معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه گفت : ۹۵ درصد خانه‌های تاریخی کرمانشاه مالک خصوصی دارند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ،علیرضا برشاهی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه بااشاره به تعدادی بالای خانه‌های تاریخی در استان، گفت : با اقدامات انجام گرفته طی سال‌های گذشته توانسته‌ایم بیش از ۱۵۰ مورد از خانه‌های تاریخی استان را با توجه به معماری و تزئینات ارزشمند این بنا‌ها ثبت ملی کنیم.

او گفت : هرچند تعداد خانه‌های تاریخی در استان بالاست، اما بخش اعظم این تعداد یعنی حدود ۹۵ درصد آن در مالکیت بخش خصوصی قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی کرمانشاه خانه‌های تاریخی رنده کش (خواجه باروخ)، زرشکیان، فیض مهدوی، سوری و حاج آخوند را از جمله بنا‌هایی دانست که در سنوات قبل به مالکیت میراث فرهنگی استان درآمده‌اند.

او افزود: میراث فرهنگی استان به منظور حفاظت و نگهداری از خانه‌های تاریخی که در مالکیت بخش خصوصی هستند و به ثبت ملی رسیده‌اند، با مشارکت مالک اقدام به فعالیت‌های مرمتی و حفاظتی از این بنا‌ها می‌کند.

برشاهی با بیان اینکه مرمت این خانه‌های تاریخی از محل اعتبارات مشارکتی انجام می‌گیرد، گفت: هرساله برای دو یا سه مورد از خانه‌های تاریخی ثبت ملی شده استان که در اختیار مالک خصوصی هستند، اعتبار اختصاص می‌دهیم و بصورت مشارکتی به مرمت آن‌ها اقدام می‌کنیم.

او گفت: متاسفانه گا‌ها برخی از مالکین این بنا‌ها حتی اجازه بازدید کارشناسان میراث فرهنگی از بناهایشان را نمی‌دهند، چه برسد به اینکه بخواهیم برای مرمت این بنا‌ها فعالیتی داشته باشیم.

معاون میراث فرهنگی استان گفت: البته باتوجه به اهمیت بنا‌های ثبت ملی شده اینچنینی، کارشناسان میراث فرهنگی بخش بیرونی بنا را بازدید می‌کنند و درصورتی که احتمال تخریب و یا مشکلی برای بنا وجود داشته باشد، از راه قانونی ورود می‌کنیم .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.