رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد گفت: به منظور اجرای طرح پیشگیری از بیماری کرونا ۲۰ واحد قلیان سرای فعال طی هفته جاری در مهاباد پلمب شد.

جهین رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، گفت: با توجه به دستورالعمل ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا، مبنی بر کنترل و پیشگیری از گسترش این ویروس، گروه ویژه برخورد با فعالیت قلیان سرا‌ها در روز‌های گذشته اخطاریه‌هایی را به صاحبان قلیان سرا‌ها در این شهرستان صادر کرده بود، ولی اخیرا در پی بی توجهی برخی از این افراد به این دستور العمل ها، این گروه بازرسی اقدام به پلمب موقتی ۲۰ واحد قلیان سرا کردند.

او با اعلام اینکه واحد‌هایی که همچنان به عرضه قلیان ادامه دهندبه وسیله گروه‌های بازرسی پلمب خواهند شد، افزود: همچنین از واحد صنفی که در روز‌های گذشته به صورت داوطلبانه با هدف پیشگیری و مقابله با کرونا ویروس مغازه‌های خود را تعطیل کردند تشکر کرد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت مهاباد در این زمینه گفت: با توجه به تجمعات بالا در قلیان سراها، استفاده از قلیان مشترک و همچنین رعایت نکردن بهداشت فردی، احتمال شیوع این ویروس دراین اماکن بسیار بالاست، بنابراین لازم است که با فعالیت این اماکن برخورد قانونی صورت گیرد.

او افزود: تمام ویروس‌ها از ویروس‌های معمولی سرماخوردگی تا کرونا ویروس جدید، بدن افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در این بین، مصرف کنندگان سیگار و قلیان بیش از سایرین در معرض خطر قرار می‌گیرند، زیرا سیستم ایمنی بدن و ریه‌هایشان به مراتب نسبت به کسانی که مصرف کننده کالا‌های دخانی نیستند، بیشتر در معرض خطر قرار دارد.

امینی اظهار داشت: در چنین فضا‌هایی که نظارت جدی هم بر آن‌ها وجود ندارد، ویروس‌ها به راحتی از طریق وسایل مشترک و هوای آلوده به راحتی منتقل می‌شوند و اثرات زیانباری برای دستگاه تنفسی به دنبال خواهند داشت.

او ادامه داد: نظر به ضرورت پیشگیری و کنترل ویروس کرونا و برای حفظ سلامت آحاد مردم، ستاد ویژه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تصویب کرد تمام مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی و مهد‌های کودک برای ضد عفونی مراکز عمومی، ادامه فرایند آموزش عوامل دست‌اندرکار و خدمات رسان و توجه به رفع دغدغه‌های فکری والدین، از روز دوشنبه تا پایان هفته تعطیل شود.

شایان ذکر است ابتلا به سرطان ریه، لب، دهان، حنجره، سرطان مری و معده، لوزالمعده، کبد و سرطان روده بزرگ از عوارض بدخیم استفاده از قلیان و زخم‌های گوارشی و ریفلاکس معده از دیگر عوارض آن به شمار می‌رود.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.