یک جامعه‌شناس گفت:سواد رسانه‌ای در بلند مدت خود به خود ایجاد می‌شود اما هرچه زودتر به این شاخص با ارائه آموزش‌های لازم برسیم برای جامعه نیز مفیدتر خواهد بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حسن ثقفیان جمعه شناس افزود: قسمت اعظمی از اطلاع رسانی‌ها در رویداد‌ها و چالش‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود بنابراین باید مردم روش استفاده درست از رسانه را به خوبی فرا بگیرند که این به معنای افزایش سواد رسانه‌ای است.

او با بیان این که هنوز سواد رسانه‌ای چندان در جامعه ما بالا نیست، اظهارداشت: تک تک مردم از هر قشر و جنسی که هستند باید آموزش ببینند که در این گونه موارد چه رفتاری داشته باشند و جلوی انتشار اخبار و مطالب کذب و شایعه‌ها را بگیرند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای در بلند مدت خود به خود ایجاد می‌شود، تصریح کرد:، اما هرچه زودتر به این شاخص با ارائه آموزش‌های لازم برسیم برای جامعه نیز مفیدتر خواهد بود.

ثقفیان یکی از عوامل موثر در اطلاع رسانی در مواجهه با رویداد‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا را اعتمادسازی بین مردم و مسوولان برشمرد و گفت: اگر مردم احساس کنند که مسوولان چنین موضوعی را ساده گرفتند و از ابتدا درباره آن شفاف، عمل و اطلاع رسانی نکردند، به سمت رسانه‌های خارجی می‌روند و شاید به آن‌ها اعتماد بیشتری پیدا کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شهرضا، رفتار و واکنش مردم در مواجهه با بیماری کرونا را در مجموع مثبت ارزیابی کرد و افزود: بسیج عمومی و همدلی مردم در این زمینه نادر بود و همه یکصدا به اطلاع رسانی درباره پیشگیری از این بیماری و رعایت نکات بهداشتی پرداختند.

او با اشاره به نقش انکارناپذیر مردم و شبکه‌های اجتماعی در بحران‌ها و چالش‌هایی مانند شیوع ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: شاید به رعایت نکات بهداشتی در دست دادن و روبوسی و شستن دست‌ها در سال‌های گذشته در کشورمان چندان توجه نمی‌شد، اما این روزها، مردم این موضوع را به خوبی رعایت می‌کنند و به طور مداوم در شبکه‌های اجتماعی درباره آن تذکر و گوشزد می‌دهند.

این استاد دانشگاه تاکید کرد که هرچه تعامل و اعتماد بین مسوولان و مردم بیشتر باشد و مردم به اخبار رسمی اعتماد کنند، بسیاری از بحران‌ها و چالش‌ها بهتر و زودتر حل می‌شود.

او، لازمه این امر را اطلاع رسانی شفاف و به موقع به مردم دانست و اضافه کرد: اگر این مهم، رعایت نشود مردم دچار دوگانگی و ترس کاذب می‌شوند و اخبار رسمی را چندان جدی نمی‌گیرند.

ثقفیان درباره انتشار شایعه توضیح داد: شایعه در ۲ حالت سریع منتشر می‌شود، اول اینکه موضوع اهمیت بسیاری داشته و دوم اینکه ابهام در آن، باشد که در زمینه شیوع ویروس کرونا، هر ۲ عامل دخالت داشت و باعث شد که سریع شایعه‌ها پخش شود، زیرا همه تشنه خبر هستند.

این جامعه شناس با بیان اینکه هرچقدر شفافیت در اطلاع رسانی باشد، ابهام و در نتیجه شایعه هم کاهش می‌یابد، خاطرنشان کرد: عده‌ای نیز در این فضا اقدام به جُک سازی کرده‌اند که بیشتر به دلیل تخلیه روانی ناشی از فشار‌های زیاد روی افراد است.

او از مسوولان خواست تا علاوه بر شفاف سازی در اطلاعات و اخبار مربوط به ویروس کرونا، اخبار خوب را نیز با عملکرد خوب به مردم منتقل کنند تا فضای ترس و واهمه در جامعه از بین برود و افکار عمومی به سمت فضای مثبت، مدیریت شود.

آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونای جدید در کشور تا روز جمعه نهم اسفند ۳۸۸ نفر با ۳۴ فوتی اعلام شد که از این تعداد، ۱۸ مبتلا در استان اصفهان با یک فوتی هستند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.