رفتار‌های روانشناختی مناسب و منطقی با بیماری کرونا می‌تواند باعث تعادل روحی شده و قدرت فیزیک و روانی ما را در مواجه با آن افزایش دهد.

کارمند رتبه ۱۵ اسمعیل خادمی کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار کرد: غافل شدن از رعایت نکات بهداشتی و از طرفی حساسیت بیمارگونه هر دو می‌تواند پاسخ نامناسب ما در مقابله با این بحران را در پی داشته باشد.

او ادامه داد: یکی از مسائلی که در حال حاضر جامعه ما را به شدت درگیر کرده و تقریبا تمام جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده ویروس کرونا و بیماری ناشی از آن است که به نوعی تبدیل به یک بحران شده است.

اسمعیل خادمی گفت: در چنین شرایطی مدیریت استرس و برخورد روانشناختی مناسب با آن می‌تواند به طور قابل توجهی از جنبه‌های منفی جسمی و روانی آن بکاهد، در واقع باید در چنین شرایطی برخورد متناسب با موضوع داشته و طوری رفتار کنیم که نه از رعایت مسائل بهداشتی لازم غافل شویم و نه اینکه چنان درگیر این مساله شویم که کل فعالیت‌های ما را مختل کند و تبدیل به یک بیماری شود، در واقع هر دو جنبه آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

او با بیان اینکه یکی از موارد بسیار مهم برای داشتن برخورد درست با این مساله، شناخت دقیق از بیماری و نحوه انتقال آن است، تفزود: از رفتار‌های اجتماعی مردم در جامعه چنین بر می‌آید که بعضی از افراد حسایت موضوع را درک نکرده و یا اینکه زحمت رعایت موارد لازم را به خود نداده و از این طریق باعث فراگیرتر شدن آن می‌شوند.

کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس گفت: عده‌ای دیگر با حساسیت بسیار بالا و به نوعی بیمارگونه با موضوع برخورد می‌کنند؛ به نحوی که ترس تمام وجود آن‌ها را فرا گرفته و چنان درگیر مساله شده اند که همه فعالیت‌های آن‌ها را مختل کرده که این خود می‌تواند اضطراب بیماری یا سلامت را در پی داشته باشد که نیازمند درمان روانشناختی و در صورت شدید بودن نیازمند مداخلات روانپزشکی است.

او ادامه داد: اما گروهی دیگر از افراد جامعه ضمن رعایت مسائل دقیق بهداشتی، برخورد روانی مناسبی با موضوع دارند و در واقع کار درست را در رعایت مسائل بهداشتی متناسب با موضوع دانسته و در عین حال عملکرد مناسب و نرمالی در زندگی دارند.

اسمعیل خادمی اضافه کرد: البته در شرایط بحران تعریف اقدامات معمولی با زمان‌های عادی فرق می‌کند و ما قطعا از انجام بسیاری از اقدامات مثل ارتباط‌های اجتماعی غیر ضروری، حاضر شدن در فضا‌های عمومی و حتی استفاده از فضا‌های تفریحی و رستوران‌ها محروم خواهیم بود.

او تصریح کرد: نکته مهم و قابل ذکر همان مدیریت هیجانی و استرس است که خود را ملزم به رعایت آن‌ها می‌دانیم و با زحمت دادن به خود برای محافظت از سلامت خود و دیگران آن‌ها را رعایت می‌کنیم و با حساسیت غیرمنطقی و ایجاد استرس و اضطراب بالا، عملکرد روانی و فیزیکی خود را مختل نمی‌کنیم.

کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس افزود: مدیریت استرس در چنین شرایطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل سعی می‌کنیم در این موضوع نیز مانند مسائل دیگر با رویکرد فرایند محور با این پدیده برخورد کنیم نه رویکرد نتیجه محور، یعنی اینکه تمرکز خود را روی انجام فرایند درست عملکرد خود با رعایت مسائل بهداشتی بگذاریم و نه اینکه مدام در نتیجه باشیم و با ایجاد افکار منفی خود را از گرفتار شدن در دام این بیماری بترسانیم. این نوع برخورد می‌تواند ترس ما را از بیماری کاهش داده و باعث ایجاد عملکرد بهتر و منطقی در ما شود.

اسمعیل خادمی گفت: دانشمندان معتقدند که همه باید اطمینان حاصل کنند دهان و گلویشان مرطوب است و هرگز نباید خشک باشد. بر اساس آخرین دستاورد‌های علمی، حتی اگر ویروس وارد دهان شود آب آشامیدنی یا مایعات دیگر باعث از بین رفتن آن‌ها از طریق مری و معده می‌شود و اسید معده هر ویروسی را از بین می‌برد. اگر به طور منظم آب کافی ننوشید این ویروس می‌تواند به حلق شما وارد شده و وارد شش هایتان شود.

او ادامه داد: به همین علت باید دائما مقداری آب بنوشید یا اینکه با جویدن آدامس و آب نبات و قرص‌های مکیدنی بزاق دهان را تحریک کنید تا دهانتان مرطوب باشد.

کارشناس ارشد معاونت اجتماعی پلیس فارس بیان کرد: البته این موضوع در کنار رعایت دیگر اصول بهداشتی مانند شستن مکرر دست‌ها با آب و صابون و تماس نداشتن دست‌ها قبل از شستن با دهان، چشم و بینی و موارد دیگر که در این روز‌ها روی آن‌ها تاکید می‌شود مهم و ضروری به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.