کرونا ساخت و ساز در مشهد را ۴۰ درصد کاهش داد

رئیس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: حوزه ساخت و ساز مسکن مشهد، به دلیل شیوع ویروس کرونا با کسادی روبه رو شده و برخی کارگاه‌های ساختمانی تعطیل شده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمود پژوم رئیس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: شیوع ویروس کرونا در روز‌های اخیر بخش زیادی از اقتصاد کشور و استان را درگیر خودکرده و تبعات اقتصادی آن شاید تا ماه‌ها بعد گریبان گیر بنگاه‌های مختلف اقتصادی در کشور باشد.
 
او ادامه داد: یکی از مهم‌ترین این بخش‌ها ساخت‌وساز مسکن است، ساخت‌وساز مسکن به رغم رشد نزولی خود در استان در ماه‌های اخیر با طرح‌های جدید دولتی و پس از شوک بنزینی در حال حرکت و شروع مجدد فعالیت خود برای سال جدید بود.
 
رئیس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: اما به‌یک‌باره با شیوع ویروس کرونا، پیش از ورود این ویروس به بخش سلامت، تأثیرات آن در اقتصاد و یکی از بخش‌های مهم آن یعنی مسکن وارد شد و به اذعان کارشناسان ساخت و فروش مسکن در استان تقریباً به یک تعطیلی موقتی در دو، سه هفته پیش رسیده است به‌طوری‌که در حوزه ساخت‌وساز کارگاه‌های بزرگ انبوه‌سازی تعطیلی چشمگیر، کارگاه‌های کوچک‌تر تا ۴۰ درصد و در بخش فروش و معاملات تقریباً به صفر رسیده است.
 
پژوم افزود: تعطیلی که گرچه برای حفظ سلامت و بهداشت محیطی جامعه ضروری و اجتناب ناپذیر است، اما توجه به ابعاد گسترده تأثیرات منفی اقتصادی این بیماری در جامعه می‌تواند ذهن مسئولان را راجع به حمایت‌های آینده از صنوف مختلف بازتر کند.
 
او تصریح کرد: ویروس کرونا همان‌طور که در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی تأثیرات جدی گذاشته، حوزه مسکن را نیز از این تأثیر بی‌نصیب نگذاشته و بر روند کار ما تأثیرات جدی داشته است.
 
رئیس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: در کارگاه‌های بزرگ انبوه‌سازی ما کارگران و استادکاران و حرف مختلف باهم و به‌صورت همزمان در حال کار هستند و به همین دلیل سلامت این افراد با توجه به توصیه‌های بهداشتی اصلاً امکان ندارد.

تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی

رئیس انجمن انبوه سازان خراسان رضوی گفت: نمی‌توان سلامت کارگران را به خطر انداخت و اگرچه ضرر اقتصادی متوجه همکاران ما خواهد شد، اما به‌هرحال حفظ سلامت کارگران مهم‌تر از مباحث اقتصادی است به همین دلیل در این‌گونه کارگاه‌ها شاهد کاهش چشمگیر فعالیت و تعطیلی زیادی بودیم.
 
پژوم افزود: در کارگاه‌های مقیاس کوچک‌تر و مواردی که به سطحی از آمادگی رسیده که بتوان به‌صورت گروه‌های کمتر یا انفرادی کارکرد و همچنین امکان ضدعفونی کارگاه نیز وجود داشته باشد کمتر شاهد تعطیلی بودیم، اما در این بخش نیز حداقل حدود ۴۰ درصد کاهش و تعطیلی کار داشتیم.
 
او تصریح کرد : به‌طور کلی شاهد کاهش فعالیت و تعطیلی کارگاه‌ها بودیم، اما به دلیل توصیه‌های بهداشتی تابع کلیه مقررات هستیم تا این بیماری هرچه زودتر رفع شود و سلامت فعالیت این حوزه نیز به خطر نیفتد.
 
فرامرز ذوقی معاون فنی و مشارکت‌های حرفه‌ای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، خراسان رضوی گفت: در هفته‌های قبل حدود ۳۰ درصد مراجعات ما برای دریافت پروانه‌های ساختمانی یا انجام مراحل اداری آن کاهش داشته است.
 
