به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عید نوروز از اعیاد قدیمی در سنت ایران باستان به شمار می رود و تنها مراسمی است که با آغاز بهار، همزمان بوده، و با نو شدن سال آغاز می شود زیرا خورشید در نخستین روز بهار به نقطه اول حمل می رسد و در نتیجه جشن نوروز، نمادی از سالگرد بیداری طبیعت از خواب زمستانی است که به رستاخیز و حیات، منتهی می شود.
حجت الاسلام سلامی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) امام صادق (ع) در گفتوگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در خصوص فضیلتهای عید نوروز گفت: نوروز روز نازل شدن جبرائیل بر حضرت رسول (ص) و شکستن شدن بتها به دست امیر المومنین علی (ع) بود که نشان دهنده مقام و منزلت این روز است.
او، بیان کرد: از جمله اعمال عید نوروز که در آیات و روایات آمده است انجام غسل، خواندن چهار رکعت نماز، خواندن دعای مخصوص عید نوروز، به جا آوردن صله ارحام، پوشیدن لباس نو و استفاده از عطر است که تمامی این اعمال به صورت سنتی در زندگی ایرانیان جریان دارد.
سلامی تصریح کرد: در روایت خنیس به نقل از امام صادق (ع) در مفاتیح الجنان آمده است، چون نوروز شود، غسل کن و با پوشیدن جامه پاکیزه و معطر کردن خود و خواندن چهار رکعت نماز نافله به سجده شکر برو و این دعا را بخوان:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ الْأَوْصِیَاءِ الْمَرْضِیِّینَ وَ عَلَى جَمِیعِ أَنْبِیَائِکَ وَ رُسُلِکَ بِأَفْضَلِ صَلَوَاتِکَ وَ بَارِکْ عَلَیْهِمْ بِأَفْضَلِ بَرَکَاتِکَ وَ صَلِّ عَلَى أَرْوَاحِهِمْ وَ أَجْسَادِهِمْ اللَّهُمَّ بَارِکْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ بَارِکْ لَنَا فِی یَوْمِنَا هَذَا الَّذِی فَضَّلْتَهُ وَ کَرَّمْتَهُ وَ شَرَّفْتَهُ وَ عَظَّمْتَ خَطَرَهُ اللَّهُمَّ بَارِکْ لِی فِیمَا أَنْعَمْتَ بِهِ عَلَیَّ حَتَّى لا أَشْکُرَ أَحَدا غَیْرَکَ وَ وَسِّعْ عَلَیَّ فِی رِزْقِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ اللَّهُمَّ مَا غَابَ عَنِّی فَلا یَغِیبَنَّ عَنِّی عَوْنُکَ وَ حِفْظُکَ وَ مَا فَقَدْتُ مِنْ شَیْءٍ فَلا تُفْقِدْنِی عَوْنَکَ عَلَیْهِ حَتَّى لا أَتَکَلَّفَ مَا لا أَحْتَاجُ إِلَیْهِ یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.
خدایا بر محمد و آل او درود فرست، بر تمام پیامبران و رسولانت، با برترین درودهایت، و ایشان را برکت ده به برترین برکت هایت، و درود فرست بر جانها و تنهایشان خدایا بر محمد و خاندان محمّد برکت ده، و به ما در این روز برکت ده که آن را برترى و کرامت و شرافت دادى، و مرتبه هایش را بزرگ نمودى.
خدایا به من برکت ده، در آنچه به من نعمت دادى، تا احدى را به جز تو سپاس نگویم، و روزی هایم را وسعت ده، اى صاحب بزرگى و بزرگوارى.
خدایا هر آنچه از من غایب شده باک نیست مبادا کمک و نگهداری ات از من غایب شود، و هرچه را گم کرده ام، یاری ات را بر آن از من گم مساز تا در آنچه به آن نیازمند نیستم، خود را بر زحمت نیفکنم، اى صاحب بزرگى و بزرگوارى و در غیر کتب مشهوره روایت کرده اند که در وقت تحویل سال نو، این دعا را بسیار بخوانند و بعضى سیصد و شصت و شش مرتبه گفته اند:
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَى أَحْسَنِ الْحَالِ.
چون چنین کنى گناهان پنجاه ساله تو آمرزیده شود، بسیار بگو: یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ.
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ
قلب و بصیرت قلبی، از مؤلفههای مهم معنوی در مسیر کمال انسان است که در قرآن کریم و روایات ناب اسلامی تأکید بسیاری بر آن شده و قلب سرچشمه تمامی جوششهای و خیزشهای وجود آدمی است.
یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ) حَول) دعای عید نوروز، به معنای (سال) است و احوال) جمع حال، به معنای طبیعت و ضمیر یا تغییر و دگرگونی وضعیت انسان است.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) امام صادق (ع) گفت: یکی دیگر از عوامل دگرگونی زندگی آدمی، بصیرت او است که ما در این دعا میگوییم،ای کسی که دگرگون میکنی قلبها را و ای کسی که دگرگون، میکنی بصیرتها را، و یکی از بنیادهای تربیتی تغییر دیدگاهها و جهان بینیها این است که اگر دیدگاهها عوض شد، ما هم عوض میشویم، به طور مثال نوع نگاه ما به هستی از این موارد بوده که آیا این هستی خالقی دارد یا نه؟ آیا این هستی را شامل طبیعت و ماورا طبیعت میدانیم یا نه؟ آیا به این دنیا نگاه عالی میکنیم یا غایی؟
امیرالمومنین میفرمایند وَ اللَّهِ لَدُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَهْوَنُ فِی عَیْنِی مِنْ عِرَاقِ خِنْزِیرٍ فِی یَدِ مَجْذُومٍ این دنیا با همه زیبایی هایش در چشم من از استخوان لیسیده یک خوک در دست یک جزامی پستتر است، و باز در جای دیگر میفرماید این دنیای شما برای من از آب بینی یک بز پستتر است لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَیْتُمْ دُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِی مِنْ عَفْطَةِ عَنْز) (نهج البلاغه خطبه شقشقیه) و اگر کسی به دنیا این گونه نگاهی داشت دیگر کسی برای رسیدن به این دنیا گناه نمیکند و عاشق غیر خدا نمیشود که در این بینش نگاه به دنیا نگاه ابزاری است و تلاش برای رسیدن به دنیا نیست.
تدبیر شب و روز از امور مهمی است که توجه به آن موجب خداشناسی است، قرآن مجید در باره شب میفرماید (و جعلنا اللیل لباسا) (نباء آیه ۱۰) شب پوششی آرامش بخش است، که عیبهای آدمی را مخفی میکند، زیرا خدا شب (و جعل النهار معاشا) (نباء آیه ۱۱) و روز را محور فعالیتها اقتصادی و معیشت آدمی قرار داد و همه اینها به نور مربوط میشود که خداوند این نور را در خورشید قرار داد و اگر نور وجود نداشت معیشتی هم نبود.
در تدبیر (لیل و نهار) نظم عجیبی وجود دارد که توجه به آن موجب خداشناسی بوده و این نظام کیهانی چنان منظم می شود که ثانیه و دقیقه کسوف و خسوف را محاسبه میکند و همه اینها دلیل بر وجود خدای حکیم و قادر است.
انتهای پیام/ت