قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میادین نفتی پارسی و پرنج با حضور وزیر نفت امضا شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میادین نفتی پارسی و پرنج با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت امضا شد.


بیشتر بخوانید: میادین مشترک نفت و گاز کشور سامان گرفته است/اجرای طرح های جلوگیری از سوخت گازهای همراه نفت 


هدف از اجرای طرح توسعه میادین نفتی پارسی و پرنج تولید ۸۵ هزار بشکه نفت خام در روز و تولید تجمعی اضافی حدود ۱۲۱ میلیون بشکه است. مدت این قرارداد ۱۰ سال است و میزان سرمایه‌گذاری مستقیم ۸۷۶.۵ میلیون دلار، سرمایه‌گذاری غیرمستقیم ۲۳۵ میلیون دلار و هزینه‌های بهره برداری ۲۶۹ میلیون دلار برآورد شده است؛ براین اساس در مجموع شاهد سرمایه‌گذاری ۱۳۸۰.۵ میلیون دلاری در طرح توسعه این دو میدان هستیم.

در اجرای طرح توسعه میدان نفتی پارسی و پرنج، ۲۹ حلقه چاه جدید شامل ۲۶ حلقه چاه تولیدی و سه حلقه تزریق پساب حفاری خواهد شد.

میدان نفتی پارسی در منطقه دزفول جنوبی واقع شده است و فاصله آن تا شهر اهواز ۱۲۵ کیلومتر است. این میدان در سال ۱۳۴۳ کشف شد و تولید از آن دو سال بعد با تولید روزانه ۷۴۰۰ بشکه آغاز شد. میدان پرنج نیز در میان میادین پرنج و پارسی و در امتداد جنوب شهر و شمال غرب در ۷۵ کیلومتری بهبهان واقع شده است.

پس از دریافت نتایج مطالعات و مدل فنی و مالی این شرکت در خصوص توسعه میادین پارسی و پرنج و انجام بررسی‌های لازم در بخش‌های مختلف، این پیشنهاد مورد تایید شرکت ملی نفت قرار گرفت و مذاکرات قراردادی بر اساس مدل جدید قرارداد نفتی، مدل مناطق نفتخیز جنوب با این شرکت آغاز و پس از مذاکرات فشرده نهایی گردید.

در نتیجه این مذاکرات و بر مبنای طرح مورد توافق بین دو شرکت، به منظور اجرای عملیات توسعه و بهره برداری یکپارچه این دو میدان، قرارداد حاضر فی مابین شرکت مناطق نفت خیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و شرکت مپنا برای یک دوره ۱۰ ساله منعقد می‌شود.

هدف از این قرارداد، دستیابی به تولید روزانه حداکثر ۸۵ هزار بشکه و تولید تجمعی اضافی حدود ۱۲۱ میلیون بشکه طی ۱۰ سال آینده با برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای مستقیم معادل ۸۷۶ میلون دلار است هزینه‌های غیرمستقیم معادل ۲۳۵/۵ میلیون دلار است.

شرح کار این قرارداد شامل بهسازی و احداث تاسیسات سطح الارضی (واحد بهره برداری، نمک زدایی، تاسیسات جمع آوری و تقویت فشار گاز، تأسیسات تزریق گاز، خطوط لوله جریانی و انتقال و سایر تاسیسات مرتبط)، حفاری چاه‌های جدید و تعمیر چاه‌های موجود، عملیات لایه شکافی، فراز آوری مصنوعی (فراز آوری با گاز و پمپ‌های درون چاهی)، انجام مطالعات مخزنی و ازدیاد برداشت، اجرای پایلوت طرح ازدیاد برداشت، آموزش نیروی انسانی، انتقال تکنولوژی و پژوهش و توسعه است.

با اجرای کامل این طرح ضمن افزایش ظرفیت تولید نفت خام کشور، زمینه‌های اشتغال گسترده در استان خوزستان ایجاد در مناسبی به وجود خواهد آمد، از این رو انتظار می‌رود شرکت مپنا با مدیریت مناسب پروژه، زمینه جذب سرمایه لازم در بخش‌های افزایش بازیافت، شیوه‌های نوین حفاری و همچنین سایر بخش‌های ذیربط را ایجاد و در راستای پیاده سازی آن تلاش کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار