به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، "نمی توانیم قطعه وارد کنیم" این خبری بود که دبیر انجمن قطعه سازان داد. برای تولید خودرو قطعه موضوعی حیاتی است، قطعاتی که عموما از سایر کشورها به خصوص چین وارد و روی خودروها سوار می شوند.
اما مدتی است که واردات قطعات خودرو با سدی به نام کرونا مواجه شده است. سدی که نه تنها روی ملاقات مردم اثر می گذارد بلکه آسایش آنها را هم مختل کرده است. شیوع این بیماری خطرناک در چین منجر به قطع واردات قطعات خودرو شده و همین موضوع نگرانی خودروسازان را به دنبال داشته است.
از سویی مسئولان مربوطه از نبود قطعات خودرو صحبت می کنند و از سویی دیگر همان شرکت های خودروسازی اقدام به پیش فروش خودروها کرده اند. پیش فروش خودروهای شرکت ایران خودرو و سایپا مدتی است که شروع شده و ادامه دارد و به طور معمول هر چند وقت یکبار اطلاعیه ای درباره پیش فروش خودروهای از این شرکت به گوش می رسد.
بیشتر بخوانید: انتظار ۲ ساله متقاضیان شرکت رامک خودرو / معمای ترخیص خودرو همچنان ادامه دارد
اما سوال اساسی این جاست که اگر واردات قطعات اولیه با مشکل رو به رو شده و امکان واردات آنها فراهم نیست پس این شرکت چگونه از پیش فروش صحبت می کند؟
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: پس از انتشار ویروس کرونا ارتباط برقرار کردن با چین برای خرید و فروش کالا به مشکل بر خورد چرا که تا قبل از این برخی قطعات را از چین وارد میکردیم و اکنون نمیتوانیم مواد را تامین کنیم.
او بیان کرد: اکنون نه تنها راه هوایی بلکه راههای زمینی برای خرید کالا از چین امکان پذیر نیست. اگر این گونه پیش برویم در تامین قطعات خودروها با مشکلات جدی برخورد خواهیم کرد.
بیگلو تشریح کرد: پس از تحریمها دیگر نمی توانستیم از کشورهای دیگر قطعات را تامین کنیم و تنها می توانستیم برای تکمیل کردن خودروهای ناقص به سراغ چین برویم. هم اکنون تنها برای تکمیل کردن خودروهای ناقص از موجودی انبارها استفاده میکنیم و این موجودی تنها تا عید جوابگوست و بعد از عید به طور قطع به مشکل بر خواهیم خورد.
دبیر انجمن قطعه سازان ایران افزود: مشکلی که وجود دارد هیچ راهکاری برای تامین قطعات بعد از شب عید نداریم. اکنون هیچ موادی از این کشور وارد کشور نمی شود.
او افزود: این نکته قابل ذکر است که درست است که تحریم ها باعث شد در بسیاری از موارد پیشرفت چشمگیری داشته باشیم اما در مواردی مانند بالا که ذکر شد باعث مشکلاتی هم شده است.
دبیر انجمن قطعهسازان بیان کرد: از خدا میخواهیم که تحریمها ادامه داشته باشد، زیرا این موضوع به تقویت تولید داخل کمک کرده است. برخی شرکتهای قطعهساز با تعدیل نیروی کار روبهرو بودند که امروز بخشی از آنها به کار برگشتهاند و مشغول به کار شدهاند.
بیگلو درباره افزایش قیمت خودرو، گفت: جامعه ظرفیت افزایش قیمت خودرو در امسال را ندارد، قیمت مواد اولیه عقلانی نیست و باید با قیمت تمام شده این مواد به ما داده شود تا هزینههای تولید منطقی شود. هر زمان قیمت خودرو افزایش یافته، نارضایتی مردم از کیفیت بیشتر شده است.
با این حال فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو در خصوص تحویل خودروهای معوق در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه تعهدات جدید خودروسازان مبنی بر پیش فروشهای صورت گرفته امسال نیز به طور قطع به موقع انجام میشود، گفت: خودروسازان موظف هستند خودروهای معوق را تا پایان سال بسازند و تحویل مشتریان دهند بر این اساس ایران خودرو تمام فعالیتش را افزایش داده است و حتی در روزهای تعطیل آماده تحویل خودروها به مشتریان است.
به گفته مقیمی، وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه سختگیرانهای نیز برای خودروسازان در نظر گرفته که بر مبنای آن یکی از تکالیف تعیین شده برای خودروسازان این است که تولید را از سطح یک میلیون و ١٠٠ هزار دستگاه فراتر ببرند که جزئیات آن پس از نهایی شدن اعلام خواهد شد.
او درباره تأمین قطعات لازم برای افزایش تولید خودرو، گفت: عمده تمرکز خودروسازان در حوزه تأمین قطعه، بر قطعات تولید داخلی است و بر این اساس، واردات قطعاتی که داخلی سازی میشوند، ممنوع خواهد شد از این رو نگرانی از بابت تامین قطعه وجود ندارد و ما تمام تمرکزمان بر داخلی سازی تمام قطعات است تا نیازمان به قطعات وارداتی صفر شود.
تمام این صحبت ها نیاز به حمایت دولت و مسئولان دارد و باید برنامه سختگیرانه تولید از سوی خودروسازان پیاده سازی شود. کارشناسان صنعت خودرو معتقد هستند چنانچه خودروسازان به این برنامه سختگیرانه تولید پایبند نباشند، دیگر نباید اجازه پیش فروش خودرو به آنها داد و به تناسبی که افزایش تولید داشته باشند، میتوانند خودرو در بازار پیش فروش کنند.
انتهای پیام/
الان ۹ماهه پول رو تمام و کمال برای سایپا ریختیم و هیچ خبری نیست.
