قانع، اقدامات سازمان آتش نشانی شیراز، برای مقابله با چهارشنبه سوری را تشریح کرد.

اقدامات آتش نشانی در مقابله با چهارشنبه سوری/مدیرعامل آتش نشانی شیراز: سال ۹۹ یک انقلاب عمرانی در سازمان آتش نشانی داریم

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، قانع مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اظهار کرد: شهر شیراز با توجه به تلاش های سازمان های امدادرسان بخصوص اقداماتی که سازمان آتش نشانی در سنوات گذشته انجام داده به عنوان یکی از ایمن ترین شهرهای کشور در چهارشنبه پایان سال بوده است.

او ادامه داد: امسال هم این سازمان فقط اکتفا به چهارشنبه پایان سال نکرده و از شروع سال ۹۸ اقداماتی در زمینه آموزش در مهدکودک ها، مدارس، سطح شهر و جشنواره های مختلف همچون دومین شهر ایمن که برگزار می شد درباره خطراتی که مرتبط است و می تواند شهروندان را  دچار مشکل کند صحبت هایی شد. 

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اضافه کرد: با توجه به آموزش ها و بروشورهایی که داده شده در رابطه با چهارشنبه آخر سال یکسری اقدامات پیشگیرانه و همچنین کارهای مقابله ای باید انجام شود.

او افزود: اقدامات پیشگیرانه این سازمان، آموزش به شهروندان بوده که از خیلی وقت پیش شروع شده و نه فقط درخصوص چهارشنبه پایان سال بلکه برای همه خطرات و حوادث بوده است.

قانع بیان کرد: برای چهارشنبه آخر سال، آموزش های لازم و خاص برای همه شهروندان داده شده در فضای مجازی و گروه های مرتبط و هم اکنون نیز آتش نشانان در ۲۲ ایستگاه آتش نشانی آمادگی کامل و لازم را برای همکاری دارند و همه در آماده باش هستند.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: با توجه به اینکه با یک بحران روبرو هستیم و ویروس کرونا که هم مردم و هم نیروهای خدمت رسان را تهدید می کند، از شهروندان درخواست کرد: اگر نمی توانیم اقدام خاصی را انجام دهیم حداقل خسارت یا مشکل اضافه ای را ایجاد نکنیم و کادر درمانی که باید به فکر افراد گرفتار به ویروس کرونا باشند بخاطر هیجانات زودگذر و بی توجهی برخی، درگیر مسائل چهارشنبه سوری شوند و خستگی آن ها زیاد تر شود.

او گفت: شهروندان در چهارشنبه آخر سال در خانه های خود بمانند و از رفتارهای پرخطر جدا اجتناب کنند.

قانع تصریح کرد: از ابتدای امسال تا آخر بهمن ماه، ۱۶ هزار و ۲۷۹ عملیات در شیراز داشته ایم و همه عملیات‌ها موفقیت آمیز بوده است.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اضافه کرد: در سال ۹۷، ۱۲ آتش سوزی، ۸ امداد و تعداد مصدومان در چهارشنبه پایان سال (مواردی که به آتش نشانی مراجعه کرده) ۵ نفر بوده و تعداد عملیات‌هایی که آتش نشانی اعزام شده ۲۰ عملیات بوده است.

او با اشاره به اینکه در چهارشنبه پایان سال ۹۶، در کل ۴۳ ماموریت را آتش نشانی انجام داده است، افزود: ۳۱ ماموریت اطفا حریق و ۱۲ ماموریت امداد و ۴ مصدوم بوده است.

قانع تصریح کرد: امسال تجهیزاتی همچون لباس های یکبارمصرفی که آتش نشانان در هر عملیات باید استفاده شود، تهیه شده و در انبارها موجود است.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز بیان کرد: تنها حادثه مربوط به چهارشنبه سوری مربوط به هفته گذشته بود که نوجوانی مشغول ساخت ترقه دست ساز بود که منجر به انفجار شد.

