وزارت بهداشت در خصوص مسمومیت با الکل صنعتی (متانول) هشدار داد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان (وب دا) از هشدار سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مسمومیت با الکل صنعتی (متانول) خبر داد.

متن اطلاعیه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به شرح زیر است:

با توجه به شیوع گسترده بیماری ناشی از کرونا ویروس جدید یا کووید-۹۱ در کشور و تاکید بر بهداشت دست‌ها و گندزدایی مناسب سطوح در منازل و اماکن و نقش مهم استفاده از اقلام ضدعفونی کننده از جمله فرآورده‌های بر پایه الکل اتیلیک (اتانول) جهت پیشگیری از این عفونت، متاسفانه بر اساس مشاهدات و اخبار منتشر شده از بخش مسمومین بیمارستان لقمان حکیم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تهران، مواردی از مسمومیت و فوت بر اثر مصرف خوراکی و یا غرغره کردن محلول‌های حاوی الکل اتیلیک (اتانول) و حتی در برخی موارد مصرف خوراکی الکل متیلیک (متانول) به اشتباه و با هدف پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید و کووید -۹۱ در برخی از بیماران گزارش شده است.

در این رابطه توجه به نکات زیر دارای اهمیت است:

۱- بر اساس مستندات علمی، مصرف خوراکی الکل اتیلیک (اتانول) و یا غرغره کردن اتانول در محوطه دهانی هیچگونه اثری در پیشگیری از عفونت کرونا ویروس جدید ندارد و با خطر بروز مسمومیت ناشی از اتانول همراه است.

۲- الکل متیلیک یا همان متانول، ضمن اینکه دارای اثرات ضد میکروبی بسیار ناچیزی در مقایسه با الکل اتیلیک (اتانول) است، به علت سمیت بالا، مصرف خوراکی آن با بروز مسمومیت‌های شدید، کوری و مرگ همراه است.

۳- برخلاف اتانول که جذب پوستی از پوست سالم ندارد، میزان جذب پوستی متانول به ویژه در پوست‌های آسیب دیده بالا بوده و می‌تواند سبب بروز مسمومیت شود.

۴- با توجه به خصوصیت سمی متانول، مراجع و راهنما‌های معتبر بین المللی، هیچ گونه توصیه‌ای مبنی بر استفاده از متانول جهت ضدعفونی دست، پوست، لوازم و تجهیزات پزشکی و سطوح (مانند: دستگیره در، میز کار، کف و...) وجود ندارد.

با توجه به موارد ذکر شده، به هموطنان عزیز توصیه می‌شود به هیچ وجه از الکل متیلیک (متانول) و یا الکل صنعتی (که حاوی درصد‌های مختلفی از اتانول به همراه متانول است) برای ضدعفونی دست و پوست استفاده نکرده و چنانچه قصد دارند از فرآورده‌های ضدعفونی بر پایه الکل استفاده کنند، تنها از محلول‌های آبی الکل اتیلیک (اتانول) و یا فرآورده‌های استاندارد حاوی الکل اتیلیک (اتانول) با غلظت مناسب (۶۲ تا ۷۰ درصد) و با رعایت اصول توصیه شده، استفاده کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.