پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: زندگانی حضرت زینب (س) به عنوان دومین زن بزرگ خاندان نبوت دریایی بیکران از فضیلت و مکارم اخلاق است.

محمدرضا سلمانی عبیات پژوهشگر تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با اشاره به شخصیت دخت گرامی حضرت علی (ع) که اسوه‌ای بی مثال در تاریخ محسوب می‌شود، گفت: حضرت زینب (س) به عنوان دومین زن بزرگ خاندان نبوت است که زندگانی پر فضیلت و با مکارم اخلاقی داشت و امواج بزرگی و عظمت و جلالت در دریای بیکران آن خروشان بود.

او به ابعاد شخصیتی حضرت زینب (س) اشاره و اظهار کرد: ایشان شخصیتی بود که شاخص‌های روحی اخلاقی و معنوی در او به کمال رسیده بود و هر صفحه از صفحات زندگی آن حضرت کتاب بلندی است که زمینه اصول و معرفتی و عرفانی و الهی را در اشخاص روشن می‌سازد.

سلمانی عبیات با اشاره به اینکه ایشان دارای شخصیتی مثال زدنی برای جامعه و به ویژه بانوان است، ادامه داد: از هر سو که به زندگی آن بزرگوار بنگریم، در این بانوی مکرمه دارای ابعاد شخصیتی مختلفی می‌یابیم و مطالعه زندگی آن بزرگوار به ویژه برای بانوان می‌تواند راه روشنی را در جهت زندگی متناسب با تعالیم اهل بیت علیهم السلام فراهم سازد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام بیان داشت: پرورش یافتن در دامان حضرت امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) موجب شد تا این عقیله بنی هاشم خصائص اخلاقی را همزمان با فراگیری و فهم قرآن بیاموزد و به اسوه‌ای در این زمینه تبدیل گردد.

او همنشینی با امام علی (ع) و حضرت زهرا (س) و انس با قرآن را به عنوان شاخص مهم در زندگی حضرت زینب (س) دانست و تصریح کرد: همنشینی و تدبر در قرآن این بانوی بزرگ را به معلمی راستین برای جامعه به ویژه بانوان تبدیل کرد، به گونه‌ای که طبق این مرحوم جزایری در کتاب خصائص الزینبیه صفحه ۶۸ زنان کوفه همواره مشتاق دروس تفسیر و قرآن ایشان بوده و همواره در درس‌های ایشان حاضر می‌شدند.

او اذعان داشت: واحده نزدیک وقایعی همچون شهادت مظلومانه حضرت زهرا (س) فشار‌های سیاسی به خانه‌نشینی طولانی‌مدت پدر بزرگوارشان شهادت امام علی (ع) و برادرش امام حسن (ع) و فاجعه بزرگ و سنگین کربلا نقش بسیاری در شاخص‌های بزرگ شخصیتی حضرت زینب (س) داشت.

محمدرضا سلمانی عبیات به دوران کودکی نوجوانی و جوانی آن حضرت اشاره و تصریح کرد: ۵ ساله بود که داغ وفات پیامبر عظیم الشأن اسلام را به جان خرید و از آن روز به بعد باران‌های مصیبت در خانه وحی نازل شد و حضرت زینب (س) نیز از این باران‌ها سیراب شد.

او گفت: ماجرای سقیفه و حمله به سوی خانه امام علی علیه السلام را به خود دید و شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها را درک کرد در حالی که کمتر از ۲۰ سال سن داشت از آن روز به بعد بود که اشک‌های پدر را در فراق سرور زنان جهان مشاهده می‌کرد.

سلمانی عبیات فاجعه کربلا و شهادت اکثر مردان بنی هاشم به اهل بیت را اتفاقی دردناک برای حضرت زینب (س) توصیف کرد و بیان کرد با وجود آن سختی‌ها این ماجرا، اما ایشان در طول مسیر و در جریان این اتفاقات صبور شجاع مقتدر بود و داغ دیدن شکست را به دل دشمنان گذاشت.

این پژوهشگر تاریخ اسلام به صحنه‌های مختلف فاجعه کربلا اشاره کرد و اظهار داشت: مواجهه با ابن زیاد و پاسخ دندان شکن با عبارات ما "رایت الا جمیلا" به وی همچنین گفت و گویی سریع و خود به کوبنده آن حضرت در شام نشانه‌ای روشن از عظمت شخصیتی ایشان است.

او با اشاره به تاریخ وفات حضرت زینب (ع) بیان کرد: ایشان طبق نقل مشهور در روز ۱۵ رجب سال ۶۲ وفات کردند و طبق نقل مشهور در دمشق به خاک سپرده شدند.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.