اگر می‌خواهید آجیل مرغوبی برای تعطیلات عیدتان انتخاب کنید، اما راه تشخیص آجیل مرغوب را نمی‌دانید این مطلب را مطالعه کنید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، اگر می‌خواهید آجیل مرغوبی تهیه کنید باید نکاتی را درباره چگونگی تشخیص آجیل خوب بدانید.

نگهداری و تهیه و تشخیص آجیل خوب

سابقه استفاده از آجیل و مغز‌ها به هزاران سال قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد و هم اکنون همه ما از ماهیت آن شناخت داریم. اما در این مقاله می‎خواهیم به راه‌های نگهداری از آجیل، تشخیص آجیل خوب و تهیه آجیل خانگی بپردازیم.

تشخیص آجیل خوب و روش‌های نگهداری آن به صورت تازه

فواید آجیل خوردن

قطعا مصرف مواد مغذی و پرخاصیت برای سلامتی بسیار مفید است که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهیم شد. اما نباید فراموش کنیم که تعادل را هم حفظ کنیم، چون زیاده‎روی در استفاده از آن می‎تواند به جای بهره‎مندی از خواص آن اثر عکس داشته باشد. برخی از خواص آجیل به شرح زیر است:

  • آجیل در کاهش کلسترول خون موثر است.
  • آجیل بخاطر داشتن آنتی‌اکسیدان باعث می‌شود قدرت سیستم ایمنی بدن افزایش یابد.
  • وجود مواد مغذی در مغز‌ها و دانه‎ها برای رشد کودکان و نوجوانان بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
  • آجیل حاوی روی است و در درمان شوره سر و ریزش مو کاربرد دارد.
  • فندق انسولین ترشح می‎کند به همین خاطر از دیابت پیشگیری می‏‎کند و سوخت و ساز چربی‌ها را افزایش می‎دهد.

اما در مقابل، با وجود تمام نکات مثبت ذکر شده، مصرف زیاد آجیل‌ها بنا به دلایل زیر توصیه نمی‌شود. در صورت رعایت نکردن موارد زیر سلامتی شما با چالش روبرو خواهد بود.

  • آجیل شور بخاطر داشتن نمک زیاد، باعث افزایش فشار خون می‌شود.
  • آجیل حاوی چربی زیادی است و عدم کنترل مصرف آن باعث بروز اضافه وزن و چاقی خواهد شد.
  • آجیل دیر هضم است و زیاده‌روی در مصرف آن، باعث اختلالات گوارشی زیادی مثل نفخ و حالت تهوع می‌شود، که راهکار‌هایی در این زمینه، در مقاله مسمومیت‌های غذایی قابل مشاهده است.

تشخیص آجیل خوب و روش‌های نگهداری آن به صورت تازه

تشخیص آجیل بهداشتی

هنگام خرید آجیل به تازگی و اینکه چگونه نگه داری شده و می‎شود، توجه کنید. بخاطر اینکه نگه‌داری نامناسب باعث خراب شدن آجیل شده و نگه‌داری در مکان مرطوب، باعث کپک‌زدگی آن خواهد شد؛ که در صورت کپک‌زدگی مغزدانه‎های آجیل، به سرعت مواد سمی تولید شده و احتمال بروز سرطان کبد را افزایش می‎دهد. پس توجه داشته باشید آجیل تازه باشد و مرطوب نباشد.

اگر در خرید آجیل به دنبال آجیل بهداشتی هستید، کمی آجیل در مشت خود ریخته و لحظاتی بعد آن را به سرجایش برگردانید. سپس دقت کنید اگر درون دست شما رنگی شده باشد نشان از وجود مواد شیمیایی دارد و رنگ شده است.

تشخیص آجیل خوب قبل تهیه

قبل از خرید آجیل حتما از آن تست کنید تا از تازگی آن مطمئن شوید. هنگام تهیه دانه‎ های روغنی و آجیل میزان مصرف را تخمین زده و به همان اندازه بخرید، چون آجیل کهنه می‎شود. از دلایل اصلی این توصیه این است که به دلیل داشتن چربی و روغن زیاد، در طولانی مدت آجیل فاسد می‌شود.

تشخیص آجیل خوب و روش‌های نگهداری آن به صورت تازه

نگهداری درست آجیل

نگهداری صحیح آجیل نکته مهمی است. عدم نگهداری درست آجیل و مواد مغذی باعث فاسد شدن و کپک زدگی آن می‌شود. پس از خرید آجیل، بهترین جا برای نگهداری آجیل درون اماکن خنک و یخچال است. آجیل باید در ظروف در بسته مثل زیپ کیپ بگیرد. همچنین اگر آجیل‌ها زیاد است و فعلا مصرف نمی‎شود می‌توان تا ۳ ماه آن را در فریزر نگه داشت.

آجیل خانگی

شما می‎توانید انواع مغز‌ها و تخمه‎ ها را به صورت جداگانه و خام تهیه کنید و در خانه بو داده و تفت دهید. می‌توانید آن‎ها را در ماهی‌تابه یا فر قرار داده و با دمای پایین حرارت دهید. هنگام بو دادن، آجیل‌ها را به دقت نگاه کنید و مراقبت کنید تا نسوزند، چون از دست رفته و غیرقابل مصرف می‎ شوند.

بعد از بو دادن در تهیه آجیل خانگی، آن را خیس کنید. چون در فرآیند بو دادن آجیل، کمی از کیفیت آن از بین می‌رود. پس بهتر است این مواد مغذی را قبل از مصرف کردن خیسانده تا هم نرم شود و هم راحت‌تر خورده شود. این کار آسیب کمتری به دندان می‎رساند و هضم راحت‌تری خواهد داشت.

منبع سایت بدانید

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.