فوق تخصص گوارش و کبد گفت: ویروس کرونا در کمین بیماران سرطانی، دیابت و فشارخون است.

ویروس کرونا در کمین بیماران سرطانیمحسن آخوندی فوق تخصص گوارش و کبد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: بیماران سرطانی ، مبتلا یان به دیابت و فشارخون، بیمارانی که دارو‌های کورتون  مصرف می‌کنند و افرادی که یا افرادی که سن بالایی دارند مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند باید مراقبت لازم را برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا داشته باشند.

او افزود: سرطان کبد معمولا در جریان بیماری‌های مزمن کبدی اتفاق می‌افتد و این بیماری بیشتر براثر هپاتیت B است.

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: معمولا دو علت زمینه‌ای اصلی آن یکی هپاتیت‌های B و C و الکل و یکی دیگر از دلایل ابتلا مصرف سم آفلاتوکسین که سمی است که به دلیل ماندن نامناسب غلات مانند پسته و غلات دیگر ایجاد می‌شود و این سم فوق العاده خطرناک است و باعث ایجاد سرطان کبد می‌شود.

آخوندی ادامه داد: معمولا سرطان کبد در افرادی ایجاد می‌شود که سیروز کبدی دارند و یا کبدشان در اثر بیماری‌های زمینه‌ای قبلی آسیب دیده است ولی در اغلب موارد علت سرطان کبد سیروز کبدی است و ممکن است به دلایل دیگری هم بیماری ایجاد شود، ولی در افراد سالم هم سرطان کبد ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: عواملی که سبب آسیب به کبدمی شود به خصوص هپاتیت B که در دنیا خیلی شایع است و خود هپاتیت B ممکن است به طور مستقیم باعث ابتلا به سرطان کبد شود هرچه تعداد ویروس در خون بیشتر باشد فرد را بیشتر برای ابتلا به سرطان کبد مستعد می کند.

او اضافه کرد: در افرادی که هیچ علامت فعالی در بیماری ندارند خود هپاتیت B باعث ابتلا به سرطان کبد می‌شود و بیماری کبد چرب غیرالکلی که در اثر چاقی و دیابت هم ایجاد می‌شود یکی از علل شایع ابتلا به سرطان کبد است.

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد که چندسال است در دنیا انجام شده است واکسیناسیون برعلیه هپاتیت B است و راه‌هایی که می‌توان از ایجاد هپاتیت B در افراد پیشگیری کرد یکی رعایت بهداشت فردی و عدم استفاده از تیغ و سرنگ مشترک به خصوص در معتادان تزریقی است.

او تصریح کرد: روش دیگر برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد نگه داری بهینه غلات است و باید در شرایط خوبی نگه داری شود که سم آفلاتوکسین در غلات ایجاد نشود و باعث ابتلا به سرطان کبد نشود.

او گفت: درمان سرطان کبد معمولا برحسب این است که آیا کبد فرد سالم است یا کبد سیروز است که اگر کوچک باشد باروش‌های مخصوصی بدون عمل جراحی که کرایو نام دارد است و اگر قابل جراحی باشد عمل جراحی می‌شود و ممکن است عمل جراحی موفق باشد و گاهی فرد نیاز به پیوند کبد دارد، ولی اگر شرایط پیشرفته تر باشد هیچ یک از این روش‌ها موثر نیست و باید شیمی درمانی را برای فرد شروع کرد.

او افزود: در سرطان کبد اگر افراد به درمان هم جواب بدهند طول عمر زیادی ندارد و خیلی امیدوار کننده نیست، چون در اغلب موارد وقتی تومور کشف می‌شود می بینیم تومور خیلی بزرگ شده و مهم‌ترین کار بیماریابی افرادی که در معرض خطر هستند است به خصوص افرادی که سیروز کبدی و یا هپاتیت B دارند هر ۶ ماه یکبار باید سونوگرافی شوند که اگر توده‌ای در کبد پیدا شد از توده نمونه برداری شود و آزمایش آلفافیتوپروتئین برای بیمار درخواست شود.

آخوندی گفت: بیماران هپاتیت C که درمان هم شده اند ممکن است بعد ها به سرطان کبد مبتلا شوند و باید مرتب بررسی شوند و سونوگرافی و آزمایش انجام دهند.

او گفت: پنجمین علت سرطان در دنیا سرطان کبد است که هر سال یک میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

  فوق تخصص گوارش و کبد گفت: سرطان کبد در مردان ۴ برابر زنان است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار