گسترش شیوع ویروس کرونا در کشور به عنوان یک زنگ خطر برای همه اقشار جامعه است، از این رو نسبت افراد جامعه و سهم آنان برای کنترل و کاهش این بحران غیر قابل انکار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هر شخص و فردی در جامعه به اندازه سهم خود می‌تواند در کاهش این بحران نقش‌آفرین باشد، از نخبگان رشته‌ها مختلف، هنرمندان، فعالان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، دانشگاهیان، حوزویان گرفته تا همه اقشار مردم که می‌توانند در کنترل این بحران نقش آفرینی کنند.

مردم با کاهش تردد‌های غیرضروری و در خانه ماندن می‌توانند به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین سد در برابر شیوع این ویروس نو پدید سهم خود را ایفا کنند.

این روز‌ها وضعیت حاکی از شیوع ویروس کرونا در کشور و توصیه‌های پزشکی مبنی بر در خانه ماندن برای مصونیت از ابتلا به این ویروس مهلک، یادآور این ضرب‌المثل است که «هیچ جا مثل خونه خود آدم نمیشه».

روز‌های پایانی اسفند برای همه ایرانی‌ها یادآور جنب و جوش بازار شب عید، هیاهوی خرید و ذوق و شوق آماده شدن برای برگزاری جشن عید نوروز است.

جشنی که با خرید آجیل، شکلات و شیرینی، پخت سمنو، چینش هفت سین، دید و بازدیدها، مهمانی‎های شبانه و سفر‌های نوروزی آمیخته شده است و مردم با وجود همه چالش‌ها و تنگنا‌های اقتصادی تلاش می‌کنند تا در این جشن باستانی روز‌های خوشی را برای خود و خانواده‌هایشان رقم بزنند.

اما امسال ویروسی ناشناخته با نام کووید ۱۹ یا همان کرونا حال و هوای عید نوروز را رنگ دیگری بخشیده و بازار شب عید با خانه‌نشینی مردم و تعطیلی اصناف، روز‌های بی‌سابقه‌ای را سپری می‌کند، این روز‌ها برای همه مردم کشور دردناک است، کرونا تاکنون جان تعدادی از هموطنان را گرفته، کسب و کار اصناف را به کسادی کشانده، ذوق و شوق شب عید را از همه به ویژه کودکان گرفته و روز‌های عجیبی را برای مردم رقم زده است.

اگرچه امسال عید تجربه سختی برای مردم باشد، اما برای مهار و مدیریت شیوع ویروس کرونا که نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشور‌های جهان را درگیر خود کرده است، در خانه ماندن بهترین و مهمترین توصیه پزشکی است.

با این وجود اگر چه امسال عید تجربه سختی برای مردم باشد، اما برای مهار و مدیریت شیوع ویروس کرونا که نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشور‌های جهان را درگیر خود کرده است، در خانه ماندن بهترین و مهمترین توصیه پزشکی است.

در خانه ماندن، خودداری از رفتن به بازار و تجمعات و رعایت بهداشت فردی و محیط مهمترین مواردی است که این روز‌ها متخصصان پزشکی برای پیشگیری از شیوع فراگیر ویروس کرونا در کشور توصیه می‎کنند.

سهم من در بحران کرونا

هیچ کجا خانه آدم نمی‌شود

برخی از مردم سهم خود در بحران کرونا و جلوگیری از شیوع آن را تنها در خانه ماندن می‌دانند.

محمد، کارمند یک شرکت خصوصی در چهارمحال و بختیاری است، به دلیل اینکه دیابت دارد، در خانه مانده است، او به ایرنا گفت: مدیر شرکت، چون از وضعیت جسمانی من اطلاع داشت با دورکاری در منزل موافقت کرد.

او افزود:، چون کارم طراحی با نرم‌افزار و دیزاین است، کار‌ها مربوط به سفارش‌ها را در خانه انجام می‌دهم و به جای اینکه تا ساعت ۱۴ در شرکت کار کنم، تا پاسی از شب در خانه، کار‌های شرکت را انجام می‌دهم که از قضا مدیر شرکت به طنز می‌گوید «ای‌کاش ماه‌های بیشتری در خانه بمانی».

علی محمدی یک مغازه‌دار در چهارمحال و بختیاری گفت: سهم من در بحران کرونا، تعطیلی مغازه در شب عید و در خانه ماندن بوده است.

او اظهار داشت: اگر چه تعطیلی در شب عید برای هر بازاری سخت و یک ضربه اقتصادی است، اما انتظار دارم مسئولان دولتی و مجلس مصوبه‌ای در حمایت از بازاریانی که تعطیل کردند را داشته باشند.

معصومه یک معلم در شهرکرد است، او نیز به دلیل تعطیلی مدارس در خانه مانده است، اما هر روز برای بچه‌ها از طریق والدین در یک شبکه اجتماعی درس‌ها و مطالب را به صورت صوتی و نوشتاری ارائه می‌دهد تا نشان دهد آموزش تعطیل بردار نیست.

این معلم در خصوص سهم خود در این بحران افزود: علاوه بر اینکه در خانه برای دانش‌آموزان مطالبی درسی را در شبکه اجتماعی ارسال می‌کنم، در کار تولید ماسک در خانه برای کمک به هم وطنان اقدام می‌کنم.

ماندن در خانه یک اصل برای پاره کردن زنجیره شیوع و انتقال این ویروس همه گیر است از این رو مسئولان نیز سهم خود را در این کنترل بحران مشخص کرده‌اند.

این موضوع مسئولان را بر آن داشته است تا با استقرار پایگاه‌های غربالگری در ورودی‌های شهر‌ها و روستا‌ها از ورود مسافران مشکوک به ویروس کرونا به استان‌هایشان خودداری کنند.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارحال و بختیاری، ۲۲ پایگاه کنترل و غربالگری در مبادی ورودی این استان فعال شده است و به صورت مستمر مسافران ورودی به استان را کنترل و چناچه افراد مشکوکی شناسایی کنند، آن‌ها را برای قرنطینه به دانشگاه علوم پزشکی معرفی می‌کنند.

همچنین هیچ اقامتگاه تفریحی، گردشگری، هتل‌ها، مهمانسراها، مدارس و مراکز تفریحی و خدماتی به مسافران خدمات نمی‌دهند

جدا از آن، مسافرانی که در این روز‌ها به مناطق مختلف کشور سفر می‌کنند با برخورد منفی افکار عمومی مواجه می‌شوند و طبیعی است که در چنین شرایطی مسافرت نه تنها هیچ لذتی ندارد بلکه می‌تواند روز‌های سخت و تلخی را برای مسافران به یادگار بگذارد، از همین رو باید گفت هیچ کجا امن‌تر، سالم‌تر و لذت‌بخش‌تر از خانه نیست.

چهارمحال و بختیاری از استان‌هایی است که اگر چه دیرتر درگیر شیوع ویروس کرونا شد، اما بر اساس آخرین آمار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، تاکنون ۴۹ نفر در این استان مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند و هفت نفر به همین دلیل جان خود را از دست داده و ۷۰ بیمار مشکوک نیز در بیمارستان‌های این استان بستری هستند.

همراهی مردم مهمترین عامل کنترل شیوع ویروس کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: اوج شیوع این بیماری تا هفته نخست فروردین است و چنانچه مردم در این مدت به توصیه‌های پزشکی توجه لازم را داشته باشند می‎توان به روند کاهش شیوع این ویروس در استان امیدوار بود.

او افزود: چنانچه مردم در این مدت به توصیه‌های پزشکی توجه لازم را داشته باشند می‎توان به روند کاهش شیوع این ویروس در استان امیدوار بود.

مجید شیرانی با تأکید بر خودداری مردم از سفر‌های نوروزی و حضور در بازار شب عید، اضافه کرد: مهمترین و اصلی‌ترین عامل مقابله و پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، توصیه در خانه ماندن است.

نوروز امسال متفاوت از سال‌های گذشته

او با بیان اینکه مردم امسال عید نوروز را به شکلی متفاوت از سال‌های گذشته باید برگزار کنند، ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در بدترین مقطع زمانی که همزمان با عید نوروز است نیازمند رعایت بیشتر، خودداری از دید و بازدید‌های نوروزی، پرهیز از سفر، تهیه اقلام خوراکی سالم و بسته‌بندی و فراهم کردن محیطی امن و شاد برای در خانه ماندن است.

شیرانی با بیان اینکه مدیریت شیوع ویروس کرونا در استان در وضعیت با ثباتی قرار گرفته است، افزود: تداوم این روند مشروط به همکاری و همراهی مردم است.

در پی این توصیه‌ها پویش «در خانه بمانیم» راه‌اندازی شده است و اگر چه هنوز برخی اهمیت این موضوع را درک نکرده‌اند و در بازار و تجمعات حضور پیدا می‌کنند، اما بخش دیگری از جامعه به کمپین پیوسته و تلاش می‌کنند تا از این طریق سلامت خود و خانواده‌هایشان را حفظ کنند.

در خانه ماندن برای مدت طولانی آن هم در مقطعی از زمان که هر ساله کمتر کسی در خانه خود می‌ماند، چالش سختی است که اگر اهمیت آن برای حفظ سلامتی به خوبی درک شود و بتوان مهارت‌های لازم را در این خصوص کسب کرد می‌توان به راحتی از پس آن برآمد.

 

هیچ کجا خانه آدم نمی‌شود

در خانه ماندن نیازمند ارائه سبک جدید از زندگی است

یک روانشناس در همین خصوص گفت: در خانه ماندن و یا قرنطینه خانگی روال عادی زندگی انسان را بر هم می‌زند و سبک زندگی افراد را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد از همین رو باید برای شرایط جدید، سبک متفاوتی از زندگی را ترسیم کرد.

نسرین صادقی نسب افزود: در خانه ماندن همانند دو روی سکه، چالش‌ها و فرصت‌های خوبی برای خانواده‌ها فراهم می‌کنم که با مدیریت مناسبی می‌توان آن را به خوبی پشت سر گذاشت.

او افزود: اگر چه صبر و تحمل اعضای خانواده در ساعات طولانی در خانه ماندن ممکن است به سر آید و به برخی مشاجرات و کلافگی کودکان منجر شود، اما والدین باید این شرایط را به خوبی مدیریت کنند و از آن فرصتی برای شناختن بیشتر فرزندان خود، حل مسائل و مشکلات یکدیگر و تمرین صبوری استفاده کنند.

این روانشناس با بیان اینکه حفظ سلامتی خانواده مهمترین دلیل در خانه ماندن است و خانواده‌ها باید این موضوع را به خوبی برای فرزندان خود تبیین کنند، گفت: بازی در خانه، انجام تفریحات سالم نظیر گل‌کاری، درست کردن کاردستی، کتاب خواندن، تماشای فیلم و رسیدگی به امور خانه از دیگر اموری است که می‎توان با مشارکت اعضای خانواده، این دوران را بهتر سپری کرد.

صادقی‌نسب، با تأکید بر تهیه برنامه‌های شاد و مفرح از رسانه‌ها، اضافه کرد: مسئولان می‌توانند با تهیه و پخش برنامه‌های شاد و جذاب در تحمل خانه‌نشینی کمک بسزایی کنند.

افزایش تاب‌آوری از دستاورد‌های در خانه ماندن

او، افزایش تاب‌آوری را از دستاورد‌های در خانه ماندن مردم بیان کرد و گفت: در خانه ماندن آزمونی است که می‎توان بوسیله آن تاب‌آوری خود را افزایش داد و پس از آن می‎توان احساس قوی‌تری داشت.

منبع/ایرنا

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار