به گزارش
گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از
قزوین ، محمد رضا بهمنی رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال کشور در آئین اختتامیه
هشتمین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال رضوی در قزوین گفت: ایجاد
رسانههای تمدنی برای معرفت افزایی و الگوسازی به جای سلبریتی سازی در الویت برنامههای مرکز
رسانههای دیجتیال است.
بهمنی افزود: رسانه همواره از موضوعات مهم در حوزه
فرهنگ و هنر بوده و از آنجا که تحولات
فضای مجازی تأثیر زیادی در مخاطب داشته این ظرفیت نباید مورد غفلت واقع شود.
وی بیان کرد: روزگاری با ۵۰۰ نشریه سرو کار داشتیم، اما امروز با هزاران
رسانه فعال در فضای مجازی روبرو هستیم که هم دسترسی بیشتر شده و هم ابزارها متنوع شده و چالشهایی را داشته و هم فرصت و هم ظرفیت ایجاد کرده است.
بهمنی تصریح کرد: در
بنیاد بین المللی امام رضا (ع) با هوشمندی موضوع رسانههای دیجیتال را در جشنوارهها مورد توجه قرار داده ایم و با تحولاتی که پیش روست و در
گام دوم انقلاب باید رسانههایی درخور انقلاب داشته باشیم و به آن سمت برویم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال کشور تصریح کرد: هدف گذاری ما طراحی و شکل گیری رسانهای در طراز تمدنی است تا به شکل گیری تمدن آینده کمک کند و مناسبتهای انسانی و مردمی را توسعه بخشد.
وی گفت:
رسانه تمدنی آن است که در واقع امکان تعالی روابط انسانی در شرایط مختلف را مهیا کند و بتواند مناسبات مردم با مردم، مردم با حکومت، حاکمیت با حاکمیت را برقرار کند.
بهمنی با اشاره به تفاوت رسانه تمدنی با دیگر رسانهها اظهار داشت: اطلاع رسانی و مأموریتی که برای رسانههای کنونی گفته میشود باید در رسانه تمدنی از کارکرد اطلاع سانی به سمت معرفت افزایی برود و قدرت انتخاب گری در مخاطب ایجاد کند.
وی بیان کرد: مهمترین ویژگی رسانه تمدنی حرکت از اطلاع رسانی به معرفت افزایی و حرکت از چهره سازی به الگو سازی است.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال کشور اضافه کرد: با رسانه نباید سلبریتی ساخت مانند رسانه ملی که کارخانه سلبریتی سازی شده است در حالی که باید به کارکرد الگو پردازی برسیم و الگو معرفی کنیم.
وی یادآور شد: رسانه تمدنی بایستی از یاس آفرینی به سمت امیدآفرینی حرکت کند و از چالش نمایی به حل مسئله فکر کند و از فردگرایی به خانواده محوری برود و دنبال محبت افزایی باشد و محبت آفرینی و مودت را ترویج کند.
بهمنی اضافه کرد: در جشنواره دیجیتال رضوی موضوع رسانه و امام رضا (ع) را با هم گره زده ایم و این کار میتواند شروعی برای رفتن به سمت رسانه تمدنی باشد و این که در این رویداد یک پیوست رسانه هم داریم
جشنواره ارزشمندی است.
وی اظهار داشت: در این جشنواره کارهای خوبی شد و از قالب محوری به سمت محتوا محوری حرکت شده و امیدواریم به روح معنوی هنر هم توجه شود و نکته دوم حرکت از روند جشنوارهای به سمت کمپینهای تولیدی بود که توانستیم بیش از امسال ۳۵۰۰ اثر را دریافت کنیم که این وضعیت باید توسعه یابد.
بهمنی گفت: در فضای دیجیتالی «کاربر محوری» مهم است و فرصتی طلایی برای ترویج معارف اهل بیت و فرهنگ رضوی بخوبی مطرح شده که نیازمند هدف گذاری بلند مدت است.
وی اضافه کرد: وقتی در سالهای اخیر بیش از ۶۰ درصد مردم به گوشی هوشمند دسترسی دارند و امکان تولید محتوا وجود دارد لازم است یک هدف گذاری بلند مدت داشته باشیم تا مخاطب بیشتری را در جشنوارهها جذب کنیم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانههای دیجیتال کشور اظهار داشت: اگر ۵۰ میلیون نفر گوشی هوشمند داشته باشند و به ازای هر هزار نفر فقط یک نفر هم امکان شرکت در جشنواره را پیدا کند باید هدف گذاری ما در جشنواره حداقل حضور ۵۰ هزار نفر باشد.
وی بیان کرد: امسال ۳۵۰۰ اثر در جشنواره شرکت کرد و باید سال آینده این تعداد به ۵۰ هزار شرکت کننده برسد.
بهمنی گفت: با برنامههای پیش بینی شده بزودی مرکز داده آثار و فعالیتهای فرهنگی هنری آثار رضوی راه اندازی خواهد شد تا تولیدات جشنواره رضوی در آن گردآوری شود.
وی اظهار داشت: تولیدات ما باید برای میلیونها مخاطب و بیش از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مسلمان جهان باشد و بین المللی بودن بنیاد امام رضا (ع) ایجاب میکند که محل عرضه تولیدات معنوی جهانی باشیم.
اجرای حماسی خوانی توسط مرشد علی ناری و محسن میرزاعلی از نقالان بنام که از اساتید این رشته هستند و تاکنون ۳۰ اجرای بی نظیر در کشورهای جهان داشته اند از دیگر برنامههای این همایش بود.
در این مراسم از استاد کریم خوانی مداح اهل بیت هم تجلیل و مدال خادمی رضوی به برگزیدگان جشنواره اهدا شد. / مهر
انتهای پیام/.