معاون وزیر ورزش گفت: با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا قرار شد مسابقات بدون تماشاگر برگزار شود و وقتی این ویروس گسترش پیدا کرد، مسابقات تعطیل شد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی علی نژاد معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان در خصوص گمانه زنی‌هایی که مبنی بر تغییر تاریخ برگزاری المپیک به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا مطرح شده و اردو‌های ورزشکاران المپیکی کشورمان با وجود احتمال به تعویق افتادن مسابقات گفت: روز چهارشنبه ۳۰ بهمن ماه اعلام شد که ویروس کرونا در ایران شایع شده و ۲ روز بعد ستاد مبارزه با کرونا تشکیل شد و براساس شرایط ان روز‌ها تصمیماتی اتخاذ کردیم. از جمله این که تیم‌های ملی که برای کسب سهمیه رقابت می‌کردند را تا یک شنبه از ایران خارج کنیم، زیرا پیش بینی کرده بودیم که به زودی برای خروج بازیکنان از ایران مشکلاتی ایجاد می‌شود. ورزشکاران رشته‌های بوکس، وزنه برداری و کاراته را به مسابقات اعزام کردیم.

از ورزشکاران خواستیم به ایران برنگردند تا بدون مشکل به مسابقات اعزام شوند

با فدراسیون‌های ژیمناستیک و  شمشیربازی که خارج از ایران بودند تماس گرفتیم و از آن‌ها خواستیم به ایران برنگردند تا بتوانند بدون مشکل در رقابت‌های بعدی شرکت کنند. این نخستین تدبیری بود که برای کسب سهمیه اتخاذ کردیم. خوشبختانه حمیده عباسعلی در کاراته و تیم شمشیربازی سهمیه گرفتند و سهراب مرادی هم عملکرد خوبی داشت. ۲ بوکسور ما با همین تدبیر در هفته جاری موفق شدند سهمیه بگیرند. روز شنبه برخی از شرکت‌های هواپیمایی و روز سه شنبه تقریبا تمامی شرکت‌های هواپیمایی، پرواز‌های خود را لغو کردند و خیلی از کشور‌ها اجازه حضور بازیکنان ایرانی را در کشورهایشان نمی‌دادند.


بیشتر بخوانید: وزیر ورزش و جوانان: اردو‌های آمادگی ورزشکاران المپیکی با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود


تلاش کردیم مسابقات لغو نشود

ستاد مبارزه با کرونا در ابعاد مختلف حرفه‌ای و قهرمانی تصمیماتی گرفت و در بحث گندزدایی و ضد عفونی کردن تجهیزات و سالن‌های ورزشی اقداماتی انجام داد و در یک مقطع تصمیم بر این شد که مسابقات بدون تماشاگر برگزار شود و سپس مسابقات لغو شد. برای تعطیلی باشگاه‌ها خیلی صبر کردیم تا این اتفاق نیفتد، زیرا در حال حاضر بیش از ۲۸ هزار باشگاه ما بیکار شدند. ما تلاش کردیم این اتفاق نیفتد، اما با همانگی که با ستاد مبارزه با کرونا داشتیم، تصمیم بر این شد که باشگاه‌ها تعطیل شوند.  

در اروپا هم ابتدا مسابقات بدون تماشاگر برگزار شد

۲ هفته مسابقات را بدون تماشاگر برگزار کردیم و پس از آن مسابقات را لغو کردیم. در تمام دنیا با در نظر گرفتن شرایط روز تصمیم گیری می‌شود. در آن مقطع با تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم بر این شد مسابقات بدون تماشاگر برگزار شود، زیرا ویروس هنوز خیلی گسترش پیدا نکرده بود و وقتی این ویروس شایع شد مسابقات تعطیل شد. در اروپا هم چنین اتفاقی افتاد و در ابتدا مسابقات بدون تماشاگر برگزار شد و سپس تعطیل شد.  

دیگر هیچ کشوری زیر بار برگزار کردن مسابقات نمی‌رود

اردو‌های تدارکاتی را تا جایی که ممکن بود عقب انداختیم. خوشبختانه مسابقات کسب سهمیه را هم عقب انداختیم و دیگر هیچ کشوری زیر بار برگزار کردن مسابقات نمی‌رود. ژیمناستیک کاران ما که ظرف امروز و فردا کارشان تمام می‌شود، آخرین ورزشکارانی بودند که تا آخر فروردین ماه در مسابقات کسب سهمیه شرکت کردند. البته اعزام تیم ملی ژیمناستیک به باکو هم داستان‌های زیادی داشت و با کمک وزارت خارجه، سفرای ایران در کشور‌های جمهوری آذربایجان و ترکیه انجام شد. با این که تیم ما در ایران هم نبود، اما اعزام آن‌ها به جمهوری آذربایجان دردسر‌های زیادی داشت.


بیشتر بخوانید: لغو اعزام تیم ملی وزنه‌برداری به رقابت‌‌های گزینشی المپیک در کلمبیا


افراد حاضر در اردوی تیم ملی قایقرانی در قرنطینه هستند

تا آخر فروردین ماه مسابقات کسب سهمیه‌ای برگزار نمی‌شود و بیشتر اردو‌های تدارکاتی هم لغو شده است. در حال حاضر تیم قایقرانی ما با شرایط خاصی اردوی تدارکاتی اش را برگزار می‌کند و افراد حاضر در اردو در قرنطینه هستند و خیلی محدود و حساب شده اردوی این تیم برگزار می‌شود.  

احتمالا موضع کمیته بین المللی المپیک برای برگزار کردن المپیک در زمان مقرر تغییر می‌کند 

علی نژاد در خصوص شایعات مبنی بر تعویق المپیک ۲۰۲۰ گفت: تاکنون صحبت‌های زیادی مطرح شده است. با این حال موضع کمیته بین المللی المپیک این است که مسابقات برگزار شود و چند بار هم اعلام کردند که برنامه‌ای برای تعویق مسابقات ندارند. تا چند روز پیش این ویروس در آسیا شایع بود، اما اکنون به اروپا هم رسیده و من فکر می‌کنم در نهایت کمیته بین المللی المپیک مجبور می‌شود تصمیم متفاوتی بگیرد. البته دلیل عمده این نیست که این ویروس تا مردادماه پابرجا است، بلکه مسابقات کسب سهمیه المپیک یکی یکی لغو می‌شوند. البته ممکن است کمیته بین المللی المپیک مکانیزم کسب سهمیه را تغییر دهد و اعلام کند براساس امتیازات یا روش‌های دیگر سهمیه‌های المپیک توکیو توزیع می‌شود.  

تمام بازیکنان تمریناتشان را به صورت انفرادی برگزار می‌کنند

تمام بازیکنانی که سهمیه گرفتند یا شانس کسب سهمیه را دارند، با برنامه ریزی فدراسیون‌های خود تمریناتشان را به صورت انفرادی دنبال می‌کنند. تقریبا تمام ورزشکاران دنیا به این صورت تمریناتشان را دنبال می‌کنند.  

پیش بینی می‌شود تا اواسط اردیبهشت ماه کشور از فضای اضطراری فاصله بگیرد

معاون وزیر ورزش در واکنش به این که بازیکنان برخی رشته‌ها مانند وزنه برداری و کشتی نمی‌توانند تمریناتشان را به صورت انفرادی دنبال کنند گفت: تا المپیک هنوز زمان داریم و با مسئولان و مربیان فدراسیون‌ها بحث‌هایی داشتیم. خوشبختانه با زمانی که داریم نگرانی خاصی نیست و پیش بینی این است که اگر مردم کمک کنند و در خانه هایشان بمانند، تا اواسط اردیبهشت ماه از این فضای اضطرار  فاصله بگیریم و پس از آن فرصت خوبی داریم که آماده سازی مطلوبی برای المپیک داشته باشیم.

می‌توانیم در المپیک توکیو بیشترین نماینده نسبت به ادوار قبلی مسابقات را داشته باشیم

تاکنون ۵۰ سهمیه برای المپیک توکیو کسب کردیم. هنوز ۶ سهمیه برای کشتی، ۲ سهمیه برای وزنه برداری و بین ۲ تا ۴ سهمیه در کاراته می‌توانیم کسب کنیم در رشته‌هایی مانند قایقرانی، ژیمناستیک و پینگ پنگ هم برای کسب سهمیه شانس داریم. در المپیک ریو بیشترین تعداد سهمیه کاروان ورزشی ایران با حضور ۶۱ ورزشکار رقم خورد. با توجه به این که برای نخستین بار پس از انقلاب ۲ رشته تیمی ما سهمیه گرفتند، می‌توانیم امیدوار باشیم بیش از ۶۱ سهمیه کسب کنیم. دو و میدانی ما یکی، ۲ سهمیه می‌تواند بگیرد و بوکس هم در مسابقات پاریس شانس کسب یک سهمیه دیگر را دارد.


بیشتر بخوانید: تاثیر کرونا بر ورزش ایران و جهان


برای پیش بینی درباره عملکرد ورزشکاران در توکیو زود است

او در خصوص پیش بینی عملکرد احتمالی نمایندگان ایران در المپیک گفت: فدراسیون‌ها ارزیابی خودشان از عملکرد ورزشکاران در المپیک توکیو را به ما ارائه کردند، اما اکنون برای پیش بینی کردن در این باره کمی زود است و ابتدا باید منتظر بمانیم تا فرآیند کسب سهمیه به پایان برسد و رقبا مشخص شوند. کشوری مانند روسیه همیشه مدال‌های زیادی در المپیک گرفته و در برخی رشته‌ها رقیب بزرگی برای ما است، اما اکنون شرایط  روسیه برای حضور در المپیک مشخص نیست. به هر حال بودن یا نبودن ورزشکاران روسی در ارزیابی‌های ما تاثیرگذار است. اگر کرونا تغییری در روند کسب سهمیه ایجاد نکند، احتمالا بیش از دوره‌های قبلی سهمیه می‌گیریم.  

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار