امیر مومنان علی (ع)در حکمت ۳۹۹ از مجموعه کلمات قصار نهج البلاغه به شاخصه‌های پدر نمونه اشاره کرده اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم، رئیس بنیاد بین المللی نهج البلاغه آیت الله سید جمال الدین دین پرور ضمن تبریک فرارسیدن سیزدهم رجب، سالروز ولادت باسعادت امیرالمومنین (ع) و تبریک این روز به همه مسلمانان و شیعیان جهان اظهار داشت: یکی از امور بسیار مهمی که پدران جامعه ما باید از حضرت و کلام و سیره ایشان به خوبی الگوبرداری کنند، بحث شاخصه‌های پدر نمونه است که بر اساس فرمایش حضرت در حکمت ۳۹۹ از مجموعه کلمات قصار نهج البلاغه، سه شاخصه و معیار قابل توجه است.

او افزود: در واقع پدر نمونه از نگاه امام علی (ع) کسی است که به وظیفه خود به خوبی آشناست و در هر صورت رسالت دینی و انسانی خود را در قبال فرزندش به درستی انجام می‌دهد، به طوری که همان گونه که نسبت به خود دغدغه‌مند است، نسبت به فرزندانش و این که آن‌ها هم عاقبت به خیر شده و راه کمال را بپیمایند، حساس و دغدغه است.

استاد حوزه علمیه قم گفت: اولین شاخصه و نشانه پدر نمونه بر اساس کلام گهربار حضرت این است که پدر باید از آغاز ولادت فرزند در فکر رشد و تربیت او بر اساس مبانی دینی و الهی باشد و اول از همه اسم خوبی برای او انتخاب کند که دارای محتوای عالی باشد.

او افزود: دومین نشانه آن است که همان طور که پدر باید به فکر تهیه و تأمین لباس و غذا و مسکن فرزند باشد، مهم‌تر از همه این‌ها باید در اندیشه تربیت صحیح او باشد و برپایه معیار‌های دینی و انسانی، فرزند را از زمان تولد به درستی تربیت نماید تا او به این وسیله در مسیر صلاح و رستگاری قرار گیرد.

رئیس مرکز تخصصی نهج البلاغه حوزه علمیه قم اضافه کرد: به هر حال باید توجه داشت که فرزند، امانت و عطیه الهی در اختیار والدین است که باید زمینه ساز کمال او باشند و لذا علاوه بر تربیت جسم می‌بایست بیش از آن نسبت به تربیت روحی و اخلاقی اش، دغدغه‌مند باشند.

آیت الله دین پرور بیان کرد: نشانه و شاخصه سوم این است که نسبت به آموزش قرآن کریم به فرزند حساس و پیگیر باشد و در گذشته نیز این رسم بود که برای خواندن و نوشتن فرزندان، از قرآن کریم و به خصوص جزء سی ام شروع می‌کردند و خانواده‌ها به این امر در بحث آموزش عنایت لازم را داشتند، چرا که توجه به قرآن و آموزش کتاب خدا باعث رشد معنوی فرزندان می‌شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار