مهدی جمال گفت: منبر چوبی مسجد امام حسین (ع) روستای جوین سرخه استان سمنان با قدمت دوره ایلخانی در فهرست آثار ملی ثبت شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، مهدی جمال مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: این منبر در مسجد امام حسین (ع) در محرابی زیبا قرار دارد و به شماره ۱۹۹۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او افزود: این منبر به علت اندازه کوچک آن بدون پله و نوع اتصالات آن از نوع کوم و زبانه است و با رعایت سادگی در ساخت دارای تقارن، نظم، زیبایی و تعادل بصری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سمنان گفت: در قسمت میانی منبر تاریخ ساخت آن " ربیع الاخر سنه سبعه و عشرین و سبعمایه (۷۲۷ هجری قمری) که همان دوره ایلخانیان است، ذکر شده است.

جمال افزود: در قسمت پایینی منبر هم نام سازندگان منبر "کتبه العبد محمدبن ابوبکر خلیل بیابانکی" و " ابنه فخر الدین " نوشته و در دو طرف ستون‌های چوبی منبر که محل نشستن واعظ است عبارت لا اله الا الله و محمد رسول الله (ص) ذکر شده است.

او افزود: پس از بررسی اسناد و مدارک، پرونده این اثر که در دفتر ثبت و حریم اداره کل تهیه و تدوین شده بود، واجد ارزش تاریخی شناخته شد و در جلسه کمیته ثبت ملی آثار منقول کشور با تأیید و تصویب اعضای شورای عالی ثبت در فهرست میراث ملی به ثبت رسید.

گفتنی است، روستای جوین در ۴۲ کیلومتری شهر سرخه مرکز شهرستان سرخه واقع است.

انتهای پیام / ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.