او ادامه داد: این به معنی آن است که کار و فعالیت کارگاه‌ها نیز حداقل به همین میزان کاهش داشته است.
 
معاون فنی و مشارکت‌های حرفه‌ای سازمان نظام‌مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: اقدامات سازمان نظام‌مهندسی درخصوص حفظ سلامت مراجعان به‌طورکلی انجام‌شده است، اما متأسفانه با توجه به شرایط موجود و وجود مصالح ساختمانی نمی‌توان کارگاه‌های ساختمانی را ضدعفونی کرد و به همین دلیل کارفرما به سمت تعطیلی کارگاه می‌رود.
 
ذوقی افزود: اما این که ما بتوانیم دستور توقف کار به دلیل شیوع بیماری را بدهیم امکان‌پذیر نیست، چون این‌یک امر خصوصی است و ما فقط در مسائل فنی می‌توانیم از کار جلوگیری کنیم، تاکنون از اداره کل راه و شهرسازی نیز دستورالعملی در خصوص تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی نداشته ایم و این موضوع به کارفرمایان بستگی دارد.


معاملات جدید مسکن در مشهد به صفر رسید

علی مرادزاده  رئیس اتحادیه املاک مشهد درخصوص وضعیت معاملات مسکن در مشهد گفت: پس از شیوع بیماری کرونا در مشهد، انجام معاملات ملکی چه در زمینه فروش و چه در زمینه اجاره تقریباً به صفر رسیده است و ما در دو هفته قبل، به‌جز قرارداد‌های قبلی آماده‌شده، هیچ قرارداد جدیدی به ثبت نرساندیم.
 
او تصریح کرد: پس از شیوع ویروس کرونا و محدود شدن تردد مردم و همچنین توصیه‌های پزشکی مبنی بر کاهش یا حذف رفت‌وآمد‌ها در منازل، موجران و مالکان اجازه بازدید از املاک را نمی‌دهند، وقتی بازدیدی ازملک انجام نشود به‌طور طبیعی قراردادی هم در کار نخواهد بود و به همین دلیل ما هیچ قراردادجدیدی در دو هفته قبل نداشته‌ایم.
 
رئیس اتحادیه املاک مشهد گفت: اندک قراردادهایی که در چند روز اخیر توسط واحدهای صنفی ما به ثبت رسیده مربوط به مواردی است که درگذشته بازدید آن انجام‌شده و فقط گفت‌وگوی نهایی و ثبت قرارداد آن مانده بود که آن جلسات نیز از سوی مشاوران املاک با رعایت کامل شرایط بهداشتی انجام‌شده است.
 
مرادزاده افزود: با به پایان رسیدن موارد قبلی هم عملاً دیگر کاری از دست ما بر نخواهد آمد و به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم کار خود را انجام دهیم و وضعیت برای همکاران ما بسیار بد است.


تمدید مهلت صدور پروانه

حسین نژاد معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد نیز در خصوص تمهیدات شهرداری برای حمایت از فعالان ساخت‌وساز به خراسان رضوی گفت: هرسال اسفند پیک صدور پروانه در شهرداری بوده و فعالان حوزه مسکن اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهند اما امسال این اتفاق به دلیل بیماری کرونا کمی به تعویق افتاد.
 
او تصریح کرد: به دلیل این که تعطیلی‌ها در روند کارشهروندان مشکلی ایجاد نکند مهلت صدور پروانه از تاریخ ۱۵ اسفند تا ۲۸ اسفند تمدید شد تا مردم با تراکم کمتر و بدون شلوغی کار خود را انجام دهند و خطری متوجه آن‌ها نباشد.
 
 معاون شهرسازی و معماری شهرداری مشهد گفت: از آن جایی‌که اگر تصمیمی درخصوص تغییر مواردی از درآمد و هزینه وجود داشته باشد باید در بودجه دیده‌شده باشد امکان بخشودگی یا کمک‌های مالی به ضرر و زیان شهروندان تا امروز فراهم نبوده اما تخفیف ۲۰ درصدی همچنان به قوت خود باقی است و پس از آن نیز همکاری‌هایی از سوی معاونت مالی و اداری درخصوص چک یا ترهین و دیگر موارد وجود دارد تا بتوانند پرداخت را انجام دهند.
 
منبع: خراسان
 
انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.