2_ خودرو سازان که از بازار انحصاری و خریداران بدون حق انتخاب در کشور تا امروز بهره برده بودند، الان هم بخاطر دلایل بسیار که ریشه در سیاستهای دهه های قبل دارد، همه عملا و برابر عرف جهانی، ورشکسته محسوب میشوند. الان هم در نبود نظارت واقعی و بیطرفانه از طرف یک دستگاه مستقل واقعی، با پیشفروش محصولاتی که تا آینده نامعلوم قادر به تولید آن نیستند، تلاش دارند فعلا نقدینگی مورد نیاز جهت پر کردن کمبودهای مالی خود را تامین کنند.
در هر کشور قانونمند دیگری اگر بود،این عمل مصداق بارز کلاهبرداری محصوب میشد.
3- اینکه مسئول فوق الذکر تحریمها را باعث پیشرفت دانسته تنها یک شعار است. شرکتی که سالهاست خودرویی با تکنولوژی چند دهه قبل را همچنان تولید میکند و با کمترین کیفیت و سطح ایمنی مطابق با استانداردهای امروزی دنیا به مشتریان ناچار با قیمتی بسیار بیشتر از ارزش حقیقی همان خودرو با همان مشخصات در بازار جهانی به مشتریان ایرانی میفروشد.
با لابی کردن و دخالتهای مختلف و بهانه هایی از قبیل به خطر افتادن تولید داخلی وغیره، جلوی ورود خودروهای با کیفیت خارجی در کلاس تولیدات خود را میگیرد تا همچنان در بازار داخلی بیرقیب بماند.
در این میان وجود سازمانی بنام «حمایت از مصرف کنندگان» بیشتر به یک شوخی بیمزه تبدیل شده.
۴- اگر تصمیم گیران کشوری قبول کنند این کارخانه های عملا ورشکسته را به فروش بگذارند و اجازه دهند شرکتهای موفق بین المللی آنها را خریداری کنند (شرکتهایی که سالهاست ش یک تجاری همین شرکتها بودند مثل رنو، پژو، سیتروئن و حتی این سالها شرکتهای موفق چینی»)، هم کارگران این کارخانه ها مشاغل خود را حفظ کنند، هم مصرف کنندگان داخلی این حق را پیدا کنند که بالاخره از محصولاتی در سطح کیفیت روز دنیا استفاده کنند.
لااقل بدین دست جوانتر ها بلدیم چطور قطعه تولید کنیم
اگه ب بعضیا باشه ک همه چی گل و بلبله
جان عزیزاتون بیشتر اطلاع رسانی و پیگیری کنین شاید ی فرجی شد و ماشینایی ک ما سال ۹۷ ثبت نام کردیم رو دادن
بخدا زور داره واسه ی تیبا یک سال الاف شیم و هی امروز و فردا کنن و اخرشم دیگه جواب درستی بهمون ندن
مگه چ گناهی کردیم ک پیشفروش ثبت نام کردیم
ماشین زیر پامو فروختم واسه تکمیل وجه الان ۶ ماهه ماشین ندارم بخدا سخته درک کنین
۳ سال دارم تلاش می کنم یکبارم موفق نشدم ثبت نام کنم!
بیشتر نمادین که بگن تولید هست و سهام سایپا بره بالا
تنها راهش رفتن از این کشور
با عقل جور در نمیاد
حالا دیگه ویروس کرونا را مطرح میکنند
من برای ثبت نام تیبا الان یک ساله ثبت نام کردم
خرداد ۱۳۹۸ زنگ زدند مابه تفاوت کل پول را بحساب شرکت واریز کردم
قرار شد سه ماه بعد شهریور ماشین را به من تحویل دهند
بعنی میفرمائید
شهریور مهر آبان آذر دی
آن موقع هم مشکلی بنام ویروس کرونا بود که ماشین من را تحویل ندادند
مگر مسولین ما را از چه دیدگاهی نگاه میکنند
بجوری باغرورحرف میزنن که انگاردارن به مردم لطف میکنن
آقاپول میگیرین درازاش فرغون تحویل مردم میدین با کلی افاده ومنت
آغاما خودروهاتون رونمیخاییم
درهاروبازکنین مردم خودشون بلدن ازکجاوچجوری خودروبخرن
خداییش مردم ماچقدرتحمل دارن واقعاچقدر بایدادای دلال بازهارودربیاریم
چقدرسرهم کلاه بزاریم
یکی چندهزارتاخودرومیخره واحتکار بعدقیمت رومیبره بالااون که مردم نیست که
مگه یه دلال ساده فوقش زرنگ باشه ۱۰تاخودروبخره با ربات
مگه بااون چتدتادلال میشه قیمت رو تعیین کرد
دلال خودخودروسازان هستن با عواملشون
من که حتی نمیتونم یه خودروازسایت بخرم ومثل من زیادن
پس ریشه دلالی فقطتوسط دولت میشه ازبین برد
اونم تنهاراهش عدم حمایت ازخودروسازان به بهان اشتغال
خلایق هرچه لایق....
دولت قراره به یک شرکت دولتی که قراره براش پول بیاره نظارت کنه و در صورتی که شرکته خطا بکنه پول به جیب دولت نمیره!
عجب نظارتی شود این نظارت!!!!!!
دو سه ماه پیش میشد با این پول 206 خرید
خرید ماشین برای من دیگه رویا شده!!!!!!!
واقعا هیچ مسئولی نیست که این وضعیت رو درست کنن!!؟؟؟
حداقل سود دیر کرد رو ببرن بالا و بیشترش بکنند
خردادماه تکمیل وجه کردم ولی هنوز ماشینی تحویل نشده
خدا ازتون نگذره