یکی از مولفه‌هایی که می‌تواند به افزایش تحمل همسران در زندگی مشترک کمک کند، کم کردن توقعات آنان از یکدیگر است که سبب افزایش آستانه تحملشان می‌شود.

کاهش توقعات همسران از یکدیگر آستانه تحملشان را افزایش می‌دهدبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، حجت الاسلام سید مهدی واعظ موسوی کارشناس مسائل خانواده، در مراسم افتتاحیه سیزدهمین کاروان بیست و سومین دوره ازدواج دانشجویی با عنوان فرصت عاشقی که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اهمیت صبر و مدارا بویژه در سال‌های نخستین زندگی مشترک را یادآور شد و گفت: جایگاه صبر در زندگی به مثابه نسبت سر است به بدن؛ زوجینی در مسیر پرپیچ و خم زندگی موفق هستند که بتوانند با صبر و مدارا رفتار‌ها و کلام‌های یکدیگر را مدیریت کنند و اجازه ندهند این‌ها پایداری و گرمای زندگی مشترکشان را تحت تاثیر قرار دهد.

او بهترین راهِ صبور شدن افراد را کاهش توقعات دانست و خطاب به زوجین دانشجو افزود: وقتی توقعات شما کم شود تحمل شما در فرایند زندگی مشترک بیشتر می‌شود و این افزایش تحمل، احساس قدرت و بی نیازی را در شما پدید می‌آورد و شما را به آدم صبوری که در مواجهه با چالش‌های مختلف، موضع گیری ضعیف و منفعلانه ندارد، تبدیل می‌کند.
 

تبلور شخصیت توحیدی در افراد صبور

 
حجت الاسلام واعظ موسوی افزود: افراد صبور و کم توقع در گذر زمان، از شخصیتی توحیدی و اخلاق مدار برخوردار می‌شوند و تلاش می‌کنند که نه به دیگران بدی کنند و نه بدی‌های دیگران بر زندگی آن‌ها تاثیرگذار شود، چنین شخصیت‌هایی در نگاه مخاطب نیز از جایگاه و احترام زیادی برخوردارند؛ نمونه این افراد سردار شهید قاسم سلیمانی است که دشمن پیکر او را تکه تکه می‌کند تا به زعم خود وی را نابود کند، اما این شخصیت بیش از پیش در نگاه مردمان جهان شناخته و برجسته‌تر می‌شود.

کارشناس مسائل خانواده، همچنین با بیان اینکه مردان در مدیریت فضای عمومی خانواده نقش محوری را دارند تصریح کرد: این مدیریت به مفهوم امر و نهی و قدرت نمایی در خانواده نیست بلکه به معنای اقتدار، محبوبیت و تکیه‌گاه بودن اوست همچنانکه قرآن کریم در آیه ۳۴ سوره مبارکه نساء به این مهم اشاره نموده و می‌فرماید: "الرجال قوامون علی النساء. "؛ بنابراین ظرفیت‌های جسمی و بدنی مرد باید بگونه‌ای در خانواده به کارگرفته شود که علاوه بر افزایش آرامش و آسایش خانواده، محبوبیت و علاقه همسر و فرزندان را نیز نسبت به او افزایش دهد.

دلبری و اظهار علاقه

 
حجت الاسلام واعظ موسوی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) گفت: مردان باید نسبت به زنان خود همواره سه نکته را رعایت کنند؛ نخست اینکه تا حد ممکن موافق او باشند و برای هر موضوع کم اهمیت وی را مورد نهی قرار ندهند، زیرا این موضوع موجب سرکشی و بی تفاوتی زن نسبت به سخنان همسر خواهد شد. دوم اینکه خوش اخلاق باشند و همسرشان را درک کنند و سوم نسبت به همسر خود دلبری و اظهار علاقه داشته باشند و زندگی او را توسعه دهند؛ این اظهار علاقه می‌تواند آراستگی در ظاهر مرد باشد یا لطافت در رفتار و کلام او.

او به زنان جوان نیز توصیه کرد روابط خود با دیگران و بویژه افراد نامحرم را مدیریت کرده و بگونه‌ای رفتار کنند که اعتماد قلبی مرد جلب شود، همچنین حریم مرد را حفظ کرده و در امور مختلف (از جمله رفت و آمد‌های خود) از او اجازه بگیرند. نسبت به همسر خود اظهار عشق و علاقه داشته و این ابراز علاقه را در بیان و رفتار خود منعکس کنند.

 بیست وسومین دوره مراسم ازدواج دانشجویی (طرح ملی همسفرتابهشت) به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و با شرکت ۲۰ هزار زوج از دی تا اسفند در مشهدمقدس برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.