خیر الله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در گفتوگو با خبرنگار
راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قطعه اول آزادراه تهران- شمال در اوایل اسفند به بهرهبرداری میرسد، گفت: هم اکنون این قطعه در حال تمیز کاری و جمع آوری کارگاههای حاشیهای است و با توجه به آنکه تردد ماشین سنگین از چند روز آینده در این آزادراه ممنوع میشود بنابراین به سرعت در حال جمعآوری و خروج تجهیزات و ماشینآلات از این آزادراه هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اورژانس و پلیس راهور در حال تجهیز ساختمانهای خود در این قطعه هستند، گفت: به طور هم زمان تمامی اقدامات از جمله تامین تجهیزات، تمیزکاری و رنگ کاری در این آزادراه در حال انجام است و تا چند روز آینده تمامی این اقدامات به صورت کامل تمام و تا اوایل اسفند به بهره برداری میرسد.
او گفت: شرکت ارتباطات هم در حال نصب دکلها برای آنتن دهی شبکه تلفن و موبایل است و سرتاسر این مسیر فن کولرها هم در حال نصب است.
خادمی اظهار کرد: در برخی از مسیرهای این قطعه مشکل برق وجود داشت که با هماهنگی وزارت نیرو مشکل برق و تامین آن در سرتاسر این مسیر برطرف میشود.
بیشتر بخوانید: بازدید از اتوبان تهران - شمال
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور به نرخ عوارض این آزادراه هم اشاره کرد و گفت: نرخ عوارض مشخص شده و پیشنهاد آزادراه بر اساس برابر هزینهها بوده، اما با توجه به آنکه این آزادراه با هماهنگی بنیاد مستضعفان و دولت ساخته شده در تلاش هستیم که نرخی برای این مسیر تعیین کنیم تا فشار چندانی به مردم و مسافران برای تردد از این آزاد راه ایجاد نشود.
خادمی با اشاره به اینکه اخذ عوارض از این آزادراه به صورت الکترونیکی است، گفت: تمامی دستگاههای ITC و دوربینهای تردد شمار در این آزادراه نصب شده و قبل از بهره برداری به صورت کامل تمامی اقدامات آن انجام میشود.
او اظهار کرد: ساخت این قطعه از چند سال گذشته آغاز شده و در بازهای از زمان توسط چینیها ساخته شده بود که پیشرفت چندانی نداشت بنابراین از سال ۹۲ ساخت این پروژه به بنیاد مستضعفان سپرده شد که در طول چند سال گذشته بیش از ۷۶ درصد پیشرفت داشت.
قطعه اول آزاد راه تهران_شمال ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه برد
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: حدود ۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای ساخت این قطعه هزینه شده که اگر این هزینهها با نرخهای امروز انجام میشد به ۱۰ هزار میلیارد تومان میرسید.
خادمی با اشاره به اینکه ساخت این قطعه ۶۵ کیلومتر مسیر تهران تا چالوس را کوتاه کرده و حدود یک ساعت و نیم زمان سیر سفر را کوتاه کرده است، گفت: مصرف سوختی که برای این قطعه ارزیابی شده حدود ۹۰ میلیون لیتر در طول سال است که تقریبا برابر با کل مصرف سوخت کشور در طول روز میشود، بنابراین عدد قابل توجهی برای مصرف سوخت کشور به شمار میرود.
او با اشاره به اینکه جاده قدیمی چالوس یک جاده پر پیچ و خم و خطرناکی به شمار میرود، گفت: این آزادراه ۴ خطه که از انتهای اتوبان آزادگان شروع میشود تماما توسط متخصصان ایرانی ساخته شده و با روش مهندسی جدید و به صورت رویههای بتنی ساخته شده که مقاومت و طول عمر آن را چندین برابر افزایش میدهد بنابراین ایمنی این قطعه در مقایسه با سایر مسیرهای شمالی کشور بسیار بالا بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: استفاده از این آزادراه باعث میشود که مسافران با ترافیکهای شدید کرج مواجه نشوند و مردم از شهرستانک وارد چالوس میشوند و مسافران هم در هنگام بازگشت هم وارد ترافیک کرج نمیشوند.
خادمی بیان کرد: مسافران در زمانهای یک سفر بیش از یک ساعت در ترافیک کرج ورودی میماندند، اما با افتتاح این قطعه از انتهای آزدگان و مجاورت دانشگاه علامه وارد آزادراه میشوند و به مدت ۲۰ دقیقه به شهرستانک و از آنجا وارد جاده چالوس میشوند.
او اظهار کرد: طول این قطعه ۳۲ کیلومتر است که از انتهای آازادگان شروع و در سه راهی شهرستانک به پایان میرسد و این قطعه دارای ۴۰ تونل رفت و برگشت است که سعی شده از جدیدترین استانداردهای ایمنی روز دنیا استفاده شود.
خادمی تصریح کرد: در این آزادراه آب تمیز از پشت تونل وارد میشود و در سطح جاده با ۲ زهکشی که صورت گرفته آب تمیز از آب کثیف جدا شده و بزرگترین تونل به طول ۲۰ کیلومتر ساخته شده که ۳ رشته تونل را به یکدیگر متصل میکند.
گفتنی است، این قطعه قرار بود سال گذشته به بهرهبرداری برسد که با توجه به برخی از مشکلات ایجاد شده ناشی از تحریمها ساخت آن به تعویق افتاد همچنین اعلام شده بود که این قطعه در دهه فجر به بهره برداری برسد که مجددا اعلام شد این قطعه با حضور رئیس جمهور در اوایل اسفند ماه به بهرهبرداری میرسد و روز گذشته هم روحانی هم به وزارت راه و شهرسازی دستور داد که افتتاح آزمایشی این قطعه را از امروز آغاز کند.
همچنین با توجه به آنکه در این قطعه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان برابر با نرخ امروز سرمایهگذاری صورت گرفته و این قطعه با همکاری دولت و بنیاد مستضعفان ساخته شده بنابراین باید بخشی از این هزینهها از طریق اخذ عوارض بازگردد که شنیدهها حاکی از آن است نرخ عوارض این قطعه زیر ۵۰ هزار تومان تعیین شده است، اما هنوز به صورت دقیق نرخ آن را اعلام نکردهاند.
انتهای پیام/
میخوام بدونم به چه دلیلی۴۰تومن کم کرده.احساس زرنگی کرده شانس اوردروشده بودم اگه همون جامیفهمیدم آبروبراش نمیزاشتم دزدای کثیف
رفتم چالوس و برگشتم که یه هوایی بخورم
۳۰هزارتومن رفت
۳۰هزار تومن برگشت برام آب خورد کلا یکشاعت تو جاده بودم
با توجه به اینکه ساخت قطعه اول آزاد راه تهران شمال با هزینه مردم توسط دولت صورت پذیرفته ، هزینه عوارض آن هم باید کم وجزئی همانند آزادراه های دیگر باشد.
چنانچه ساخت آزاد راه با هزینه بخش خصوصی ساخته می شد با زهم هزینه عوارض تعیین شده زیاد می باشد.
پیشنهاد می گردد عوارض این آزاد راه با آزاد راه مرزن آباد به چالوس یکسان باشد.
خودروهای کم کیفیت چینی و به قیمت خودروهای خوب اروپایی و امریکایی در حال حاضر داره به مردم فروخته میشه امیدواریم با ساخت خودروهای داخلی با کیفیت نیاز مردم در حوزه خودرو بر طرف بشه
با پول بیت المال ساختینا در ضمن بعد از 9 سال ساختی فشار نیاد خسته بشین
۵۰هزار تومان؟؟؟؟؟؟!!!!!
هرچی فکروش میکونم می بینم جاده قدیم
بهتر هست،
آبروی اسلام رو بردید با این مدیریتتون.
دین اسلام اینجوری نیستا!
تو دین اسلام ظلم و ستم به مردم تشویق نشده ها.
میشه میزان رضایت مردم رو رای گیری کنید؟
با این مسئولین حقمونه
مبارکه انشاالله
مگه هر روز میخواین از این مسیر عبور کنید ...!!!!!!!!
خدایی ناشکر نباشید
پراید۶۵ تومنی سوار میشیم بنزین سه تومنی میزنیم میریم شمال البته تا فاز اول آزادراه ۴۹۵۰۰ عوارض میدیم ان شاالله فازهتی بعدی و هرکدوم۴۹۵۰۰
.
.
خیلی قشنگه
میتواند سود دولت در فروش وصادرات به همین مقدار باشد و در برآورد هزینه عبور خودروها و تعین عوارض نیز منظور شود و مبلغ عوارض را کاهش و بهینه تر محاسبه کنند ،
نه کل هزینه ساخت بزرگراه را از اخذ عوارض از مردم محاسبه کنند .
ضمنا بطور متوسط این کاهش مصرف حدود ۱۲ لیتر میشود که با بنزین آزاد حدود ۳۶ هزارتومان میشود که برای خودروی های کم مصرف حدود ۲۵ هزارتومان است،
پس بنابراین نرخی که هم سود کردن دولت از مصرف سوخت و هم مردم از کاهش مسیر را درنظر بگیریم
منصفانه، زیر ۳۰ هزار تومان میباشد ،نه زیر۵۰ هزارتومان.
کارمندا فقط مالیات میدن همه که کارمند نیستن بازیگرا وکیل ها مهندسین بازاریان ، کارخونه دارها همه مالیات میدن؟
برايه بچه پولدار خیلی
از نظر روانشناسی خیلی خوب عمل میکنن . بگن ۵۰ تومان ملت با صدای بلند میگن پنجاهههه هزار تومن
ولی ۴۹ تومن رو تلفظ کن میبینی فشار به آدم نمیاد
نتیجه میگیریم به فکرمون بودن
میگی چرا؟ میگن هزینه ساخت راه
لطفا پیگیری کنید همه مردم نمیتوانند این عوارض را پرداخت کنند
چه خبرتونه چه خبرتووووونه؟
با ۵۰ هزار تومن میشه حدود ۱۷ لیتر بنزین ۳ هزار تومنی زد.
حالا با این ۱۷ لیتر با مصرف صدی ۸ میشه حدوداً ۲۲۰ کیلومتر راه رفت.
حالا به نظر شما ۲۲۰ کیلومتر راه بری بهتره یا به قول اینا زیر ۵۰ هزار تومن بدی و حدوداً یک ساعت زودتر برسی بهتره؟!!! قضاوت با شما ...
در ضمن این جاده وصل میشه به خود جاده چالوس.
واسه عوارض زیر ۵۰۰۰۰یعنی ۴۹۹۹۹ حساسیتی نباید داشته باشد
آیا پول ساخت بزرگراه ،اتوبان که در لبنان و ............ساخته میشود گرفته میشود یا عوارض واسشون قرار میدهند
الان اینو میگن بعد قیمتو اعلام میکنن بیست تومن همه خوشحال شن . .بیشتر از دو هزار تومن باشه برا 32 کیلومتر زیاده ...من که نمیرم ..