رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت گفت: ما مراحل قانونی برای انتشار سوابق فروشگاه را طی کردیم تا باعث افزایش شناخت مشتری‌ها نسبت به فروشگاه شود.

مشتری‌ها بر کسب و کارهای اینترنتی نظارت خواهند کرد/ اصلاح ساختار پیگیری شکایاتعلی رهبری رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات مناسب انجام شده در سامانه تجارت الکترونیک بیان کرد: به طور کلی دو اقدام مثبت توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک انجام شده است که کل کسب و کارها یا همان لایه B و کل مصرف کنندگان یا همان لایه C در حوزه تجارت الکترونیکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

او ادامه تشریح کرد: یکی از این اقدامات انتشار دو شاخص «تعداد شکایات بدون پاسخ» و «میزان تاخیر در پاسخگویی به شکایات» در پروفایل عمومی فروشگاه های اینترنتی دارای نماد اعتماد است که باعث می‌شود متدولوژی نظارت بر فضای تجارت الکترونیکی از نظارت C بر B توسعه پیدا کند.

رهبری افزود: نظارت G بر B به معنای نظارت حاکمیت یا همان بخش‌های دولتی بر کسب و کارها و نظارت C بر B به معنای نظارت مصرف کننده بر کسب و کار است؛ به عبارتی ساده‌تر مردم به ناظران کسب‌وکارها تبدیل خواهند شد؛ این انتخاب و این که مبتنی بر تضاد منافع عمل کرده و حالت خودکنترلی ایجاد می‌‎کند.

 رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت درابره تاثیر این اقدامات بیان کرد: در هنگام خرید فیزیکی فروشگاه، فروشنده و جنس کاملا قابل لمس است پس شناخت و ارزیابی محصول راحت‌تر بوده و شکایات و کم‌تری را شاهد هستیم اما در فروشگاه مجازی قابلیت چنین شناختی وجود ندارد به همین دلیل ما مراحل قانونی برای انتشار سوابق فروشگاه را طی کردیم تا باعث افزایش شناخت مشتری‌ها نسبت به فروشگاه شود.


بیشتر بخوانید: صدور ۱۷ هزار و ۵۴ جواز تاسیس صنعتی در مقایسه با سال گذشته


او ادامه داد: انجام این کار علاوه بر تاثیری که بر حفظ حقوق مصرف‌کنندگان دارد باعث ایجاد نوعی ساختار خود کنترلی در کسب و کارهای اینترنتی خواهد شد؛ تا به امروز ما در مرکز توسغه تجارت الکترونیک تعداد شکایات بی‌پاسخ کسب و کارها را بررسی کرده  و با افزایش تعداد شکایات خودمان با کسب و کار تماس گرفته و نسبت به افزایش تعداد شکایات بی‌پاسخ، به کسب و کار هشدار میدادیم و این نظارت در حد توان محدود ما در مقابل هزاران سایت فعال بود.

رهبری تصریح کرد: این شفافیت باعث توجه کسب و کارها به موضوع شکایات و بهبود فضای  تجارت الکترونیک خواهد شد؛ این خودکنرلی باعث خواهد شد کسب و کار به این تفکر که بی‌توجهی به شکایات باعث از دست رفتن مشتری‌های بعدی می‌شود، تمرکز بیشتری بر رسیدگی به شکایات داشته باشد؛ اجرای این طرح بازدهی بیشتری نسبت به توان مراجع نظارتی به همراه خواهد داشت.

 رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک وزارت صمت بیان کرد: فرآیند صدور و تمدید نماد سیستمی شده است و دو گام از هفت گام که توسط کارشناس انجام می‌شد و صف پرونده ها شکل میگرفت سیستمی و هوشمند شده است؛ فرآیندی که بیش از چند روز طول می‌کشید حالا در کمتر از یک ساعت قابل انجام است؛ انجام این کار علاوه بر تسریع امور، باعث کاهش احتمال بروز خطا می‌شود. تنها در چند مورد، هنوز دستگاه مجوزدهنده، وب سرویس استعلام مجوز را ارائه نکرده است و در این موارد هنوز اسکن مجوز بارگذاری می‌شود و کارشناس آن را کنترل می‌کد که با ارائه وبسرویس های باقیمانده، صدور نماد کاملا سیستمی خواهد شد.

او تاکید کرد: این دو اقدام این است که هر دو زیرساختی بوده و منجر به اصلاح متدولوژیک امور در کشور می‌شود، یکی برای بهبود و تسریع شروع بکار کسب و کارهای الکترونیکی است و دیگری برای حفاظت از حقوق مصرف کنندگان و بهبود کیفیت پاسخگویی کسب و کارها.

انتهای  پیام/

برچسب ها: کسب و کار ، وزارت صمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار