فتحعلی گفت: امروز مقاومت در قله خود قرار دارد و در حوزه منطقه‌ای توانسته در معادلات تاثیرگذار باشد.

محور مقاومت  تاثيرگذار در معادلات منطقهبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در نشست امروز عصرشورای راهبردی روابط خارجی، محمد فتحعلی سفیر سابق ایران در لبنان درباره طرح معامله قرن و جهان اسلام اظهار کرد: طرح معامله قرن تبعات و چالش‌های را شامل می‌شود؛ تمام توجه رژیم صهیونیستی این بوده که مسئله فلسطین را به موضوعی اجتماعی، و اقتصادی تبدیل و انرا از اولویت‌های منطقه خارج کند. امروز مقاومت در اوج خود قرار دارد و در حوزه منطقه‌ای توانسته در معادلات تاثیرگذار باشد.

او افزود: ترامپ در سال ۲۰۱۷ قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی شناسایی کرد و در سال ۲۰۱۸ سفارتخانه این کشور را به قدس منتقل کرد. در سال ۲۰۱۹ هم الحاق بلندی‌های جولان را به رژیم صهیونیستی را به رسمیت شناخت و در این مدت فاصله خود را با رژیم صهیونیستی تنظیم کرد.

فتحعلی درباره ویژگی‌های طرح معامله قرن اظهار کرد: لایه اول معامله قرن، ترامپ، کوشنر، فریدمن و نتانیاهو بوده و هدف این طرح، مشروعیت‌بخشی به رژیم صهیونیستی است. نکته دیگر این طرح، عمق‌بخشی به اسرائیل است؛ همچنین حل مسأله بیت‌المقدس به نفع رژیم صیهونیستی از دیگر ابعاد این طرح است؛ آنها می‌خواهند نقشه‌ای از ترتیبات امنیتی را ارائه دهند.

سفیر سابق ایران در لبنان تاکید کرد: برخی معتقداند این طرح زمانی ارائه شده که جهان اسلام در ضعف بر سرمی‌برد و ارتش‌های مطرح غرب آسیا در ضعف هستند. در این چارچوب شرایط ارتش عراق، سوریه، لبنان و مصر را مطرح می‌کنند. عده‌ای هم می‌گویند اگر ترامپ و رژیم صهیونیستی تعجیل در ارائه طرح دارند به این خاطر است که جبهه مقاومت پس از سال ۲۰۰۶ حلقه امنیتی رژیم صهیونیستی را تنگ کرده است.

فتحعلی گفت: ارتش‌های منطقه مانند سوریه و عراق در اوج ناامیدی، امیدساز بوده‌اند، اسرائیل زمانی به دنبال توسعه‌بخشی سرزمینی بود، اما اینک در مثلث غزه، سوریه و لبنان گیر کرده است و به مدت ۱۴ سال نتوانسته است کوچکترین تجاوزی به سرزمین‌های سوریه، لبنان و دیگران داشته باشد. امروز محور مقاومت در سطوح مختلف موفق است.

سفیر سابق ایران در لبنان با بیان اینکه مقاومت هم در سطح لجستیکی و نهادی موفق بوده است، افزود: موفقیت نهادی یعنی مقاومت در ساختارهای سیاسی کشورها حضور دارد. امروز مقاومت توانسته گفتمانی را ارائه دهد که همه معتقد باشند که این گفتمان بهتر از سایر گفتمان‌ها از بحران‌ها عبور کند. گفتمان مقاومت در جاهایی رشد کرده است که تهدید سرزمینی وجود داشته است یعنی در لبنان علیه اسرائیل و در سوریه علیه داعش.

فتحعلی با بیان اینکه مقاومت به سطحی رسیده است که حزب‌الله در تصمیم‌سازی حرف اول را می‌زند اما در تصمیم‌گیری حرف آخر را می‌زند، ابراز داشت: رژیم صیهونیستی در تنگنا قرار گرفته و طرح معامله قرن سقف انتظارت رژیم صیهونیستی است.

او درباره تبعات و چالش‌های طرح معامله قرن بیان کرد: تمام توجه آمریکا و رژیم صهیونیستی آن است که مساله فلسطین را به موضوعی اقتصادی، اجتماعی و رفاهی تبدیل کرده و آن را از اولویت‌های حیاتی منطقه خارج کنند و محور مقاومت را هدف قرار دهند. مساله دیگر این است که هر چه بیشتر کرانه باختری و غزه را به رژیم صهیونیستی وابسته کنند و از مهمتر به دنبال شکل‌گیری نظم جدید و همگرایی میان اسرائیل و اعراب هستند.

سفیر سابق ایران در لبنان اظهار کرد: جبهه مقاومت در حوزه منطقه‌ای توانسته در تمامی بازی‌ها تاثیرگذار باشد و هر بازیگری به ناچار باید به نقش و جایگاه مقاومت توجه داشته باشد چراکه مقاومت در ساختارهای سیاسی قرار گرفته است.

فتحعلی با تاکید بر اینکه پس از جنگ سرد برخی بازیگرانی در منطقه وارد شده‌اند که مانند داعش آشوب‌زا هستند، بیان کرد: امروز کنشگران متنوع شده‌اند. اگر بخواهیم هر گونه ترتیبات امنیتی در منطقه را ترسیم کنیم، باید متوجه وسیع شدن سطح کنشگران باشیم چرا که علاوه بر دولت‌ها بازیگران غیردولتی هم در صحنه هم موثر هستند. در حالی که قبل از جنگ سرد فقط آمریکا و شوروی تاثیرگذار بودند. در محیط کنش هم امروز محیط کاملا سیاسی و امنیتی است.

او تصریح کرد: امروز محمود عباس به پشتوانه مقاومت معامله قرن را سیلی قرن می‌نامد. این حرف به پشتوانه منابع مادی مقاومت در عرصه لجستیکی است. امروز حزب‌الله به سه شرطی که در بازدارندگی وجود دارد، توانسته در مقابل رژیمی که جنگ ۱۹۶۷ را خلق کرد، ایجاد کند.

سفیر اسبق کشورمان گفت: در موضوع معامله قرن آنچه مهم است، موضوع مقاومت است. مذاکره همیشه بوده، ولی باید دانست که در آخرین برخورد حماس با رژیم صهیونیستی، اسراییل ظرف ۴۸ ساعت حاضر به آتش بس شد و این نشانه موفق بودن مقاومت است. موضوع فلسطین یک راه حل بیشتر ندارد و آن هم مقاومت است. هر کس حاضر است به مقاومت کمک کند و آن را به صراحت بگوید، باید در موضوع فلسطین کمک کند. باید در موضوع شکاف‌ها و ائتلاف‌های غیرعربی در موضوع فلسطین حمایت کرد و روی آن‌ها کار کرد.

او ادامه داد: در تاریخ چنین چیزی وجود ندارد که چند ملیت برای حفظ سرزمینی کنار هم قرار بگیرند و به کمک مقاومت و مجاهدت شهیدانی مانند شهید سلیمانی در موضوع سوریه چنین چیزی رخ داد. روزی داعش تهدید بود، ولی ما آن را به فرصت تبدیل کردیم. ما باید در موضوع فلسطین هم همینگونه رفتار کنیم و با نگاه مقاومت در این موضوع رفتار کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار