معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی نماد دموکراسی و تعیین سرنوشت کشور به دست ملت است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، یوسف خدادادی، معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: انتخاب اصلح در گرو پرهیز از تعصب به طایفه گری، قومی و قبیله گری و بر مبنای تعهد و تخصص افراد اتفاق می‌افتد.

او با اشاره به نزدیک شدن به ایام انتخابات بر اهمیت لزوم شرکت در انتخابات و حضور گسترده و پرشور مردم تاکید کرد و گفت: انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی نماد دموکراسی و تعیین سرنوشت کشور به دست ملت است و حاصل ثمره خون شهدا و ایثارگری‌های بی شمار ملت ایران می‌باشد.

معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در ادامه ضمن پرداختن به موضوع انتخابات و تشریح موضوع طایفه گرایی، قومی و قبیله گری در انتخابات گفت: طایفه گری، قومی و قبیله گری در ذات خود و اگر بر اساس موازین صحیح قانونی و شرعی باشد موضوع قابل قبول و پسندیده است، ولی چنانچه این موضوع باعث انحراف در انتخاب افراد اصلح شود بطوریکه شایسته سالاری، تعهد و تخصص را تحت شعاع خود قرار داده موجب شود تا منافع فردی به منافع ملی و کلان کشور ترجیح داده شود یک اصل مذموم ناپسند است؛ لذا مردم باید با بصیرت و آگاهی نسبت به انتخاب افراد اصلح و شایسته در پای صندوق‌های رای حضور یابند.

خدادادی با اشاره به تبعات گرایش به طایفه گری، قومی و قبیله گری گفت: یکی از عوامل اصلی عدم توسعه یافتگی و عقب ماندگی منطقه و جامعه انتخاب افراد بر اساس قومیت و طایفه گری می‌باشد. مسلماً افرادی که بر اساس قومیت و طایفه گری انتخاب می‌شوند، فقط به منافع جمع خاصی توجه خواهند داشت و منافع اکثریت را نادیده خواهند گرفت و این امر موجب بروز بسیاری از آسیب‌ها و جرایم همچون رانت، رابطه به جای ضابطه و بسیاری دیگر از مسائل و مشکلات دیگر خواهد شد.

او در خصوص علل و عوامل مطرح شدن طایفه گری گفت: طایفه گری، قومی و قبیله گری ناشی از باور‌های غلط، چشم هم چشمی‌ها و تعصب کورکورانه، حس برتری و تقدم دانستن منابع فردی بر منافع جمعی و نیز ناشی از عدم کارکرده صحیح نهاد‌های مدنی و فرهنگی در جامعه است؛ بنابراین از بین بردن این حس به خصوص در موضوعات مهم همچون انتخابات در جامعه نیازمند فرهنگ سازی است که می‌طلبد نهاد‌های فرهنگی کارکرد‌های صحیح و دقیق و علمی در این خصوص باید داشته باشند.

معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل ایجاد اشتغال، توسعه و آبادانی هر جامعه را در گرو انتخاب اصلح افراد بر اساس معیار‌های علمی، دینی، اعتقادی، دانش و تخصص عنوان کرد و افزود: دامن زدن به بحث طایفه گری قومی و قبیله گری به ویژه در بحث انتخابات موجب دور شدن از انتخاب افراد بر اساس شایسته سالاری خواهد شد و این مسلما به ضرر جامعه خواهد بود.

خدادادی همچنین با اشاره به نحوه انتخاب افراد در صدر اسلام برای اداره امور گفت: انتخاب افراد برای اداره امور در صدر اسلام همواره بر اساس ایمان، تعهد و شایسته سالاری بوده و افراد قبیله بر اساس این موازین عهده دار امور مملکتی می‌شدند لذا جامعه اسلامی ما نیز باید در انتخاب خود اولویت خود را در انتخاب افراد بر اساس تعهد و تخصص افراد قرار دهند و بر اساس آن افراد اصلح خود را انتخاب کنند.

او در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح وظایف و مسئولیت‌های نمایندگان مجلس پرداخت و گفت: قانون گذاری، تفسیر قانون، نظارت عام بر امور کشور، تعیین و استیضاح وزیر، سوال از وزرا و رئیس جمهور در کنار تحقیق و تفحص از عملکرد بخش‌های وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی از مهمترین و شاخص‌ترین وظایف نمایندگان مجلس شواری اسلامی است.

معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل بیان کرد: مبنای توسعه، پیشرفت و ترقی کشور براساس قانون است بنابراین نمایندگان مجلس باید از علم، دانش، تخصص و تعهد لازم برخوردار باشند تا در تصویب قوانین صحیح و کاربردی در پیشرفت و آبادانی کشور نقش‌های تأثیر گذار و پررنگ داشته باشند.

خدادادی با اشاره به وظایف بومی نمایندگان مجلس اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی نمایندگان به استناد مبنای وظایف ذاتی آنان نظارت بر حسن اجرای قانون است لذا نمایندگان وظیفه دارند در صورت مشاهده هرگونه بی عدالتی و تبعیض در بخش‌های مختلف اجرایی از طریق مراجع استانی و کشوری موضوع را جهت حل مشکل گزارش نمایند.

او نظارت بر نحوه سرمایه گذاری در استان برای ایجاد واحد‌های تولیدی به منظور رونق تولید و اشتغال را از دیگر وظایف نمایندگان عنوان کرد و گفت: نمایندگان می‌تواند با اتخاذ راهکار‌های قانونی نسبت به رونق اشتغال در استان کمک نماید لذا پرداختن به موضوعات فرعی از جمله دخالت در عزل و نصب‌های دولتی و یا پرداختن به امورات شخصی و فردی افراد، نمایندگان را از انجام رسالت‌ها و وظایف خطیر خود از جمله پرداختن به مباحث کلی و برطرف کردن مسائل و مشکلات کلان منطقه باز می‌دارد.

معاون قضایی، اجتماعی وپیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل اظهار کرد: بی شک موفقیت و پیشرفت هر جامعه را مردمان آن منطقه رقم می‌زنند، بنابراین لازم است مردم بدون در نظر گرفتن بحث‌های قبیله‌ای و طایفه‌ای تنها معیار انتخاب خود را بر مبنای تعهد و تخصص افراد قرار دهند و بر همین مبنا نسبت به انتخاب افراد در روز رای گیری اقدام نمایند.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.