۲ طرح تحقیقاتی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم برای نخستین بار در کشور در مراغه افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،۲ طرح تحقیقاتی موسسه تحقیقات کشاورزی دیم برای نخستین بار در کشور در مراغه افتتاح شد.

 واحد به نژادی سریع و واحد تحقیقات بیماری حبوبات کشور در مجموع با هزینه ۹ میلیارد ریال به بهره برداری رسید.

همزمان با افتتاح این طرح‌ها ۱۲ رقم جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور شامل ۴ رقم نان زمستانه، ۲ رقم ماش پاییزه و بهاره، دو رقم نخود پاییزه، سه رقم جو پاییزه و بهاره و یک رقم عدس جدید معرفی شد.

همچنین با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، عملیات احداث مجتمع کشت و صنعت و دامپروری مراغه با تخصیص یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال و پیش بینی اشتغالزایی برای ۲۵۰ نفر آغاز شد.

خاوازی معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان تحقیقات ترویج آموزش کشاورزی گفت: این دو طرح تحقیقاتی برای تسریع در تحقیقات و شناسایی بیماری حبوبات راه اندازی شده است.

خاوازی، هدف از راه اندازی واحد به نژادی را افزایش سرعت معرفی ارقام جدید موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور اعلام کرد.

او با بیان اینکه پیش از این معرفی رقم‌های جدید هشت تا چهار سال طول می‌کشید افزود: با راه اندازی این واحد زمانی معرفی ارقام جدید به سه تا پنج سال کاهش می‌یابد.

رئیس سازمان تحقیقات ترویج آموزش کشاورزی گفت: برنامه ریزی برای راه اندازی این واحد در مرکز تحقیقات اصلاح بذر و دیگر مراکز تحقیقاتی در حال انجام است.

خاوازی افزود: واحد پایش حبوبات موسسه دیم نیز مجهز‌ترین مرکز شناسایی بیماری‌ها و پایش آفات حبوبات، گیاهان علوفه‌ای و دانه‌های روغنی در کشور است.

او گفت: با راه اندازی این واحد از این پس بیماری‌های ارقام موجود در کشور شناسایی و پیش بینی می‌شود تا محصولاتی با مقاومت بیشتر نسبت به بیماری‌ها معرفی شود.

او افزود: موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور فرزند انقلاب است و با راه اندازی از موسسه در سال ۷۲ موفقیت‌های خوبی در معرفی بذر ارقام جدید در کشور به دست آمده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.