مهارت بافت جاجیم انگشتی روستای اوجان شهرستان بیرجند ثبت میراث معنوی کشور شد.

 به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ برآبادی مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: جاجیم نوعی گلیم است که در اصطلاح بومی جَجُم (Jajom) اطلاق می‌شود.

او افزود: در روستای اوجان شیوه بافت جاجیم با دستگاه‌هایی شبیه دستگاه‌های پارچه بافی بوده و دارای کُلِ کار (محل قرارگیری بافنده و تجهیزات دار) و سایر اجزاء دار‌های پارچه بافی است.

برآبادی بیان کرد: شیوه نقش اندازی آن با استفاده از گُله کردن چله و نحوه پدال زدن تعیین می‌شود که این مورد عمومیت داشته، اما در جاجیم انگشتی روستای اوجان، علاوه بر این، با کمک انگشتان دست و گرفتن متناوب تار‌ها در رج‌های مختلف، نقش‌های متنوع‌تر ایجاد می‌شود.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی دامه داد: نقش‌های به کار رفته در جاجیم اوجان دارای زیبایی منحصر به فرد بوده و نسبت به نقوش سایر مناطق استان متفاوت‌تر است.

او عنوان کرد: از جمله این نقوش می‌توان به تخته کَلو، تخته خُورد، تخته خید، گل تفتونی گل ُبر و تخته کَج کَج اشاره کرد.

برآبادی تصریح کرد: رنگ‌های مشکی، سبز و قرمز رنگ‌های غالب در جاجیم اوجان بوده و دلیل استفاده از این رنگ ها، زیبایی و برجستگی بیشتر این رنگ‌ها در مشخص نمودن نقش است.

مسئول حوزه پژوهش اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: قدمت جاجیم اوجان بر اساس مصاحبه‌های میدانی و مستندات تاریخی به بیش از ۲۰۰ سال می‌رسد.

این مهارت در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسید.

انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.