به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گیلان، استانی که علاوه بر سرسبزی و طبیعت زیبایش، به دلیل داشتن مرز زمینی موقعیت مناسبی در ترانزیت کالا دارد.
گیلان با داشتن ۲۸ هزار کیلومتر مرز آبی و دارا بودن ۳ بندر بزرگ تجاری آستارا، بندر انزلی و بندر کاسپین منطقه آزاد، و ۲ بندر تفریحی و گردشگری بندر چمخاله و بندر کیاشهر و مرز زمینی آستارا سهم مهمی در صادرات و واردات کالا به کشورهای مختلف دارد.
حمیدرضا آبایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: بنادر حاشیهای دریای خزر، یکی از پتانسیلهای اصلی در بحثهای مقابله با تحریم است و ظرفیتهایی که در بنادر استان به وجود آمده است این نوید را میدهد که هر زمان کشور نیاز دارد گیلان به عنوان یکی از دروازههای اصلی ورود کالاهای اساسی میتواند اقدام کنند.
حمیدرضا آبایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت:گیلان توانسته است به عنوان یکی از فعالان اوراسیا شناخته شود و فعالیت گیلان در اوراسیا باعث میشود که بندر انزلی نقش بسیار حائز اهمیتی در زمینه ارز آوری و صادرات و واردات کالا داشته باشد.
او، از انعقاد تفاهم نامههای تجاری و گمرکی کشورهای عضو معاهده گمرکی اوراسیا خبر داد و افزود: با توجه به اینکه از پارسال تعرفههای جدید گمرکی اعلام شده است از واردات کالاهای لوکس و غیرضرور جلوگیری شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان، با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد اظهارنامههای وارداتی گیلان مربوط به حوزه تولیدی بوده و در مسیر سبز قرار دارد، تصریح کرد: ممانعت از خام فروشی و اخذ عوارض از کالاهای خام صادراتی و هوشمندسازی از جمله اقداماتی است که گمرک برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی نسبت به انجام آن اهتمام دارد.
افزایش توان تولید محصولات و کالاهای باکیفیت داخلی از سوی کارگران و واحدهای تولید موجب شد تا محصولات و کالاهای ایرانی سر از بازارهای جهان در آورند.
یکی از کارگران مشغول به کار در بندر انزلی در گفتگو با با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: مشغول بارگیری سنگ، کاشی و سرامیک از بنادر گیلان به کشورهای هماسیه روسیه و قزاقستان هستیم.
حمیدرضا آبایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: شرایطی را فراهم کردیم که کشتیهای بنادر گیلان دو سر بار باشند، یعنی کالاهایی که با کشتی وارد میشود حتما کالاهایی هم صادر شود.
او افزود: برای رونق تجارت و ارز آوری تجارت دریا برد را اساس کار خود قرار دادیم تا هم کالا واراد و هم صادر شود.
یکی از کارگران مشغول به کار در بندر انزلی در گفتگو با با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: محموله من جوی دامی است که از بندرانزلی به البرز حمل میکنم.
یکی از کارگران مشغول به کار در بندر انزلی در گفتگو با با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: محموله تخته و چوب را از بندر انزلی به بندر بوشهر حمل میکنم.
یکی از کارگران مشغول به کار در بندر انزلی در گفتگو با با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: مشغول بارگیری تخته برای کشور همجوار هستیم.
یکی از کارگران مشغول به کار در بندر انزلی در گفتگو با با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: محموله ذرت از بندر انزلی به آذربایجان هستیم.
حمیدرضا آبایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: با گسترش فعالیت بنادر دریایی و مرز زمینی گیلان و رونق تولید و اقتصاد با بهره گیری بیشتر از این استان شمالی، استقبال سرمایه گذاران نیز در بنادر زیاد شده است.
او با بیان اینکه بندرانزلی قبل از انقلاب فقط ۳ پست اسکله داشت و الان به ۲۱ پست اسکله رسیده است، افزود: با استفاده از توان بخش خصوصی در حال احداث زیر ساختهای لازم هستیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان گفت: دنبال این هستیم که سرمایه گذارانی جذب کنیم که مارینای گردشگری، رستوران دریایی، تفریحات دریایی، ورزشهای آبی، ایجاد ماریناها برای کشتیهای تفریحی و شخصی احداث کنیم.
حمیدرضا آبایی افزود: همچنین با استفاده از توان بخش خصوصی در تلاشیم ترمینالی برای تمام فصول احداث کنیم و در صدد احداث اسکله سرپوشیده و انبار مکانیزه نگهداری غلات نیز هستیم.
او گفت: تاکنون ۲۲۵ میلیارد تومان جذب سرمایه گذاری داشتیم و دنبال آن هستیم واردکنندگان اصلی کالا را به عنوان سرمایه گذار جذب کنیم.
مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان افزود: ما توان احداث کارخانههای تولید روغن خوراکی، آرد، ماکارونی، صنایع بسته بندی و صنایع تبدیلی با اسفاده از قوانین منطقه ازاد را داریم و میتوانیم با مشارکت بخش خصوصی در این راستا گام برداریم.
آبایی تصریح کرد: در ایام الله دهه افجر امسال اسکله غلاتی، ۲ پست دلفین برای محموله نفتی در بندرانزلی به بهره برداری رسیده است.
حمیدرضا آبایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان به راه اندازی بندر کاسپین و پهلوگیری کشتیها اشاره کرد و گفت: نخستین کشتی حامل روغن خام خوراکی از کشور روسیه در مجتمع بندری انزلی پهلو گرفت و در حال تخلیه و انتقال به مخازن است.
او با اشاره به بهره برداری از اسکلههای جدید در مجتمع بندر انزلی، افزود:۵ هزار و ۹۰ تن روغن خام خوراکی آفتابگردان از طریق مجتمع بندری انزلی وارد کشور شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: محموله روغن خام خوراکی این کشتی بعد از پهلو گرفتن در اسکلههای جدید مجتمع بندری انزلی (اسکله ۱۲) از طریق خط لوله به مخازن جدید روغن خوراکی شرکت اوستا کاسپین منتقل شد.
او تصریح کرد: بندر انزلی بزرگترین و فعالترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر است که مجهز به امکانات مدرن تخلیه و بارگیری است و برخورداری از مزیتهایی از جمله نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه، ترکمن باشی در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، ارتباط با بازارهای منطقهای و دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰میلیونی کشورهای استقلال یافتـه شوروی سابق و قرار گرفتن در مسیر کریدور ترانزیتی بین المللی شمال – جنوب کشور و از همه مهمتر نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور، آن را نسبت به سایر بنادر ایرانی حاشیه دریای خزر متمایز کرده است
حمیدرضا آبایی، مدیر کل بنادر و دریانوردی گیلان در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: ورود حمل و نقل چند وجهی، ورود قطار به بندرانزلی، از برنامههای آتی است تا بتوان کالاهای ورودی را از طریق حمل و نقل ریلی هم راه اندازی کنیم.
او، با بیان اینکه ثبت فعالیتهای دریایی را در دستور کار داریم، افزود: بندرانزلی دارای مناظر طبیعی و اصلی از قبیل کوههای سربه فلک کشیده سبلان، جنگلهای حیران، شالیزارهای سرسبز، شهر زیبای انزلی، تالاب انزلی و دریای خزر است بنابراین با راه اندازی قطار طبیعت و گردشگری میتوانیم بندرانزلی را به گردشگری ریلی و دریایی تبدیل کنیم تا بتوانیم گردشگران داخلی و خارجی زیادی را جذب کنیم.
ولی روزبهان، رئیس سازمان منطقه آزاد انزلی در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: تفاهم نامه همکاری سه جانبه میان مدیران عامل منطقه آزاد انزلی، ماکو و ارس در همایش مناطق آزاد، ویژه و توسعه همکاریهای اقتصادی با کشورهای همسایه بامحوریت صادرات-ترانزیت و اوراسیا منعقد شد.
او افزود: در راستای سیاستهای راهبردی سازمان برای بهره گیری حداکثری از ظرفیتهای ملی و منطقهای در مسیر توسعه روابط کشورمان با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تفاهم نامه با هدف هم افزایی بیشتر در مسیر اجرایی کردن موافقتنامه ایـران و اتحادیـه اقتصــادی اوراســیا به امضاء رسید.
رئیس سازمان منطقه آزاد انزلی گفت: بر اساس این تفاهم نامه، تعامل و همکاری موثر و هــم افزا میان مناطق آزاد عضو این تفاهم نامه در راستای بهره گیری حداکثری جمهوری اسلامی ایران از ظرفیتها و پتانسیلهای تولید و تجارت در مناطق آزاد کشورمان در تعامل با کشورهای حوزه اوراسیا، همکاری برای توسعه تجارت به ویژه صادرات با اعضای این اتحادیه اقتصادی، توسعه تجارت به ویژه صادرات به کشورهای عضو اتحادیه، بازاریابی مشترک محصولات تولیدی قابل استفاده از مزیتهای موافقت نامه و در نهایت جذب و هدایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی بـرای تولید محصولات برخوردار از مزیت در موافقت نامه میان ۳ منطقه متناسب با مزیتهای نسبی جغرافیایی اقتصادی به عنوان مهمترین محورهای تفاهم نامه امضاء شده میان سه مدیرعامل عنوان شده است.
روزبهان افزود: منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
ابوالقاسم یوسفینژاد، ناظر گمرکات گیلان در گفتگو با خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، گفت: بر اساس آمارها میزان ترانزیت کالا از گمرکات استان امسال از حیث وزنی کاهش و از لحاظ ارزش دلاری ۲۳ درصد افزایش یافته است.
او، با بیان اینکه ۸۰ درصد کالاهای وارداتی به استان از کشور روسیه انجام میشود، افزود: امسال بیش از ۱۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۸ میلیون دلار به صورت ترانزیت از مرزهای استان وارد کشورمان شده تا از طریق کریدور شمال - جنوب به کشورهای هدف ارسال شود.
ناظر گمرکات گیلان گفت: با وجود ۳ بندر دریایی و مهمترین مرز زمینی و ریلی کشور که در حوزه آستارا فعال است استان گیلان از حیث امکانات لجستیکی در وضعیت خوبی به سر میبرد.
او با اشاره به اینکه برای نخستین بار در منطقه آزاد انزلی ترانزیت کالا از کشور چین به صورت کانتینری انجام شده است، افزود: گیلان میتواند مبدأ خوبی برای ترانزیت کالاهای کشورهای حاشیه دریای خزر باشد از طرفی دیگر پیوستن به معاهده اوراسیا این امکان را فراهم کرده است.
ناظر گمرکات گیلان، از انعقاد تفاهم نامههای تجاری و گمرکی کشورهای عضو معاهده گمرکی اوراسیا خبر داد و گفت: با توجه به اینکه از پارسال تعرفههای جدید گمرکی اعلام شده است از واردات کالاهای لوکس و غیرضرور جلوگیری شده است.
یوسفینژاد، با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد اظهارنامههای وارداتی گیلان مربوط به حوزه تولیدی بوده و در مسیر سبز قرار دارد، تصریح کرد: ممانعت از خام فروشی و اخذ عوارض از کالاهای خام صادراتی و هوشمندسازی از جمله اقداماتی است که گمرک برای پیشبرد اقتصاد مقاومتی نسبت به انجام آن اهتمام دارد.
از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۰ هزار تن کالا به ارزش ۲۶۸ میلیون دلار به صورت ترانزیت از بنادر دریایی و زمینی گیلان وارد کشورمان شده است تا از طریق کریدور بین المللی شمال- جنوب به کشورهای مختلف ارسال شود.
انتهای پیام/م.ع
گزارش مریم عباسی زاده