مدير كل خاورميانه وزارت خارجه کفت: هدف اسرائیلی‌ها این است که فلسطینی‌ها را برای همیشه به اردن بفرستند. محتوای طرح معامله قرن نابودی فلسطین است.

محتوای طرح معامله قرن نابودی فلسطین استبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست امروز عصرشورای راهبردی روابط خارجی، حمید رضا دهقانی پوده مدیرکل خاورمیانه وزارت امور خارجه  گفت: ترامپ و نتانیاهو از ارائه این طرح دنبال  بهره برداری آفوری بودند تا در راستای موضوعاتی که در سرزمین‌های خود با آن مواجه بودند یکی پرونده فساد و دیگری پرونده استیضاح را از سر بگذرانند.

او ادامه داد: ترامپ سعی دارد در معامله قرن تمامی دستاورد‌های حقوقی و بین المللی که بشر در یکی دو سده اخیر به آن دست یافته است را به نوعی تغییر دهد. یکی از حقوق "حق تعیین سرنوشت" است و در این طرح این حق برای فلسطینی‌ها به طور کلی از بین رفته است.

دهقانی گفت: تمام قطعنامه‌هایی که درباره با بحث فلسطین و مباحث مورد اختلاف در شورای امنیت تصویب شده را این طرح نادیده می‌گیرد. در این طرح همچنین به طور کلی برابری فلسطین با دولت‌های دیگر نادیده گرفته و محتوای طرح بر این اساس است که سعی دارد موانع اصلی که در توافق‌های مادرید، اسلو و کمپ دیوید وجود داشت را بردارد.

مدیر کل خاورمیانه تصریح کرد: غرب مشکلی تاریخی با یهودی‌ها دارد و آن این است که یهودی‌هایی که در اروپا بودند در طی قرن‌های گذشته نتوانستند با اروپایی‌ها ادغام شوند و این یک مفهوم برون دینی است، افزود: تنها جایی که توانستند آن‌ها را بفرستند فلسطین بود. در توافق اسلو در سال ۲۰۰۰ نتوانستند توافق کنند و پنج سال بعد از آن مجدد در مادرید جمع شدند تا به نتیجه‌ای برسند، اما وقتی همه دنیا رفته بود مادرید، ما کنفرانس فلسطین در تهران برگزار کردیم و آدم‌های پابرهنه و گروه‌های فلسطینی که حداکثر یک سلاح داشتند در آن شرکت کرده بودند و کنفرانس مادرید با آن زرق و برق به جایی نرسید.

او با اشاره تلاش ها برای مبارزه با این طرح گفت:  تنها جای نگرانی عادی سازی این مساله برای دنیا است و اینکه عرب‌ها را به سمت خودشان در حمایت از این طرح ببرند. باید همه فلسطینی‌ها را مورد حمایت قرار داد تا هیچ فلسطینی نخواهد از پل خواری و ذلت معامله قرن عبور کند. ضرورت دارد در سطح حقوقی و بین المللی این مساله را برای ملت‌های منطقه و دنیا افشا کنیم.

دهقانی با بیان اینکه بر اساس معامله قرن در مورد دولت فلسطینی، طرف فلسطینی چهار سال می‌تواند با اسرائیل بحث کند؛گفت:  داور این مسئله  آمریکا و اسرائیل هستند و شرط این داوری  پذیرش دولت یهودی، خلع سلاح جهاد‌های اسلامی و منطقه غزه، پذیرش دولتی فلسطینی بدون ارتش و نیرو‌های امنیتی است که نیرو‌های امنیتی هم برای مقابله با تروریست‌ها است.

دهقانی  با بیان اینکه مرز‌ها بر اساس معامله قرن مشخص نشده است، افزود: معابر، جاده‌ها و پل‌هایی وجود دارند که حاکمیت آن‌ها بر عهده اسرائیل است. هدف آن‌ها ارتباط گیری فلسطین با دنیای خارج نیست بلکه هدف آن‌ها این است که فلسطینی‌ها را برای همیشه به اردن بفرستند. محتوای طرح معامله قرن نابودی فلسطین است.

دهقانی در پایان گفت: مساله فلسطین راهگشا است. این طرح آن است که فلسطین مقاومت کند و دیگران از آن حمایت کنند. لازم است ما این وضعیت را افشا کنیم، ولی اصلی‌ترین راهکار مقاومت صاحبان فلسطین و حمایت دیگران از آن‌ها است. ملتی که ۷۰ سال مقاومت کرده، با این طرح هم از بین نخواهد رفت.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار