بهره برداران بخش کشاورزی استان لازم است تا تدابیر لازم جهت کاهش خسارت‌های ناشی از افت دما و سرمازدگی طی روز‌های آینده را به کار گیرند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ، با توجه به پیش بینی افت شدید دما و وزش باد شدید در روز‌های آتی توسط هواشناسی کشاورزی استان، کنترل دما، رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها و واحد‌های پرورش قارچ، بستن دریچه‌های گلخانه‌ها در زمان شدت سرما و تخلیه آب لوله‌های آبیاری تحت فشار ضروری است.
 
بازدید پوشش گلخانه و در صورت لزوم تعمیر پوشش ان‌ها، بازدید سوخت و سیستم‌های گرمایشی و تدارک سوخت احتیاطی در گلخانه‌ها و واحد‌های قارچ، تنظیم درجه حرارت و گرم کردن انبار‌های سیب زمینی و پیاز با توجه به نوسان دمایی، کنترل ضد یخ ماشین آلات و بستن دریچه‌ها و درز‌های انبار‌های محصولات کشاورزی نیر نباید توسط فعالان این بخش نادیده گرفته شود.
 
در برخی مناطق که دارای پلار‌ها و بخاری‌های باغی بوده و یا سوختی فراهم باشد استفاده از آن‌ها و ایجاد پوشش مه می‌تواند در کنترل سرمازدگی باغات موثر باشد.
 
نسبت به پوشش منبع سوخت که در خارج گلخانه باشد و نیز محافظت لوله‌های انتقال سوخت دقت شود و منبع سوخت ذخیره کوچک نیز در داخل گلخانه نگهداری شود.
 
لازم است فن‌های سقفی گردش هوای داخل گلخانه کنترل شود، با توجه به مسدود بودن دریچه ها، هوای مشعل‌ها در صورت امکان از بیرون تامین شود.
 
به منظورجلوگیری از سرمازدگی محصولات باغی در زمان حمل و نقل با استفاده از چادر و پوشش پلاستیکی، اعم از درون کشوری و صادرات به سایر کشور‌ها بخصوص سیب درختی با برنامه ریزی اقدام شود تا در مسیر باعث یخ زدگی محصول نشد، استفاده از کامیون یخچال دار یا کانتینر و یا پوشش مناسب چادری و برزنتی بسیار مهم است.
 
مالکین ماشین آلات کشاورزی با توجه به سرمای شدید ویخبندان در روز‌های آتی لازم است تادستگاه‌های خود به ویژه تراکتور‌ها رادرمکان‌های سرپوشیده پارک کرده و در صورت عدم وجود محل مناسب به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به سیستم‌های سوخت رسانی وخنک کاری دستگاه نسبت به تخلیه آب رادیاتور و گازوییل دستگاه اقدام نمایند.
 
پوشش تنه درختان به خصوص نهال‌های زیر سه سال بوسیله گونی و سایر موارد پوشاننده جهت جلوگیری از خسارت جوندگان و استفاده از یخ آب زمستانه جهت کاهش جمعیت زمستان گذرانی آفات بسیار حائز اهمیت است.
 
کشاورزان عزیز نسبت به توقف بارگیری و تخلیه محصولات در زمان شدت برودت دما توجه کنند.
 
همچنین با توجه به شروع فصل سرما، کنترل دمای آب ورودی و برداشت ماهیان پرواری – آرتمیا، نسبت به برداشت سریع بیومس آرتمیا اقدام گردد.
 
انتهای پیام/ن م 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.