صدقه می تواند در گره گشایی مشکلات زندگی و ایجاد حس آرامش و رضایت در زندگی نقش مهمی داشته باشد.

آثار و اهمیت صدقه دادن در زندگی/ایجاد حس آرامش و رضایت درونی با صدقه دادنبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در دین اسلام همان‌گونه که کسب درآمد از هر راهی مجاز نیست، نیکو خرج کردن مال نیز  مورد تأیید است.
 
دادن مال در راه خدا را «تصدّق» و مال داده شده را «صدقه» می‌نامند. صدقه و انفاق، آثار فراوانی چه از لحاظ فکری و چه از جنبه‌های رفتاری، برای انسان می‌تواند داشته باشد.

 

افزایش مال و ثروت با صدقه دادن

 
از مهم‌ترین برکاتی که قرآن به عنوان آثار صدقه دادن بیان می‌کند، افزایش مال و ثروت است. از نظر قرآن، اگر کسی مشکل مالی دارد می‌تواند با دادن صدقه مشکل مالی خویش را بر طرف کند، خداوند می‌فرماید: آنان که به خدا وامی نیکو داده اند ایشان را پاداش، دو چندان شود و اجری نیکو خواهند داشت.
 
از نظر قرآن، این افزایش بیش از هفتصد برابر و بلکه بیشتر نیز خواهد بود. مَثَل صدقات کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، همانند دانه‌ای است که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه‌ای صد دانه باشد؛ و خداوند برای هر کس که بخواهد آن را چند برابر می‌کند و خداوند گشایشگر دانا است.

 

با صدقه دادن به بهشت می روید

 
از دیگر آثار صدقات می‌توان به سعادت دنیا و آخرت افراد اشاره کرد. کسی که صدقه می‌دهد با دادن صدقه بهشت را برای خویش در آخرت می‌خرد و دنیای خویش را نیز به گونه‌ای می‌سازد که کریمانه است، کریم کسی است که از خود ایثار می‌کند و چشمداشتی ندارد. این فرد در مرتبه تقوای اخص از سه گانه سوم تقوا قرار گرفته و از برکات آن مقام بهره می‌شود که مخصوص مقربان و ابرار است. خدا در آیه ۱۸ سوره حدید از اجر کریم نسبت به صدقه دهنده سخن به میان آورده است که می‌تواند مصداقی از آن در زندگی دنیوی حیات کریمانه و در آخرت حیات طیب باشد که سعادت و خوشبختی در آن تضمین شده است.
 

امان یافتن از خشم و غضب الهی

 
انسان‌ها با گناهان خویش موجب خشم الهی می‌شوند، چنانکه بنی اسرائیل این گونه بودند. (بقره، آیات ۶۱ و ۹۰؛ آل عمران، آیه ۱۱۲) هم چنین کسانی که از میدان جنگ می‌گریزند (انفال، آیه ۱۶) یا به جای ایمان، کفر را می‌پذیرند (نحل، آیه ۱۰۶) یا ولایت کفار را به جای ولایت اهل ایمان پذیرا می‌شوند (ممتحنه، آیه ۱۳)، مورد خشم الهی قرار می‌گیرند. یکی از راه ها‌ی رهایی از غضب الهی آن است که انسان صدقه خالصانه بدهد و خود را از خشم الهی در امان نگه دارد.
 

مرگ بد را دور کردن

 
بسیاری از بیماری‌ها و بلایا به سبب گناهان است. انسان با صدقه می‌تواند آن‌ها را هم دفع و هم رفع کند. انسان همچنین به اشکال گوناگون می‌میرد که برخی از آن‌ها همراه با شکنجه و عذاب‌های سخت است. گرفتاری‌هایی که گاه انسان آرزوی مرگ می‌کند تا از آن‌ها رهایی یابد. اگر کسی بخواهد از هر گونه مرگ بد و زشت در امان باشد و گرفتار بیمار‌ها نباشد و حالت احتضار سخت و دشواری نداشته باشد، بهتر است که صدقه دهد. امام باقر (ع) می‌فرماید کار خیر و صدقه، فقر را می‌بَرند، بر عمر می‌افزایند و هفتاد مرگ بد را از صاحب خود دور می‌کنند.
 

گره گشایی مشکلات  زندگی با صدقه دادن

 
حجت الاسلام حسین ابراهیمی کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، با اشاره به اینکه صدقه باعث شادی دل ها می شود،  گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که صدقا ت تنها نذروات مالی را در بر نمی‌گیرد هر زمان ما گره‌ای از کار دیگران بازکنیم در واقع صدقه داده ایم، اولین فایده دادن صدقه گره گشایی است و دومین فایده آن درس تربیتی نهفته در دادن صدقه است خداوند می‌خواهد با سفارش به این امر ما را تربیت کند و روحمان را وسعت دهد، سومین فایده صدقه نیز ایجاد حس آرامش و رضایت درونی برای فرد صدقه دهنده است.
 
او ادامه داد: یک روز فردی به من مراجعه کرد که رمز موفقیتش را در عادت به دادن صدقه می‌دانست و با وجود آن که ده سال بود رانندگی می‌کرد، اما هرگز تصا دف نکرده بود.
 
حجت الاسلام ابراهیمی گفت: دادن قرض به دیگران از دادن صدقه ثواب بیشتری دارد، زیرا افراد را به تکاپو برای کسب در آمد وادار می‌کند امام صادق (ع) می‌فرمایند:من ترجیح می‌دهم پولی را به دیگری قرض بدهم تا این که صدقه بدهم.
 
ابراهیمی افزود: قرض دادن شرایطی دارد که حفظ آبروی فرد صدقه گیرنده، دادن مهلت برای پس دادن قرض، و پرهیز از ربا ازجمله‌ی این شرایط است.
 
انتهای پیام//ش.ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۵:۴۹ ۰۲ دی ۱۳۹۹
من تازه فهمیدم صدقه دادن خیلی خوب هست ممنون از سایت
Iran (Islamic Republic of)
سما انصاری
۱۰:۰۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۹
ساخت مدرسه و کمک به نیازمندان
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۲۲:۰۹ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام مطلب عالی بود
با صدقه هم رضایت الهی رو به دست میآریم
هم خداوند ما رو از چندین بلا دور میکنه
و به روزی و دارایی ما اضافه میکنه

نماز و روزه هاتون هم تو این ماه رمضون قبول باشه