تاثیرگذاری مساجد در حوزه فرهنگی و هنری

نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر کرمان گفت: مساجدی که در حوزه انقلاب نقش داشتند مطمئناً در بعد از انقلاب هم می‌توانند تاثیر گذار باشند.

تاثیرگذاری مساجد در حوزه فرهنگی و هنریبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، حجت الاسلام و المسلمین علیدادی سلیمانی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر کرمان در نشست کانون‌های فرهنگی هنری مساجد گفت: مسجد در ظواهر و فیزیکش ارکانی دارد که تا این ارکان نباشد مسجد تاثیرگذاری نخواهد داشت.

او افزود: مسجد در فرهنگ دینی و اسلامی کانون تربیت نیروی انسانی است و در نگاه تاریخی در صدر اسلام هم آنچه که محور تربیت جامعه بوده مسجد است و لذا بعد از پیروزی انقلاب نهاد‌هایی که در حوزه مسجد ماموریت‌هایی داشتند آن را انجام داده اند و امام جمعه مساجد محور وحدت و تجمع در مسجد هستند.

او بیان داشت: قبل از انقلاب دولت‌ها توجهی نداشتند و تمام کار‌ها بر عهده امام جماعت مساجد بود بعد از انقلاب تغییراتی صورت گرفت و دولت هم به کمک مساجد آمد.

او تصریح کرد: بحث بسیج و ارشاد اسلامی در مسجد اجرایی می‌شد، بسیج از آنجایی که با جامعه کار می‌کرد و از آنجایی که مسجد محل تجمع مردم بود به همین جهت بسیج مساجد شکل گرفت.

علیدادی سلیمانی گفت: در سال‌های اخیر تلاش شد که هر کدام از این بخش‌ها را تا می‌توانند قدرتمند کنند و محدودیت هایشان را در انجام وظایف مشخص کنند. الان ارشاد اسلامی این کار را انجام داده است.

او افزود: یکی از دلایلی که نتایج خوبی اتفاق نمی‌افتد وجود محدودیت است، ما واقعا نقش مساجد را در پیروزی انقلاب داشتیم و مساجدی که در حوزه انقلاب نقش داشتند مطمئناً در بعد از انقلاب هم می‌توانند تاثیر گذار باشند.

نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهر کرمان گفت: کانون‌های مساجد که زیر نظر فرهنگ و ارشاد است اعتبارات و رسیدگی‌هایی را می‌خواهد و با توجه به اینکه درحال حاضر ارشاد نمی‌تواند همه این‌ها را پوشش بدهد. به نظر می‌رسد حالا که چنین مجموعه‌هایی شکل گرفته است می‌توان گام خوبی در این زمینه با همکاری یکدیگر برداشت.

او تصریح کرد: مثل همان کاری که به نام سید شهدای مقاومت شروع کرده است، قرارگاه سید الشهدای مقاومت دنبال این است که مساجد را به ۱۴ منطقه در کرمان تقسیم کند و بر آن‌ها نظارت داشته باشد.

او بیان داشت: قرارگاه سیدالشهدای مقاومت در گام دوم هم دنبال این است که در شهرستان‌های دیگر غیر از کرمان حداقل یک مسجد را پوشش دهد و جمعاً ۳۶ مسجد را تحت پوشش خود قرار دهد و این مساجد، مساجد شاخص خواهند بود.

علیدادی سلیمانی گفت: ارشاد هم با طرح جدیدی به این نتیجه رسیده اند که، چون پول کم است تصمیم گرفتند کانون‌های خاص که ارتقاء بیشتری در آن‌ها است را تحت پوشش قرار دهند، در حقیقت کانون‌ها و قرار گاه‌ها و فرهنگ ارشاد اسلامی اگر با هم همکاری کنند مطمئناً تاثیرگذاری بیشتری خواهد گذاشت.

همچنین محمدرضا علیزاده،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین نشست اعضای شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با اشاره به فرا رسیدن سالروز تاسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، فرمایشات رهبری درباره کانون‌ها در ۱۹ مهر سال ۹۰ در جمع روحانیون خراسان شمالی را مورد توجه قرار داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب اساسنامه کانون‌های مساجد پس از سالها، اشاره و بیان کرد: کانون‌ها نهاد غیر دولتی برخاسته از مسجد است و استعداد‌های فرهنگی هنری را باید کشف کند و پرورش دهد و نیرو‌های متعهد و انقلابی را در حوزه فرهنگ و هنر تربیت کند.

او به وجود ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری در سطح کشور و اجرای طرح ملی فهما هم اشاره کرد و گفت‌: توسعه فرهنگ اصیل اسلامی در شهر‌ها و روستا‌ها یکی از اهداف کانون‌ها است.

این نشست با حضور نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، معاون استاندار و. برگزار شد؛ اولین نشست با حضور دکتر ارزانی در کرمان برگزار شد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار