جلال ریزانه گفت: استعمارگران با «تهدیدات بیولوژیک» و «تهدیدات سایبری» حوزه‌های نظامی، اعتقادی و اقتصادی را نشانه گرفته اند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ستاد هماهنگی کانون فرهنگی و هنری مساجد کشور، جلال ریزانه آینده‌پژوه و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در ارتباط با موضوع «کرونا ویروس» به عنوان یکی از معضلات امروز جامعه اظهارکرد: «بیل گیتس» که یک تاجر بزرگ بین‌المللی است در کنفرانس مونیخ در سال ۱۳۹۴ طی تحلیلی از سه موضوع خاص به عنوان تهدید عمده برای آینده بشر نام برد.

وی افزود: نخستین تهدیدی که بیل گیتس از آن به عنوان یک تهدید جهانی یاد کرد، مسئله «تغییرات اقلیمی» است که ما در چند سال گذشته آثار ناشی از این تغییرات اقلیمی را در قالب رویداد‌های مختلفی از قبیل سیل، زلزله، گرم شدن زمین، آلودگی هوا و ریزگرد‌ها شاهد بودیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: تهدید دوم در نگاه ایشان (بیل گیتس) بمب هسته‌ای بود و سومین تهدیدی که به آن اشاره کرد «تهدیدات بیولوژیک» است.

ریزانه خاطرنشان کرد: ما در  ۶ سال گذشته توسعه زیادی در فضای سایبری داشتیم و توسعه فضای مجازی تقریبا جزو آن دسته از توسعه‌هایی بود که روند آن به این شدت و به این سرعت پیش‌بینی نمی‌شد. به عبارت دیگر امروز یکی از تهدید‌های ما، «تهدیدات سایبری»  چه در حوزه اطلاعات و چه در حوزه نظامی است.

وی با اشاره به برخی از مصادیق این تهدید گفت: به عنوان مثال در حوزه اطلاعات شاهد هستیم که به چه میزان سرقت‌های مختلف رخ می‌دهد؟ یا به چه میزان افراد با دست خودشان اطلاعات خود را در اختیار سارقان قرار می‌دهند! یا چقدر افراد اطلاعات نادرست دریافت می‌کنند! یا اینکه چگونه به راحتی اعتماد می‌کنند و چگونه از اعتماد آن‌ها سوء استفاده می‌شود.

ریزانه در ادامه به برخی وقایع اخیر اشاره کرد و افزود: در سال ۱۳۹۸ چند اتفاق رخ داد که نشان دهنده استراتژی‌های جدیدی بود که به عنوان راه‌های جدید کسب قدرت، منفعت و سلطه طلبی شناخته می‌شوند و نام آن‌ها نیز از هم افزایی دانش‌های بشری، شکل گرفته است. یکی از این استراتژی‌ها «سایبر بیولوژیک» یعنی «قدرت ناشی از فضای سایبری» به خصوص مجازی به علاوه «عوامل بیولوژیک زیستی»به همراه «نفوذپذیری رسانه‌ای میان مردم»است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: استعمارگران با «تهدیدات بیولوژیک» و «تهدیدات سایبری» حوزه‌های نظامی، اعتقادی و اقتصادی را نشانه گرفته اند.

وی ادامه داد: با قدرت «سایبر بیولوژیک» می‌توان مرز‌های فیزیکی و جغرافیایی را که شاید در عالم واقع قابل فتح نباشند را فتح کرد. همچنین می‌توان تمام حوزه‌های فرهنگی‌ را که به راحتی قابل فتح نیستند را فتح کرد. می‌توان به راحتی، سازه‌های امنیت روانی جامعه را تحت تاثیر قرار داد و یا ذهن‌های افراد جامعه را بدون هیچ سوال و پاسخی نسبت به یک موضوع توجیه کرد. نمونه این موضوع در بحث کرونا ویروس است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با غیر واقعی دانستن هراس موجود از (کرونا ویروس) خاطرنشان کرد:هراسی که در میان مردم ایجاد شده، اثرات اجتماعی که در حوزه تعاملات مردم به وجود آمده، یا اثراتی که در حوزه اعتقادی مردم نمایان شده و آن پدیده‌ای که راحت توانست اقتصاد کشور را با مشارکت مردم تحت تاثیر قرار دهد، در حقیقت ویروس کرونا نبود بلکه آنچه سبب این رویداد‌ها شد «قدرت سایبر بیولوژیک» است.

ریزانه گفت: اطلاعاتی در خصوص یک ویروس جهش یافته که می‌تواند مرگ و میر نه‌چندان زیادی در افراد مستعد ایجاد کند، مانند هزاران میکروب و ویروس دیگری که وجود دارند، آنچنان میان مردم توسط قدرت سایبری ورود داده شد که بزرگترین سازه‌ها و سرمایه‌های اجتماعی مردم مورد تهدید جدی قرار گرفت.

وی در توضیح این موضوع گفت: اخباری درباره این ویروس و روش‌های برخورد اجتماعی با این پدیده شگفتی‌ساز، از چین به ما رسید و به گونه‌ای ذهن مردم و مسئولان ما را تحت تاثیر قرار داد که فقط توان انجام یک کار را داشتند و آن هم، ادامه دادن راه قبلی بود. یعنی در حقیقت یادگیری اجتماعی تنها راه حل بحران به وجود آمده در ذهن افراد بود. اینکه ما هم روش‌هایی را که دیگران انجام می‌دادند دنبال کرده و انجام دهیم.

این عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطرنشان کرد: جامعه پزشکی و بهداشتی ایران تا کنون مبارزه‌های بسیاری در برابر بیماری‌های غیر واگیر و غیرمسری مانند واکسیناسیون فلج اطفال انجام داده است که در تمام شهر‌های کشور اتفاق افتاد و این بیماری کنترل شد. اما در خصوص «ویروس کرونا» که به مراتب خطر آن کمتر از فلج اطفال است و شروع آن نیز کمتر از این بیماری بود واکنشی که جامعه از خود نشان داد کاملاً غیر قابل تصور بود. چون تمام سازه‌ها وسرمایه‌های اجتماعی مردم را از طریق تهدید سایبری را مورد تهدید قرار داد.

ریزانه تاکید کرد: افراد به قدری که از مبتلا شدن به این ویروس و خطر ابتلاء به آن هراس دارند و می‌ترسند از خود بیماری نمی‌ترسند؛ لذا یکی از تهدید‌های جدی که برای جامعه ما در حوزه‌های امنیتی اعم از امنیت اجتماعی، امنیت اقتصادی، امنیت سیاسی و امنیت زیستی می‌تواند وجود داشته باشد تهدید‌های ناشی از قدرت «سایبر بیولوژیک» است. قدرت «سایبر بیولوژیک» یکی از پنج نوع استراتژی‌های کسب قدرت نوظهور در دنیای پیش روی ماست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
عالی بود