وزیر بهداشت مطرح کرد؛

ایران، دومین کشور در میزان شمار بهبود یافتگان کرونا

نمکی گفت: طبق اعلام دبیر کل سازمان جهانی بهداشت؛ گزارش‌های ایران بدون عیب و مورد اطمینان است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی، وزیر بهداشت درباره طرح خانه به خانه بیماریابی ویروس کرونا اظهار کرد: ما سعی کردیم از ظرفیت بی بدیل شبکه بهداشتی ایران استفاده کنیم و طرح بسیج ملی مقابله با کرونا را راه بیندازیم و به جای آنکه ویروس سراغ ما بیاید؛ ما سراغ آن برویم.

نمکی ادامه داد: پس از آنکه اعلام کردیم قرار است در خانه‌های مردم، برویم برخی از روی کج فهمی و بد سلیقگی و به جای آنکه ما را یاری کنند مقابل ما ایستادند و ما را ملامت کردند.
 
وزیر بهداشت گفت: ما زیرساختی مانند پرونده الکترونیک سلامت داریم که مدت‌ها بر زمین مانده بود. با استفاده از این ظرفیت ۳۰۰ هزار اکیپ را در سراسر کشور برای حضور در مراکز بهداشتی درمانی و پایگاه‌های بسیج و مدارس مستقر کرده  تا با ارتباط الکترونیکی اطلاعات تمام خانوارها را بگیریم.

نمکی با اشاره به اهداف طرح بسیج ملی مقابله با کرونا تصریح کرد: در این طرح قصد داریم تمام مواردی که علامت دارند را قبل از آنکه وارد فاز‌های شدید بیماری شوند، شناسایی کرده و از افراد سالم جدا کنیم.
 
وزیر بهداشت بیان کرد:  براین اساس  اطرافیان فرد آلوده را از خطر ویروس آگاه می‌کنیم و در نهایت آن‌ها را در قرنطینه خانگی قرار می‌دهیم. 

۸۰ میلیون پرونده الکترونیک سلامت داریم

نمکی با بیان اینکه ۸۰ میلیون پرونده الکترونیک سلامت داریم، گفت: مقرر شده است خانواده‌ها اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند یا در صورتی که فردی امکان استفاده از خدمات الکترونیکی ندارد؛ اطلاعات خانوار را تلفنی ثبت کند. با ثبت داده‌ها و علامت‌ها در پایان هر روز، فرد مشکوک را به پزشک مرجع معرفی می‌کنیم و در صورت نیاز موارد مشکوک به مرکز بهداشتی درمانی دعوت خواهد شد. در مراکز بهداشتی درمانی منتخب، امکاناتی مانند کیت شناسایی ویروس کرونا را در اختیار داریم.

وزیر بهداشت گفت: موارد مشکوک به بیمارستان نمی‌رود تا در کنار فرد آلوده قرار نگیرد؛ چرا که یکی از مشکلات ما این بود که در بیمارستان‌ها افراد مشکوک و آلوده ویروس در کنار هم قرار داشتند و تا زمانی که تست فرد مشخص نمی‌شد این افراد در کنار هم حضور داشتند.
 
او با بیان اینکه ۲۰ درصد مبتلایان ما به سمت بهبود یافتگی می‌روند، گفت: با این آمار دومین کشور جهان در میزان شمار بهبود یافتگان هستیم. طبق اعلام دبیر کل سازمان جهانی بهداشت؛ گزارش‌های ایران بدون عیب و مورد اطمینان است.
 
وزیر بهداشت تاکید کرد: موارد آلوده به ویروس را که درمان سرپایی برای فرد کفایت می‌کند با توجه به اثربخشی داروی ضد ویروس در ایران، تحت درمان قرار می‌دهیم و فرد در منزل روند درمان را طی می‌کند. همچنین مراقبان بهداشتی ما افرادی که تنها علائم اولیه دارند از راه دور تحت نظر قرار می‌گیرند و به این افراد اعلام می‌کنیم اگر تا ۳ روز بعد علائمی، چون نارسایی تنفسی پیدا کردند بلافاصله با مراقب بهداشتی ما تماس بگیرند. این افراد را مستقیم به بیمارستان هدایت می‌کنیم چرا که این افراد بیش از ۹۰ درصد احتمال ابتلا به ویروس را دارند.
 
نمکی یادآوری کرد: اگر فردی به دلیل کرونا در بیمارستان فوت و یا بهبود یافته باشد همکاران ما با اعضای خانواده فرد تماس می‌گیرند. در صورتی که فرد نیازمند کمک باشد همکاران ما با لباس‌های محافظتی به خانه فرد مراجعه می‌کنند و اقدام به ضد عفونی کردن منزل و انتقال فرد به بیمارستان می‌کنند.

او افزود: همچنین آموزش به بازماندگان فرد فوت شده بر اثر کرونا را در دستور کار قرار داده‌ایم. ما در بسیج ملی مقاله با کرونا، گلوگاه‌های کشور را کنترل خواهیم کرد تا افراد آلوده و مشکوک را شناسایی و طبق پروتکل‌های مد نظر با آن‌ها رفتار کنیم.
 
وزیر بهداشت تصریح کرد:  با استفاده از ظرفیت گسترده  ریشه کنی فلج اطفال و حذف سرخک در کشور؛ با همین ظرفیت و همکاری گسترده بین بخشی در قالب بسیج ملی مقابله با کرونا این ویروس را زود‌تر از آنچه که همه دنیا فکر می‌کنند شکست دهیم.

به تک تک خانه‌های مردم سر نخواهیم زد

نمکی درباره مراجعه در خانه منزل به مردم تاکید کرد: ما به هیچ وجه به تک تک خانه‌های مردم سر نخواهیم زد و با خانواده از طریق سامانه‌ها و کد ملی و تاییدیه که از هر ۲ طرف گرفته می‌شود ارتباط برقرار می‌کنیم. اگر امکان برقراری ارتباط از سامانه نبود با تلفن مشخصی از مرکز بهداشت و درمان با مردم ارتباط برقرار می‌کنیم. در مواردی که فرد نمی‌تواند از این طریق‌ها اطلاعات خود را به ما اعلام کند ما مجبور هستیم در موارد عدم توانایی فرد در استفاده از سامانه الکترونیکی یا تلفنی در صورت نیازمندی شدی با اعلام کد فرد اعزامی و اطلاعات ویژه‌ای که به خانوار اعلام خواهیم کرد.
 
وزیر بهداشت گفت: ماموران ما با لباس و امکانات مخصوص به هر خانواده سر می‌زنند و به هیچ وجه با یک لباس به ۲ خانواده سر نخواهند زد و برخورد مشابه موارد آی سی یو‌ خواهد بود و معتقدیم که ۹۹.۵ درصد موارد از طریق سامانه پرونده الکترونیک سلامت یا ارتباط تلفنی خواهد بود.
 
نمکی گفت: تمام پروسه بیمار یابی رایگان است و مردم از این مسئله اطلاع داشته باشند.
 
وزیر بهداشت درباره کمبود ماسک و اقلام ضدعفونی گفت: یکی از دغدغه‌های ما پرسنل ما بود که تنها و بی پناه در برابر حجمه ویروس در کنار مردم بودند. اگر قرار باشد سربازان خط مقابله با کرونا آلوده شوند چه کسی از مردم مراقبت خواهد کرد و این کار در حیطه مسئولیت من و وزارت بهداشت نبود و تلاش کردم نیاز پرسنل بهداشتی درمانی را برطرف کنم.
 
او افزود: خوشبختانه در ۲ روز گذشته موج خوبی شکل گرفت و همه به حمایت از ما برخواستند و توانستیم برای پرسنل و مراکز بهداشتی درمانی ماسک و لباس حفاظتی تهیه کنیم. امروز نیاز ۲ هفته دانشگاه‌های علوم پزشکی را ارسال خواهیم کرد .
 
نمکی گفت: قوه قضائیه و دادستان کل با تمام وجود پشت ما ایستاده اند و نیرو‌های امنیتی و اطلاعاتی مکشوفاتی داشتند و مکشوفات را به سرعت توزیع می‌کنیم. همچنین تولیدکنندگان ۳ شیفت در حال تولید مواد ضد عفونی کننده هستند و در ۳ روز آینده وضعیت مطلوب تری در میزان ماسک و مواد ضدعفونی کننده در ابزار و سطح داروخانه‌ها خواهیم داشت. امیدواریم با کمک تعزیرات و نظارت انجمن داروسازان اقلام توزیع شده به دست مردم برسد.
 
او ادامه داد: تولیدات ما به شدت افزایش پیدا کرده است و در ۳ روز آینده شاهد وضعیت بهتری خواهیم بود.

نمکی گفت: اولویت اول ما مهار بیماری است. در هیئت دولت گروهی به بررسی وضع اقتصادی و آسیب‌های ناشی از ورود ویروس به کشور خواهد پرداخت، اما اگر بخواهیم زودتر به شرایط عادی برگردیم و مرمت اقتصادی رخ دهد باید دوره بیماری را کوتاه‌تر کنیم. افزون بر این افرادی که امروز در خانه نشستند پس از اعلام خبر خوش پایان کرونا؛ شاهد رفت و آمد‌های بسیاری خواهیم بود. در دولت تلاش خواهیم کرد تا دوره ویژه‌ای برای گشت و گذار تعیین کنیم تا مردم بتوانند رفت و آمد کنند و نشاط و شادابی خود را به دست آورند و اقتصاد کشور در جریان بیفتد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۲ ۱۴ اسفند ۱۳۹۸
اینقدر برطبل ناامیدی ومنفی بافی نکوبیم،الان زمان همدلی ومثبت اندیشی هست ،به لطف خداوبایاری همه‌ی مردم این ویروس رو شکست میدیم،انشااله درسی باشه برای همه،هم مردم هم مسوولین
Iran (Islamic Republic of)
سینا
۲۳:۳۴ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
آقای وزیر اینم بگو که دومین کشور از نظر کشته های کرونا هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
انصافا دکتر نمکی زحمت زیادی در مورد بهداشت انجام می دهد.خداوند اجر و پاداش دهد .سلام بر مدافعان سلامت
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۱:۴۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
خب معلومه چون تو امار مبتلابان و مرگ و میر هم دومه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
آقای نمکی این آمار بهبودی ها مثل آمارهای توزیع ماسک ها هستش؟
Iran (Islamic Republic of)
آرش صادقیانی
۲۰:۴۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
اینم بگین که تعداد فوتی ما از همه بیشتره
حتی نسبت به چین با توجه به جمعیتش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۶ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
خسته نباشی دکتر عزیز امیدوارم این بیماری از جامعه ما پاک بشود. خدایا به همه مسعولین که در این راه تلاش میکنن سلامتی بده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
دکتر نمکی عزیز من مطمئنم که از پس این بیماری بر میایم و حتما در کمترین زمان ممکن شکستش میدیم....ان شاالله به امید خدا خیلی زود اپیدمی کرونا مهار خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۵ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
خوشم میاد مردم جو زده ملتمون این نوع خبرا رو نه نگاه کرده و نه کامنت میزارن ولی وقتی جواب تست هایی که داره انجام میشه سریع همه بوق آخر الزمانه میزنن و برا ما متخصص می شن.
Germany
ناشناس
۱۹:۳۱ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
در ووهان ، جایی که اپیدمی کرونا ویروس آغاز شد ، یک زن 98 ساله از بیمارستان آزاد شد. گفته می شود وی تاکنون پیرترین بیمار مبتلا به ویروس بوده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
خدا کنه راس باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
خب طبیعیه دیگه بعد از چین ایران در رتبه ۲ قرار داره چون آمار مبتلایان بالای هزار نفر هست در شرایطی که بغیر از چین بقیه کشورها حداکثر ۵۰نفر مبتلا شدن اینم از برکت وجود شماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
با این مدیریت احتمالا اولین کشور شیوع کرونا بشیم
آخرین اخبار