مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور گفت: پانسمان بیولوژیک تولید شده از پرده جنینی از سال آینده وارد بازار می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، مرتضی ضرابی، مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور در نخستین نشست خبری با موضوع معرفی آخرین دستاورد‌های علمی سلول‌های بنیادی بند ناف در بوشهر بیان کرد: خون بند ناف در جفت جریان دارد که بعد از تولد نوزاد به عنوان زباله‌ای بیولوژیک دور ریخته می‌شود.

او ادامه داد: بندناف حاوی ۸۰ تا ۲۰۰ سی سی خون است و این خون سلول‌های بنیادی خون ساز دارد که پس از جمع آوری می‌توان آن را در بانک خون بند ناف نگهداری کرد.

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور افزود: جمع آوری این خون ساده، اما مهم است، زیرا باید بلافاصله پس از تولد جمع آوری شود، نباید آلوده شود و کمتر از ۲۴ ساعت به آزمایشگاه فرستاده شود.

ضرابی با اشاره به اینکه، جمع آوری خون بند ناف در روند زایمان تداخلی ایجاد نمی‌کند، گفت: پس از انتقال به آزمایشگاه، سلول‌های بنیادی و تک هسته‌ای از نمونه‌ها جدا می‌شود و در مخازن ذخیره حاوی نیتروژن مایع در دمای ۱۹۶- برای مدت طولانی حدود ۲۰ سال نگهداری می‌شود.

او با بیان اینکه دو نوع بانک خون بند ناف وجود دارد، ادامه داد: یکی از بانک‌ها عمومی و دیگری خانوادگی و خصوصی است. نمونه‌ای که در بانک عمومی ذخیره می‌شود می‌تواند در اختیار همه قرار گیرد و خصوصی یعنی این که نمونه برای استفاده خانوادگی ذخیره می‌شود.

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور تصریح کرد: یک بانک عمومی خون بند ناف در بیماستان شریعتی تهران با حدود سه هزار نمونه ذخیره شده وجود دارد و یک بانک دیگر در سازمان انتقال خون وجود دارد.

ضرابی افزود: در حوزه بانک خصوصی بند ناف پژوهشگاه رویان توانسته ۱۲۷ هزار نمونه را در ذخیره کند که بزرگ‌ترین سطح ذخیره سلولی در خاورمیانه است.

او ادامه داد: اکنون در تمام کشور نمایندگی داریم و همین طور در کشور‌های عمان و عراق، که نمونه‌هایشان را به ایران می‌فرستند که اینجا ذخیره شود.

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور گفت: همچنین مواردی داشته‌ایم که زایمان در ترکیه، ترکمنستان، افغانستان، نروژ، امارت، عمان، کانادا، انگلستان، اردن صورت گرفته و نمونه به ایران فرستاده و اینجا ذخیره شده است.

ضرابی با اشاره به وجود بانک خون بند ناف در کشور‌های همسایه، بیان کرد: ما دانش ذخیره سازی خون بند ناف را بومی کرده‌ایم، اما در کشور‌های همسایه کار به دست امریکایی‌ها و امریکا راه اندازی شده و نمونه‌ها در کشور‌های دیگر ذخیره می‌شود.

او افزود: از خون بند ناف برای درمان انواع سرطان خون، تالاسمی، کم خونی مادرزادی و نقص سیستم ایمنی استفاده می‌شود و ۷۰ درصد پیوند‌ها موفق بوده است.

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور ادامه داد: ۴۰۰ مورد کارآزمایی بالینی برای استفاده از سلول‌های بنیادی خون بند ناف به منظور درمان بیماری‌ها در دنیا انجام گرفته است.

ضرابی عنوان کرد: برای درمان بیماری‌های کودکان از جمله اس ام ای، فلج مغزی، اوتیسم، ناهنجاری قلبی نوزادان، کاهش خون رسانی به مغز نوزادان و دیابت سردسته بیماری‌های اطفال هستند که کار تحقیقی برای درمان آن‌ها با استفاده از سلول بنیادی در حال انجام است و امیدواریم سه تا پنج سال آینده نتایج این تحقیقات مشخص می‌شود.

او افزود: همچنین تحقیقاتی در خصوص استفاده از سلول بنیادی برای درمان بیماری‌های والدین مانند سکته مغزی و قلبی، آلزایمر، پارکینسون، آرتروز، ام اس و ضایعات نخاعی کارآزمایی بالینی انجام گرفته و امیدواریم تا چند سال آینده از سلول بنیادی برای درمان این بیماری‌ها استفاده شود.

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور با اشاره به کارآزمایی صورت گرفته برای درمان کودکان فلج مغزی بیان کرد: پارسال استفاده از سلول خون بند ناف و بافت بند ناف را بر روی ۱۲۰ کودک فلج مغزی ۴ تا ۱۴ سال آغاز کردیم و نتایج کارآزمایی فاز یک، خوب بود و در حرکت عضلانی، حرکت اندام ها، بلع، تکلم و بینایی آن‌ها تاثیر خوبی داشت.

ضرابی این طرح را بزرگ‌ترین طرح تحقیقاتی کشور خواند و افزود: در یکی دو ماه آینده نتیجه این تحقیق را اعلام خواهیم کرد و با توجه به مجوز کمیته اخلاق امیدواریم سال آینده تحقیق بر روی گروه دوم را شروع کنیم.

او ادامه داد: از نمونه‌های ذخیره شده خون بند ناف ۳۰ پیوند برای بیماری‌های خونی و ۵۰ پیوند برای فلج مغزی استفاده شده است.

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور همچنین از دستاورد مهم محققان کشورمان خبر داد و گفت: بعد از تولد نوزاد با زواید زایمانی رو به رو هستیم شامل خون بند ناف، بافت بند ناف، جفت، پرده جنینی و مایع جنینی که همه دور ریخته می‌شوند.

ضرابی افزود: دریافتیم که همه این‌ها اجزایی دارند که می‌توان از آن محصولاتی در حوزه سلامت تولید کرد و در رویکردی منحصر به فرد در دنیا سال آینده پالایشگاه محصولات زایمانی را راه اندازی خواهیم کرد.

او عنوان کرد: خون بند ناف سلول‌های بنیادی دارد که در درمان بیماری‌های عصبی، نخاعی، سکته و فلج مغزی می‌تواند موثر باشد. همچنین درون بافت بند ناف سه رگ وجود دارد که می‌توان آن را جداسازی کرد برای پیوند عروق.

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور گفت: پرده جنینی به عنوان پانسمان بیولوژیک در درمان زخم پای دیابتی، سوختگی و جراحی قرنیه قابل استفاده است.

ضرابی ادامه داد: در حال جمع آوری این مورد هستیم و ابتدای سال آینده به عنوان محصول وارد بازار می‌شود. اروپایی‌ها متقاضی آن هستند.

او بیان کرد: مایع جنینی هم فاکتور‌های رشد خوبی دارد که در کشور‌های دیگر از آن استفاده می‌شود. پروتئینی از این مایع آن جدا می‌شود در لوازم آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

مدیر عامل بانک سلول‌های بنیادی خون بند ناف کشور عنوان کرد: خانواده‌ها برای ذخیره سازی نمونه خون بندناف ابتدا باید سه میلیون تومان و پس از ان سالانه باید ۱۶۰ هزار تومان پرداخت کنند و برای پرداخت این هزینه تسهیلاتی به متقاضیان پرداخت می‌شود.

ضرابی به خانواده‌هایی که کودک مبتلا به سرطان خون دارند و مادر بارداری دیگری را تجربه می‌کند، خواست برای اهدا نمونه خون بند ناف مراجعه کنند که در این صورت از آن‌ها هزینه‌ای گرفته نمی‌شود.

او گفت: اکنون فقط نمونه‌های خون بند ناف برای نگهداری در بانک خصوصی جمع آوری می‌شوند و برای بانک عمومی نمونه جمع آوری نمی‌کنیم.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.