حسینی گفت: افراد با علائم خفیف نیاز به مراجعه به بیمارستان‌ ندارند، در صورتی که تب بالای ۳۸ درجه، تنگی نفس و سرفه‌های خشک داشتند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

سازمانبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سیدحمید حسینی رئیس مرکز بهداشت و درمان صداوسیما و مهدی رضایی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران امشب ۱۹ اسفند با حضور در برنامه تیتر امشب شبکه خبر سیما به بررسی مراجعات غیرضروری به بیمارستان‌ها به عنوان یکی از دلایل شیوع کرونا پرداختند.

رضایی با اشاره به اینکه متاسفانه در روز‌های اخیر شاهد افزایش بار مراجعه به بیمارستان‌ها بودیم، گفت: بیش از ۹۰ درصد کسانی که به مراکز بیمارستانی مراجعه می‌کنند نیاز به خدمات سرپایی دارند؛ لذا پیشنهاد می‌کنیم که بار مراجعه به بیمارستان‌ها با افزایش آگاهی عمومی کاهش پیدا کند.

او با اشاره به اینکه بر اساس آمار رسمی احتمال درگیری افرادی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند، بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد است، افزود: باید بار مراجعه به بیمارستان‌ها با اطلاع رسانی و آگاهی مردم کاهش پیدا کند تا مردم از بیماری و ویروس کرونا مصون بمانند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه باید فشار‌ها از مراکز بهداشتی و درمانی کم شود، خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های خاصی را برای بیماران کرونایی اختصاص داده بودیم، اما به دلیل بار مراجعه این کار مقدور نشد بنابراین ناگزیر شدیم بیمارستان‌های دیگری را هم وارد خدمت کنیم، البته خدمات ضروری مردم مغفول نمانده است.

او با بیان اینکه خدمت دهی به بیماران مشکوک به کرونا کاملاً از بیماران عادی تفکیک شده است و تاکید داریم بیمارانی که مشکوک به ویروس کرونا هستند از سایر بیماران جدا شوند، اظهار کرد: سعی کردیم بیمارستان‌هایی را به عنوان پشتیبان در نظر بگیریم، لذا اطلاع‌رسانی‌ها باید به درستی انجام شود، ویروس کرونا قدرت سرایت بالایی دارد، اما میزان مرگ و میر آن حدود ۲ درصد است.

رضایی با اشاره به سیر صعودی مراجعه به مراکز درمانی از ترس ابتلا به ویروس کرونا خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد این مراجعات غیرضروری است.

رئیس مرکز بهداشت و درمان صداوسیما در ادامه برنامه با اشاره به اینکه ویروس کرونا با تغییر ژنوم، خود را هر از چند گاهی نشان می‌دهد، گفت: قدرت انتقال و انتشار ویروس بالا است، به طوری که ویروس سارس و مرس قدرت کشندگی بالایی داشتند، اما ویروس کرونا قدرت کشندگی کمی دارد.

او با اشاره به اینکه کرونا می‌تواند بدون علامت باشد، افزود: ممکن است فردی مبتلا شده، اما ناقل بیماری باشد، افراد با علائم خفیف نیاز به مراجعه به بیمارستان‌ها ندارند لذا به افراد توصیه می‌کنم تا زمانی که علائم‌شان تشدید نشده به بیمارستان‌ها مراجعه نکنند بلکه در خانه بمانند و استراحت بیشتری داشته باشند، در صورتی که افراد تب بالای ۳۸ درجه، تنگی نفس و سرفه‌های خشک داشتند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

حسینی با اشاره به اینکه بار مراجعه بیش از حد به بیمارستان‌ها عامل انتشار ویروس شده است، گفت: اطلاع‌رسانی باید شفاف باشد، کرونا اتفاقی ناگوار و اینگونه نیست که برود، بلکه هر چند سال یک بار تغییر ژنوم می‌دهد.

او ادامه داد: هنوز ویروس برای مقامات سازمان بهداشت جهانی ناشناخته استف به طوری که اطلاعات ما در خصوص جهش جدید این ویروس کم است.

رئیس مرکز بهداشت و درمان صداوسیما افزود: باید کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی در وزارت بهداشت تشکیل می‌شد، به طوری که این موضوع جزء خلا‌های مفقود به حساب می‌آید.

ناطقی رئیس بیمارستان بهارلو در تماس تلفنی با برنامه به اقدامات این بیمارستان در برابر بیماران کرونایی پرداخت و گفت: اطلاع‌رسانی درباره این بیمار شبیه تیغ دولبه است؛ اگر افراد را از مراجعه به مراکز درمانی منع کنیم شاید موجب اشاعه بیشتر ویروس شود و اگر ترغیب به مراجعه هم کنیم مشکلات خود را خواهد داشت.

او افزود: افراد باید توجه کنند که این بیماری بسیار واگیردار است و ازدحام بی‌مورد، تمرکز کادر پزشکی را بر بیمارانی که واقعاً به آن‌ها نیاز دارند کم می‌کند و از طرفی انتظار مراجعه کنندگان از آن بیمارستان یا مرکز هم برآورده نمی‌شود.

براتی رئیس بیمارستان شهدای یافت‌آباد در ادامه برنامه گفت: از دیروز میزان مراجعات به این بیمارستان به نصف رسیده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.