او با بیان اینکه امسال سال ویژه‌ای برای سازمان آتش نشانی بود، ادامه داد: سال ۹۸ را با سیل شروع کردیم و آن زمان شرایط خاصی بود و روزانه ۶۰ تا ۸۰ عملیات امدادی و اطفایی را نیز در سطح شهر پوشش می‌دادیم و همچنین همزمان اسکان مسافران را از بُعد مراقبت از آن‌ها که دچار گاز دی اکسید کربن نشود، پیگیر بودیم.

قانع اظهار کرد: همچنین از دیگر عملیات های مختلف امسال در شهر شیراز، حادثه هتل آسمان، شهرک صنعتی، اغتشاشات اخیر و کرونا ویروس که آتش نشانی از سازمان های خط مقدم بود و هست.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت:  لایحه حمایتی آتش نشانانی که در عملیات ها دچار مصدومیت، معلولیت و یا جان باختگی می شوند در شورای شهر شیراز  به تصویب رسیده  و در این زمینه مورد حمایت قرار می گیرند.

او تصریح کرد: با تمهیدات ویژه، تقسیمات خاصی در شهر شیراز انجام شده و تجهیزات مورد نیاز خریداری و در اختیار مناطق یازده گانه این شهر قرار داده شده، تا اقدامات لازم را هم برای چهارشنبه سوری و هم ضدعفونی شهر در مقابل ویروس کرونا انجام دهند.

قانع با بیان اینکه همچنین بخش پسماند و موتوری شهرداری هم اقدامات ویژه ای انجام می دهند، افزود: سازمان آتش نشانی به دلیل لباس و تجهیزاتی که در اختیار دارد ضدعفونی بخش هایی همچون محوطه بیمارستان های اصلی، المان ها، تابلوها و نرده ها را بر عهده گرفته است.

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز تصریح کرد: ۱۵۸ نیرو و راننده آتش نشان در حال گذراندن مراحل پایانی گزینش خودشان هستند که در ابتدای سال ۹۹، با ورود به ایستگاه‌ها، مشغول فعالیت می‌شوند.

او درخصوص ارتباط با دیگر سازمان ها، اظهار کرد: همکاری با نیروی انتظامی، اورژانس، مدیریت بحران، هلال احمر و فرمانداری و مکاتباتی که با اداره اصناف برای چهارشنبه آخر سال صورت گرفت تا از فروش وسایل ساخت ترقه های دست ساز جلوگیری شود.

قانع بیان کرد: تعداد عملیات های امسال با توجه به بارندگی ها افزایش یافته است. 

مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز درخصوص پرونده سینما بهمن گفت: آتش نشانی دو وظیفه بر عهده دارد، اینکه سریع به محل حادثه برسد و اطفا حریق را انجام بدهد و نیروهای آتش نشانی بسیار سریع به محل رسیده و حتی مغازه هایی که در کنار این سینما بودند دچار هیچگونه مشکلی نشدند و حریق آن با موفقیت مهار شد و نتیجه پرونده هم ناشی از مذاب هایی بود که بر روی صندلی های پایین ریخته و منجر به آتش سوزی شده بود و بررسی جزئیات آن به دستگاه قضا ارجاع داده شده است.

او افزود: درخصوص هنجارشکنان در چهارشنبه سوری، باید پویشی راه اندازی شود و بخاطر قدردانی از کادر درمان و نیروهایی که در سازمان های امدادرسان در حال انجام اقدامات لازم هستند تا مشکل ویروس کرونا برطرف شود، مردم کمک کنند و در خانه بمانند.

قانع درباره برنامه سال ۹۹ سازمان آتش نشانی گفت: برای اولین بار در کشور بحث طرح جامع اطفا حریق شهر شیراز را خواهیم داشت و همچنین ساخت ایستگاه های آتش نشانی(مانند ساخت ایستگاه گویم و حسینی الهاشمی)، و یک انقلاب عمرانی در سازمان آتش نشانی داریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.