طرح واکسیناسیون علیه بیماری نیوکاسل در سال‌جاری در دو مرحله در شهرستان‌های سنندج اجرا شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، حسین پروایی، رئیس شبکه دامپزشکی قروه اظهار داشت: در مرحله نخست که ۴ ماه پیش بود ۷۹ هزار واکسن نیوکاسل به صورت رایگان ارائه شد و پیش‌بینی می‌شود در مرحله دوم نیز به همین تعداد واکسن تزریق شود.

او تصریح کرد: از مزایای این طرح کمک به معیشت و اقتصاد خانواده‌ها است و کاهش مرگ و میر جمعیت طیور را به همراه دارد.

رئیس شبکه دامپزشکی قروه گفت: واکسن نیوکاسل تولید شرکت داروسازی رازی و داخل کشور است و مقاومت زیادی در مقابل گرما دارد و به صورت مایع و آشامیدنی به طیور خورانده می‌شود‌.

پروایی در ادامه افزود: قرار است در طرح واکسیناسیون طیور ۸۰ درصد روستاهای قروه زیرپوشش قرار گیرند و با همکاری دهیاری‌ها و نیروهای دامپزشکی این طرح از پنجم اسفند ماه تا پایان سالجاری انجام می‌شود.

به گفته رئیس شبکه دامپزشکی قروه، علت بیشتر تلفات جمعیت طیور بیماری نیوکاسل است و تزریق واکسن علیه این بیماری علاوه بر سلامت طیور کاهش تلفات آنرا به همراه دارد.

فاز دوم مایه کوبی علیه بیماری نیوکاسل در مریوان آغاز شد

رییس شبکه دامپزشکی مریوان نیز با اشاره به آغاز اجرای فاز دوم مایه کوبی دام علیه بیماری نیوکاسل در این شهرستان گفت: در راستای برنامه ملی کنترل و کاهش بیماری نیوکاسل فاز دوم اجرای این طرح در شهرستان آغاز شد.

مسعود خاتمی ، رییس شبکه دامپزشکی مریوان  گفت: به منظور بهینه کردن اجرای فرایند مایه کوبی با پوشش حداکثری در میان طیور روستایی توسط اکیپ های مبارزه با بیماری های طیور بخش دولتی این شبکه به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی مریوان یادآور شد: اجرای فاز دوم واکسیناسیون بیماری نیوکاسل با اولویت کاری واحدهای کانون این بیماری، پرجمعیت، شعاع و مناطق پرخطر با رعایت ضوابط بهداشتی قرنطینه ای انجام خواهد شد.

او اضافه کرد: با توجه به تامین کامل واکسیناسیون مورد نیاز و نیز بخشی از ماده تثبیت کننده جهت اجرای فاز دوم طرح،  از تمام دامداران تقاضای همکاری با اکیپ های اعزامی شبکه دامپزشکی را داریم.

همچنین پیش تر دیگر شهر ستان های سنندج اقدام به اجرای فاز دوم این طرح کرده بودند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.