به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، خیابان مولوی یکی از پرترددترین خیابانهای تهران است که روزانه افراد زیادی از این محل عبور میکنند، وجود مدارس، ایستگاههای اتوبوسهای تندرو، مغازههای متعدد و عبور موتورسیکلتها در این خیابان قدیمی باعث رخ دادن تصادفهای زیادی شده است که ساکنان و مغازه داران این محل، نبود پل عابر پیاده و نظارت کافی را دو دلیل عمده تصادفهای این محور عنوان میکنند و از این موضوع گلایه دارند و هردو مستلزم توجه و همکاری ویژه شهرداری و پلیس راهور است.
عابدی، معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۲ در گفتوگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تصادفهای متعدد در محله مولوی، اظهار کرد: بخش عمده مشکل خیابان مولوی و تصادفهای این محور به خاطر تردد موتورسیکلتها از خط ویژه است که شهرداری به منظور کاهش این تصادف ها، طرحی را به شورای عالی ترافیک استان ارائه کرد تا انتقال خط ویژه از ضلع جنوب به میانه معبر را بررسی کند.
وی با اشاره به این که با انتقال خطوط ویژه به میانه معبر میتواند تصادفهای موتورسیکلتها را در این محور به حداقل برساند، ادامه داد: اگرچه طرح انتقال خطوط ویژه به میانه معبر در شورا مصوب شده، امّا بدلیل مخالفت راهور هنوز اجرایی نشده است و باید به این نکته هم توجه کرد که کنترل موتورسیکلتها برای این که در مسیر خطوط ویژه خلاف حرکت نکنند بر عهده پلیس راهور است و همکاری آن را میطلبد.
عابدی درمورد احداث نکردن پل عابر پیاده در محور خیابان مولوی، تصریح کرد: برای احداث پل عابر پیاده، معابری با عرض گذر بیشتر از ۱۵ بررسی میشود هرچند که در میدان محمدیه هم پل عابر وجود داشت اما متاسفانه به دلیل کم بودن عرض معبر و عدم عبور عابران از روی پل، جمع آوری شد.
معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۲ از وجود بافت تجاری به عنوان دومین علت برای احداث نکردن پل عابر پیاده یاد کرد، افزود: وجود بافت تجاری در ضلع شمال و جنوب خیابان مولوی باعث شده است که راه اندازی پل با مشکل روبرو شود اما چندین بار، بررسی احداث پل عابر پیاده در منطقه ۱۲ انجام شده است که به دلیل وجود همین بافت تجاری و تردد شهروندان و عبور نکردن آنها از پل عابر پیاده احداث آن انجام نشده است.
وی اضافه کرد: مکانیزاسیون پلهای عابر پیاده هم مورد بررسی قرار گرفت که شاید با مکانیزه و برقی کردن این پلها عابران از آنها استفاده کنند، اما این کار هم به دلیل محدودیت فضاهای پیاده رو انجام نشد.
عابدی اظهار کرد: کاهش تصادفهای محور مولوی زمانی به نتیجه میرسد که هم شهرداری و هم عوامل اجرایی یعنی مقررات قضایی با یکدیگر همکاری کنند، به طور مثال؛ وقتی که موتور سواران از مسیر خط ویژه عبور میکنند و باعث به وجود آمدن تصادف میشوند. به منظور کاهش این تصادفها باید ایمن سازی و آرام سازی انجام شود و تا همکاری دیگر مسئولان مربوطه نباشد این مشکل به طور کامل برطرف نخواهد شد.
معاونت حمل و نقل و ترافیک منطقه ۱۲ بیان کرد: بر اساس اطلاعاتی که در سالهای گذشته از این محور جمع آوری کردیم مشخص شد که انتقال خط ویژه به میانه معبر راهکاری است که برای کاهش تصادفها جوابگوست و در دستور کار شهرداری قرار دارد که به دلیل مشکلات به وجود آمده و در راستای اجرای مصوبه، از پلیس راهور درخواست میکنیم که در اجرای مصوبه شورای عالی ترافیک با ما همکاری کند.
وی با اشاره به اینکه مطالعاتی درباره بازنگری و جانمایی پلهای عابر پیاده صورت گرفته است، ادامه داد: مطالعاتی در خصوص بازنگری و جانمایی پلهای عابر پیاده در حال انجام است که محور مولوی هم شامل آن میشود که براساس برداشت آمار حجم تردد عابران و دریافت نتیجه نهایی و در صورت نیاز، احداث پل عابر پیاده انجام میشود.
انتقال خطوط ویژه به میانه معبر یکی از تمهیدات اصلی شهرداری منطقه ۱۲ برای به حداقل رسیدن آمار تصادفهای این محل است چرا که با محصور شدن دو طرف آن، موتورسواران نمیتوانند از تقاطعها و حتی کوچکترین دسترسیها مثل کوچههای محلی وارد خط ویژه شده و باعث بروز تصادفهای متعدد در این خیابان شوند و در این میان، پلیس راهور هم نقش بسزایی دارد که میتواند به برطرف شدن حوادث این چنینی در این خیابان کمک شایانی کند.
انتهای پیام/