخلیه کنی این قانون کجاست چرا به دادما مردم بدبخت رسیدگی نمیکنه از ی طرف میگن تو خونه بمانید از اینطرف صاحب ملک میگه خالی کن با این بیکاری بی پولی چیکار باید کرد ولا به داد ما برسید
Iran (Islamic Republic of)
نظمی
۱۳:۳۰ ۲۹ فروردين ۱۳۹۹
سلام توروخدا ازمسئولین مربوطه بخوایید به صاحبخونه ها ابلاغ کنن حداقل واسه مستاجران فروردین واردیبهشت یکی دوماه تمدید کنن
تواین شرایط خونه خیلی کمه اوناییم که هست ساکنانش مستاجریامالک اجازه بازدید نمیدن بااین شرایط،واین باعث شده یه عده دلال بنگاهی وصاحبخونه ی سودجو به دلیل کم بودن خونه واسه رهن واجاره قیمتهاروتابیشاز۵۰درصد افزایش بدن،
صاحبخونه ی ما به هیچ عنوان رازی به تمدید طبق عرف باسالی۱۰درصدافزایش حتی ۲۰درصدنیست نه یکساله بلکه یکی دوماهه ومیگه حکم تخلیه میگیرم والان استرس پیدا کردن خونه وجابجایی هم تواین شرایط به استرسامون اضافه کرده،حتی اگرم خونه ی مناسب گیربیادتواین شرایط چطورجابجا بشیم ایا خونه قبلی تمیزه کارگران سالمند چطوری ۱۴روزایناروتست کنیم وایاممکنه تمام مان ومنزل روضدعفونی کرد؟بخدا ۲ماه تمدید اول سال هیچ چیزی ازصاحبخونه کم نمیکنه اگرصاحبخونه قصدالتهاب دربازاربه نفع خودش نداشته باشه،شاید این مشکل خیلی ازمستاجرانه لطفا توروخدا پیگیری کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام منم مستاجرم تا حالا خونم به نفر فروختن اخری بامن تماس گرفته خودم میام بشینم منم گفتم تا زمانی که کرونا مهار نشه از جام بلند نمیشم .اگه بنا زور باشه هر وقت کرونارفت منم جابه جا میشم،،،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۸ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
تو رو خدا پیگیری کنید یه قانونی چیزی بگن برای ما مستاجرا که تو این وضع باید چیکار کنیم مثلا صراحتا دولت جابه جایی رو ممنوع کنه چون واقعا خطرناکه. نه خونه پیدا میشه. نه صاحبخانه ها گذشت میکنن نه میشه تو این آلودگی اثاث کشی کرد باید کل وسایل خونه ضد عفونی شه که اونم ممکن نیست. باربر ها هم که نمیتونن با ماسک و دستکش بار ببرن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام خاهش میکنم خبره قتعی برای باز شدن املاک بدین وسایلم فردا دمه دره
Iran (Islamic Republic of)
یاسین محمدی
۱۸:۳۵ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام ...من 39 سالمه بخاطر اینکه خرج پدرو مادر پیر و بیمارمو میدم از طرفی اجاره خونه که 1800 هزارتومان میدم نتونستم ازدواج کنم بخاطر کرونا هم که جدیدا بیکار شدم یه نفری نیست که بگه اقا شما از کجا میخوایی اجاره بدی وقتی همه جا تعطیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
سلام
من کارگر یک شرکت که شیفتش
چرخشی وجا ی دیگه هم نمی تونم کار کنم
با خانواده 4نفری
مستاجر
وجدانن قضاوت باشما
صاحب خونه تو این اوضاع امده اجاره را اضاف
کرده
ما مستاجرها هرچه به سرمان میاد
از دست املاک مسکن
خدا به داد اون بیچاره که بیکاره برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
من بیست میلیون پول پیش داشتم در سال ۹۶که میشد یک پراید صفر خرید و میشد چهار عدد موتور خرید صاحب خانه من موتور فروش است الان آمده میگه بیا یه موتور بهت بدم بجای پولت یعنی پول من مستاجر تا این حد بی ارزش شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
دقیقا منم همین وضعیت دارم سال 96 با 30 تومن میشد یه 405 یا سمند بخری الان پولی که دادم برای رهن یه موتور گازی هم باز نمیکنه!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
دولت و مجلس و متعاقبا قوه قضائیه در غالب مصوبه سران قوا مصوب نمایند تا پایان سال قرارداد مستاجرین واحدهای مسکونی و تجاری با اجاره بها سال۹۸ تمدید گردد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۳ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
حتی اگه یه درصد معقولی هم خود دولت تعیین کنه برای افزایش ما راضییم. بعضی صاحبخانه های از خدا بیخبر از این وضع سواستفاده میکنن که مجبوریم بمونیم رقم های نامعقول میگن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
بعد از 40 سال وضع مسکن رو بررسی کنید !!!
وضعیت مسکن سال 57 را با وضعیت مسکن در سال 99 رو مقایسه کنید و بگین وضعمون خیلی خوبه
ما خیلی خوبیم
فقط جای رامبد جوان خالی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
یکی ازمحاسن کرونا درک استیصال انسان هست که هیچی نیست هیچی.
الان که مرگ دم در خونه همه اومده به جای اینکه به یکدیگر کمک و محبت کنیم در ها رو می بندیم از ترس مرگ
کجا فرار میکنیم والله اگه هر جای این جهان بریم مرگ ما رو پیدا و به اعمال ما رسیدگی خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
دنبال گران کردن هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
حتی اگه کووید19 هم نبود، امسال اوضاع مستاجرها از پارسال هم بحرانی تر بود! باز خدا رو شکر یه بهانه ای داریم بگیم ، بخاطر کرونا!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۰۹:۳۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
بعضی ها از این شرایط پیش آمده سو استفاده میکنن، تو خوابگاههای غیر دولتی که زیر نظر وزارت علوم هست با اینکه دو ماه است که تخلیه شده اما دانشجوها رو موظف کردن به پرداخت اجاره ماهانه، کسی هم نیست بهشون بگه که تو این شرایط که کارو بار تعطیله پرداخت اجاره واقعا سخته...
در خوابگاه از اوایل اسفند بسته شده اما اجاره ها رو به زور میگیرن...
کسی نیست رسیدگی کند آیا؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
قبض گاز
۰۹:۲۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
دیروز برای قبض گاز به موبایلم پیامک اومد. یه سؤال: وقتی مأمور گاز به خونه مراجعه نکرده چطوری شماره کنتور رو دیدن؟!! اما نکته جالترش اینجاست تو ماه های قبل که هوا سردتر بود مبلغش زیر شصت هزار تومن بود ولی این دفعه شد 99 هزار تومن!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
برای من هم همین اتفاق افتاده . راستی کسی پاسخ گو نیست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
داداش اون برق که نیومدن بخونن ولی گاز سراسر کشور خونده شده خبر نداری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
همگی در غفلتیم با ید تامل کنیم این ویروس پیام دارد پیام مرگ انسان ومرگ چیزیهای که انسان بدان وابسته وفخر فروشی می کند ثروت وقدرت و اقتصاد و مجتمع های بزرگ و
امثالهم همه حواسمون باشد قدرت های بزرگ متکبر مستاصل شده اند همه چشم دوختن به گرما ونور خورشید تا شاید مهار شود
آخرین اخبار