به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، دولت در راستای رفع مشکلات خودروهای موجود در گمرکهای استانهای خوزستان، بوشهر و هرمزگان مصوب کرد که واردات خودروهای سواری (بدون رعایت سال ساخت) که تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷ دارای ثبت سفارش و قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری هستند، بدون انتقال ارز یا از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز و تأیید بانک مرکزی بلامانع است.
بیشتر بخوانید: قیمت خودرو پراید در بازار تهران + جدول
همچنین خودروهایی که تا تاریخ ۱۶ دی ۱۳۹۷، دارای قبض انبار بوده و با رویه بانکی تأمین ارز شدهاند، با پرداخت مابهالتفاوت نرخ ارز دریافتی با نرخ سامانه سنا در روز ترخیص، با همان ثبت سفارش بانکی قابل ترخیص هستند.
سعید مدنی کارشناس صنعت خودرو با اشاره به اینکه مصوبه دولت درباره ترخیص خودروهای دپو شده درگمرک، قیمتها را در بازار با کاهش روبرو میکند، گفت: این مصوبه به دوشکل میتواند عمل کند، اول در مورد بازار خودروهای خارجی و وارداتی است، با عرضه این خودروها که بیش از یک سال و نیم است که در گمرک معطل ماندهاند، عرضه وارداتیها دوباره جریان پیدا میکند و این امر قیمتها را با کاهش روبرو خواهد کرد.
وی افزود:، اما در مورد در مورد بازار داخلی نیز تاثیر این مصوبه به صورت روانی خواهد بود، چرا که هر موقع قیمتها در بازار وارداتیها با کاهش روبروشود، این امر نیز بر روی بازار داخل نیز تاثیرگذار است و قیمتها را در مسیر کم شدن قرار میدهد، اما نکته مهم این است که این اثرگذاری به صورت موقت خواهد بود و نباید این انتظار داشت باعرضه ۵ هزار خودروی وارداتی، بازار به طور کامل آرام بگیرد، در این باره برای از بین بردن تنش در بازار خودرو باید تصمیمات اساسی اتخاد شود، تا دیگر شاهد این نوسانات نباشیم.
مدنی با اشاره به اینکه بازار خودرو امروز به یک بازار مکاره تبدیل شده است، اظهار داشت: روز پنجشنبه در بازار آزاد قیمت پراید را ۶۵ میلیون تومان اعلام کردند، در حالیکه به هیچ عنوان این اعداد در واقعیت حقیقت ندارد چرا که اصلا معاملهای صورت نمیگیرد، بلکه این دلالان هستند که با اعلام معاملات صوری در ابتدای صبح به صورت لفظی نرخ اعلام میکنند، هدف آنها نیز این است که هر روز نرخها را بالا ببرند تا سودهای باد آورده بیشتری نصیب آنها شود.
مدیرعامل اسبق شرکت سایپا در مورد راهکار ساماندهی بازار خودرو نیز بیان داشت: این امر تنها یک راه دارد و آن هم قیمتگذاری در حاشیه بازاراست، تا زمانیکه این امر محقق نشود، بازار خودرو به همین وضعیت خواهد بود، در حال حاضر سود این فاصله قیمتی میان بازار و کارخانه به جیب دلالان میرود که این امر یک بازی باخت-باخت هم برای مصرف کننده و هم برای خودروساز است، از یک طرف این مابهالتفاوت قیمت به جیب خودروساز نمیرود و از سوی دیگر نیز مصرف کننده خودرو را به قیمت بیشتری میخرد.
وی اضافه کرد: در حال حاضر نه قیمت پراید ۶۰، ۶۵ میلیون تومان است نه ۳۷ میلیونی که کارخانه میفروشد، باید قیمت را به مکانیزم عرضه و تقاضا سپرد تا قیمتها مشخص شود، تجربه این کار هم در ابتدای دهه ۷۰ وجود دارد که موفقیت آمیز بود و هم در سال ۹۱ بنده این کار را در مورد قیمت پراید انجام دادم که بسیارموفقیتآمیز بود، بنابراین تا زمانیکه این امرکه بسیارساده است اجرایی نشود، بازار خودرو به سوی آرامش حرکت نخواهد کرد.
مدنی با تاکید بر اینکه خودروسازان در حال حاضر محصولات خود را با زیاندهی تولید و به بازار عرضه میکنند، اذعان داشت: به دلیل سرکوب قیمتی که در این صنعت وجود دارد، خودروساز برای هر خودرو بیش از ۵ میلیون تومان هزینه مالی را متحمل میشود، یعنی در پایان سال صنعت خودرو بین ۸ تا ۹ هزارمیلیارد تومان فقط هزینه مالی تحمیلی را میپردازند که این رقم در صورتهای مالی آنها به صورت زیان خود را نشان میدهد.
این مدیر صنعت خودرو با اشاره به اینکه، دریافت تسهیلات از سوی خودروسازان آنها را بدهکارتر میکند، گفت: با توجه به مصوبه شورای پول و اعتبار قرار است آنها بعد از افزایش سرمایهای که انجام میدهند وخروج از شمولیت ماد ۱۴۱ قانون تجارت، تسهیلات ۵ هزار میلیارد تومانی درمجموع دریافت کنند، که این منابع نیز قرار است به قطعه سازان در قبال مطالبات آنها پرداخت شود، به بیان دیگر این تسهیلات صرف پرداخت بدهیهای ایران خودرو وسایپا میشود و عملا خودروسازان نمیتوانند توسعه محصولی را انجام دهند.
مدنی با بیان اینکه باید خودرو از یک کالای سرمایهای به یک کالای مصرفی تبدیل شود، اظهار داشت: تا زمانیکه خرید خودرو به قصد کسب سود باشد نمیتوان انتظار داشت که بازار خودرو سروسامان پیدا کند، بنابراین باید اقداماتی را که بنده به آنها اشاره کردم به کار گرفت تا وضعیت بازار خودرو اصلاح شود.
منبع: فرارو
انتهای پیام/
اگه خودرو قطره چکانی عرضه نشه اونقدر قوی بودیم که خودرو تولید کنیم ومسول های کشور جهادی بودن ماالان صادر کننده خودرو بودیم نه اینکه برا مصرف داخلی موندیم .
درواقع دشمن اصلی خود خودروساز هست که کم کاری میکنه سیاسی کاری میکنه رانت خواری میکنه تاقیمت بالابره بعد بگه اگه خودرو حاشیه بازار فروخته میشد الان گران نمی شد الانم شما دارین حاشیه بازار خودرو می فروشین .فقط رسمی نیست
بیچاره مردم که هیچکی به فکرشون نیس
اونوقت بیا ببین آیا کسی میره سراغ این زالو صفتها که هر لحظه دارن بیشتر از قبل خون ملتو تو شیشه میکنن
و به عنوان مثال پراید میشه ۱۲۰ میلیون
بخداااااا زشته
از طرفی میای میگی اصلا تورم نداریم و..... از طرفی میای میگی باید گرون کنیم ،خدایا منو چهارپا کن
اخه به کی این حرفا رو میزننین بابا ماهم عقل داریم شعور داریم میفهمیم .
یکی بیاد به من بگه از زمانی که پراید گرون نشده بود قطعه وارد میشد گمرک میخورد و..... الان که قطعه داخل ساخته میشه چرا باید گرون بشه
رییسی کجاست؟
مثل کسی که به شما بگوید من یک کیلو پیاز را 100ملیون تومان می فروشم!!!
شنونده از گوینده می پرسد :"یک کیلو طلا؟!!!"
وقتی ارزش دهی و ارزش یابی یک کالا مورد نقض مفهومی شود به این معضل وارد خواهیم شد؛ بحیث این نوع شرکتها می خواهند ملت را جریمه کنند یا بزور فرهنگ اقتصادی، فشار حد اکثری غرب را چشم بسته و بدون در نظر گرفتن خطرات آن، اجرا کنند!!!
هرچیزی ارزش منطقی دارد و وقتی بصورت غیر منطقی به مجنون هم بگی اگر باورش کرد به یقین می رسی که این فرد مجنون است!!!
حال این شرکتها خیال می کنند که ملت مجنون هستند(بلانسبت) و هرچی می گویند باید باور بشه حتی اگر غیر منطقی و غیر واقعی و غیر رقابتی و حتی اگر بی کیفیت باشد!!!
ما خواهان تولید ملی هستیم و مدافع آن هستیم چرا؟! چون ما را از بیگانگان و تسلط آنها خلاص می کند. ولی بیایی تولید بی کیفیت و مضر را بکنی و بقیمت بالاتر از خارج از کشور بفروشی به بهانه فقط من تولید کردم و منت سر ملت می گذاری و تلفات جانی و اقتصادی در پی خواهد داشت این تولید نیست!!!
اگر هر کسی به تعمیرگاهها مراجعه بکند دپویی از قطعات یکبار مصرفی این شرکتهای خودرو ساز که کمر ملت را شکستن و ملت از پول و جان در جاده ها از خود می دهند.
وقوز بالاقوز آن اینکه بیا ارگانهایی مثل پلیس راه مردمی که این نوع ماشینها را خریدن جریمه می کند به بهانه معاینه فنی نداشتن!!! یا بعضی از آیتمهایی که آن ماشین فاقد آن هست مثل تایرهای استاندارد و غیره!!! و جرأت جریمه کردن این نوع شرکتهایی که بی کیفیت تولید می کنند را ندارد و نمی کند چون مثل یک باند با هم همکاری می کنند. یعنی شرکت تولید بی کیفیت کند وقوانین مدافع از منافع آن شرکت تولید خودرو توسط پلیس اجرا می شود!!!!
هم خدا هم خودتون هم مردم میدونن که فقط فقط کار خود وزیرصنعت و خودروسازان هست و هیچ ربطی به دلال نداره
خدا ازتون نگذره
اگه اینم وارد میکردند بعضی خا خودرو رو گرون نمیکردند
نه ...... واقعا اینا مردم رو چی فرض کردن ؟
این قضیه قیمت گذاری در حاشیه بازار هم مگر در همین دو سه ساله اخیر اجرا نشد؟ نتیجه اش چه شد ، گران تر شدن بیشتر خودروها ! شما با این کار فقط می خواهید خودرو سازان هم مانند دلال ها منفعت بیشتری کسب کنند و کورس بگئارند برای افزایش قیمت ها والا ، این کار که چند ماهی انجام شد به همین بهانه ها و حسابی با این کار قیمت خودرو بالاتر رفت تا بالاخره بعضی ها مثل مجلس کمی به خودشان آمدند و به صورت نوشدارو بعد از مرگ سهراب جلویش را گرفتند و گفتند غلط است
۲- در مورد تعیین شدن نرخ بر اساس عرضه و تقاضا هم تا زمانی که واردات خودرو یا ممنوع است با با نرخ گمرکی باب میل خودروسازان آنهم به تعداد بسیار محدود اجازه ورود دارد حرف بی معنی است . وقتی عرضه تنها به دست تولید کننده داخلی است با محدود کردن عرضه قیمت را بالا می برد .
۳- در مورد ضرر تولید کننده ها بر روی هر خودرو هم حرفی به دور از واقعیت است ، کدام تولید کننده ای می آید با ضرر همچنان به تولید ادامه دهد ؟!! یه حرفی بزنند که بشه باورش کرد . اگر هم حاشیه سود مناسب نداره تقصیر سو مدیریت خودشان است ، جور بی کفایتی مدیران این صنعت را که مصرف کننده نباید بکشد . آنهم در شرایطی که با ممنوعیت واردات بهترین شرایط برای تولید کننده ایجاد شده و از طرف دیگر با محدود شدن حق انتخاب (افزایش قیمت هم که بماند) در حق مصرف کننده ظلم شده .
آی این کار رو بکنیم درست میشه اون کار نکنیم درست نمیشه چیه
چیپس و پفک نیست که ماشینه قیمت کارخانه رو ثابت نگه دارید ببنید کی میره با 30 میلیون اختلاف پراید بخره
یه کارگر چند سال میکشه 30 میلیون در بیاره
درد شما گران کردن قیمت کارخانه است نه بازار
چطوری قیمت هر کس میخواد بزاره
هیچ کسی هم نمیتونه کنترل کنه
خیلی راحت میتونن درهنگام ثبت نام هرکس با شماره ملی خودش ولرد سیستم بشه و ثبت نام کنه
۲- در مورد تعیین شدن نرخ بر اساس عرضه و تقاضا هم تا زمانی که واردات خودرو یا ممنوع است با با نرخ گمرکی باب میل خودروسازان آنهم به تعداد بسیار محدود اجازه ورود دارد حرف بی معنی است . وقتی عرضه تنها به دست تولید کننده داخلی است با محدود کردن عرضه قیمت را بالا می برد .
۳- در مورد ضرر تولید کننده ها بر روی هر خودرو هم حرفی به دور از واقعیت است ، کدام تولید کننده ای می آید با ضرر همچنان به تولید ادامه دهد ؟!! یه حرفی بزنند که بشه باورش کرد . اگر هم حاشیه سود مناسب نداره تقصیر سو مدیریت خودشان است ، جور بی کفایتی مدیران این صنعت را که مصرف کننده نباید بکشد . آنهم در شرایطی که با ممنوعیت واردات بهترین شرایط برای تولید کننده ایجاد شده و از طرف دیگر با محدود شدن حق انتخاب (افزایش قیمت هم که بماند) در حق مصرف کننده ظلم شده .
وقتی شما ک نمایندگی باشی ماشین نفروشی
میگی قیمت بازار خب از بقیه چ انتظار همه بفکر جیبشونن
اما درد شون افزایش ندادن قیمت تمام شده خودرو بود
گفتن با این کار ما قیمت تمام شده رو افزایش بدیم تا ضرر نکه خودرو ساز
پراید و سایر ماشین ها رو هم به روش عرضه تقا ضا قیمت گذاری کنیم
که اینا هم سنگ خودشونو به سینه میزنن و این کار باعث افزایش بیشتر خورد رو میشه
ببخشید منظورم افزایش ندادن قیمت تمام شده خودرو بود
آی این کار رو بکنیم درست میشه اون کار نکنیم درست نمیشه چیه
چیپس و پفک نیست که ماشینه قیمت کارخانه رو ثابت نگه دارید ببنید کی میره با 30 میلیون اختلاف پراید بخره
یه کارگر چند سال میکشه 30 میلیون در بیاره
درد شما گران کردن قیمت کارخانه است نه بازار
رییسسی کجایی؟
به داد مردم برسی.
جالب اینجاس که اولش میافته کول دلال بعد که رسمی ترشدمیافته کول تحریم بعد قطعات و چیو چیو چی.چی بگم والا که ناگفتن بهتره